Podstatné informace vyplývající ze zprávy jsou tyto:
- ÚOHS obdržel stížnosti od více jak padesáti z 410.000 zákazníků UPC. Je tedy vidět, že osobní iniciativa mizivého zlomku uživatelů má svou cenu a může zafungovat dokonce i bez rozsáhlých peticí.
- UPC bylo vyzváno k „prokazatelnému zdůvodnění nepřiměřeného zdražování cen“, toto zdůvodnění bylo Úřadu předáno 24. listopadu, avšak o nezbytnosti zvyšování cen nepřesvědčilo.
- O tom, zda UPC má a zneužívá monopolní postavení na trhu, by měl úřad rozhodnout do šedesáti dnů, tedy do konce ledna. Je však možné, že využije předběžného opatření a ceny budou do konce správního řízení zmraženy. Všem, kteří se tedy již rozhodli opustit UPC, potažmo jeho kabelový internet Mistral k 1. lednu 2001 se tedy nejspíš ještě vyplatí si nějakou dobu počkat na rozhodnuti protimonopolního úřadu.
- Podle UPC se zdražení bude týkat 41.000 ex-zákazníků Dattelkabelu, kterým cena za kabelovou televizi vzroste o 140%, a dalších 7.000, kterým vyskočí dokonce o 289%. Všimněte si ovšem, že se ve zprávě nikde nehovoří o zhruba půltřetím tisíci uživatelů služby Mistral, kteří si užijí zdražení o cca 100%. a/ Neozvali se? b/ Nezajímají Úřad? Nevím. Fakt je, že osobně jsem se vybil články na Lupu a stěžovat si „vejš“ mě vlastně ani nenapadlo. Pokud je a/ správně, je to i moje chyba.
- Stížnosti klientů se kromě zvyšování cen týkaly zejména „centralizace zákaznických center“ (centralizace center – úžasné slovní spojení!). Tady moc nemohu názorem posloužit, vím jen, že zákaznická střediska byla skutečně centralizována do Prahy, a že do nich má být možné volat za lokální telefonní poplatky. Nevím ovšem, kvůli čemu všemu je třeba je navštěvovat osobně, ani s jak pružnou reakcí se zákazník setká, chce-li reklamovat třeba nekvalitní obraz.
Tolik v kostce zpráva ČTK. Klienti UPC navíc vědí, že problém je z velké části také ve stylu jednání a (ne)komunikaci se zákazníky. Co Mistralu se týče, tam už to snad může být jen lepší, už se alespoň na webu objevují vysvětlení, proč kde služba nefunguje. (Včera například nejspíš všude skoro celý den, dnes dopoledne opět. Malý kvíz: Myslíte, že zákazníkům Mistralu někdo pošle alespoň omluvný e-mail, neřkuli zkrátí o úměrnou část měsíční poplatek?) Když se ví o výpadku předem, nikdo vám ho neoznámí dopředu mailem, je tedy třeba permanentně sledovat novinky na stránkách služby. Určitě nehezká je právě na těchto stránkách anonymita firemních oznámení a mizivá zpětná vazba na námitky padající v uživatelské konferenci. Na druhou stranu se zástupci UPC minulý týden osobně sešli s nespokojenými mistralisty, což je UPC třeba minimálně připsat ke cti. Jako televiznímu divákovi/klientu UPC mi vadí průběžné přelaďování stanic, změny nabídky a kolísání kvality signálu, opět bez jediného upozornění – pokud ovšem podobné nóty náhodou neběží na InfoKanálu, ten ovšem jen kvůli podobným důvodům bude sledovat málokdo.
Zdá se tedy, že kdyby UPC náhodou neposkytovalo také televizní signál, navíc stanic ze zákona šířených zdarma, asi by se ÚOHS kauzou ani nezabýval. Pokud je ovšem nepřítomnost Mistralu v „obžalobě“ způsobena liknavostí jeho uživatelů, takže ÚOHS vlastně oficiálně „nic neví“, je třeba to rázně co nejrychleji napravit – což alespoň za sebe učiním. Myslím, že by takové upozornění nemělo zůstat u Úřadu neoslyšeno – už jen proto, že se UPC zabýval již v roce 1999. Už tehdy totiž schvaloval spojení podniků Kabel Plus a UPC – a už v tehdejším rozhodnutí se lze dočíst, že „zákonná domněnka narušení soutěže byla naplněna“, což mělo ovšem mimo jiné být vyváženo tím, že „Předmětná transakce nabízí zákazníkům Kabelu Plus a širší spotřebitelské veřejnosti možnost vysokorychlostního připojení na Internet za velmi příznivé ceny. Tímto UPC přispěje ke zprostředkování služeb Internetu širokému okruhu zákazníků a napomůže rozvoji tohoto média v České republice na úroveň západoevropských zemí.“ (Za upozornění na tento dokument patří můj dík Milanu Šmídovi.) My jsme se už ale na Lupě mohli dočíst, jakže se to v UPC má s tvorbou cen za připojení k internetu. Teď je podstatné, do jaké hloubky bude situaci zkoumat Úřad.
Noticka na závěr: Nemůžu si odpustit srovnání dopadu masové petice proti SPT Telecom s dopisy padesáti nespokojených zákazníků UPC. Kde jen jsme mohli být, kdyby naše vláda kdysi nepostavila tohle zlaté Tele na tak dlouhou dobu mimo hospodářskou soutěž?