Hlavní navigace

Ukazuje se, že inzertní televizi vnímají diváci jako reklamní letáky ve schránce. Obtěžuje

2. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Nečekaný konec InzertTV, televize, o jejíž existenci řada diváků ani netušila, dopředu varuje všechny provozovatele podobných projektů: tudy cesta nevede

V noci na sobotu ukončila vysílání další z teleshoppingových a inzertních televizí, které se pokoušely oslovit diváky přes pozemní vysílače. InzertTV, jež využívala vybrané vysílače celoplošného multiplexu 4 v Praze, Brně a Ostravě, vydržela 14 měsíců. Mezitím vznikla a zase zanikla i její přímá konkurence, celoplošně šířená Tip TV, již pouhý měsíc šířily ve svém multiplexu 3 České Radiokomunikace. Dokonce jí do začátku nabídly akční cenu, výrazně nižší než u řádných komerčních klientů. Ani to nepomohlo, a český éter je tak chudší hned o dvě televize stejného typu za pouhý půlrok. Vtipné je, že si toho skoro nikdo nevšimne.

Ruku na srdce: kolik čtenářů této glosy usedalo k televizi s úmyslem sledovat inzertní kanál? Kdo si tyto televize naladil na svém přijímači a pokud ano, měl je uložené v předvolbách dálkového ovladače na předních místech mezi kanály České televize, Novy nebo Primy? Asi téměř nikdo. Přitom třeba v Německu takových programů existují desítky, možná stovky. Jenom nevysílají v DVB-T, narazíte na ně většinou na satelitu. Ten je na distribuci signálu levnější a v Německu ho přijímá daleko víc lidí než v Česku. U nás ale jakákoli taková televize na satelit spoléhat nemohla, protože ten přijímá necelá třetina domácností, zatímco skoro dvě třetiny chytají signál pozemních vysílačů.

Jenže pozemní vysílání je zároveň nejdražším způsobem distribuce televizního signálu, takže pokud se v něm někdo chce pohybovat, musí dosahovat určité sledovanosti, aby si na to vydělal – a pokud možno mu ještě něco zbylo, jinak takové podnikání nedává smysl. Český televizní trh je specifický v tom, že se tu neustále objevují televize, které si na vysílání v DVB-T rozhodně nemůžou vydělat, dopředu to tuší, ale přesto do terestriky jdou a doufají v nějaký zázrak. Ten ovšem nepřichází a místo něj se vrší dluhy. Nevíme, s jakým hospodářským výsledkem končí InzertTV, ale kladný asi nebude. A těžko sázet i na kladnou nulu.

BRAND24

Nelze než nevzpomenout na první pokus tohoto druhu, ještě analogovou stanici Top TV, kterou svého času financoval dnešní majitel Sazky, cestovní kanceláře Fischer či Moravských naftových dolů Karel Komárek. Televize, která rozhodně nabízela mnohem zajímavější program než InzertTV nebo podobně nazvaná Tip TV, rovněž skončila v dluzích, a to fungovala na výrazně méně konkurenčním trhu, než je ten současný digitální. Program zaměřený výhradně na reklamu, kdy je i talk show prošpikovaná více či méně skrytou reklamou na cokoli, prostě české diváky neláká, je jim otravný.

Nabízí se analogie s reklamními letáky, které dnes a denně plní naše poštovní schránky. Většina lidí je nečte a rovnou vyhazuje do smetí. Obtěžují je, a ještě překáží ve schránce, takže vám kvůli nim pošťák roztrhá noviny nebo dopis, když se je snaží nacpat do beznadějně plného prostoru. Inzertní televize zase zcela zbytečně zaplňovaly prostor v pozemních multiplexech, který rozhodně není nafukovací. Je lepší, když ho využijí smysluplnější programy nebo HD verze stávajících kanálů, byť i těm jde v prvé řadě o výdělek. Jen ne tak prvoplánově jako teleshoppinovým skorotelevizím. Doufejme, že teď jsou na řadě věštecké stanice, i bez nich by se dýchalo lépe.

Sledovali jste někdy Inzert TV?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).