Hlavní navigace

UPC a Mistral - co víme po týdnu

27. 10. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Týden starý článek o zdražování cen za připojení k Internetu prostřednictvím kabelové televize nezůstal bez odezvy. Zdroje informací se začaly množit, vyvracet, vzájemně potvrzovat. Nežli se vše skutečně a prokazatelně objasní a nežli se situace jakýmkoli způsobem stabilizuje, může to trvat ještě týdny, ne-li měsíce.

A abychom výsledný stav, ať už bude jakýkoli, pochopili, abychom se dostali co nejvíce na kloub skutečnosti, co nejblíže odhalení toho, co se opravdu děje, bude třeba sbírat důkazy a indicie trpělivě jako při detektivním pátrání.

Aniž bych vám tedy podsouval jakékoli řešení a aniž bych sám nějaké vlastní definitivní a nevyvratitelné rozuzlení skrýval v rukávu, předložím vám nyní souhrn toho, co jsem se během uplynulého týdne dozvěděl, mimo jiné i na schůzce se zástupci UPC, z nejrůznějších telefonátů, z reakcí na předcházející článek a zejména z nespočetných ma­ilů.

Zástupci UPC stávající situaci vysvětlují tím, že předchozí majitel Dattelkabelu záměrně srazil ceny za službu Mistral na co nejnižší úroveň, aby tak hromadným náborem nových zákazníků navýšil hodnotu společnosti před prodejem. UPC od svého převzetí Dattelkabelu měsíc a půl analyzuje situaci a zásadní kroky vedoucí ke zlepšení služeb teprve chystá. Teprve nyní prý firma zjišťuje, v jakém stavu je Mistral a potažmo celý ex-Dattelkabel. Fakt, že jako první krok na cestě za zkvalitněním internetových služeb bylo zvoleno právě jejich zdražení, vysvětlují zástupci UPC něčím, co by se asi nejlépe dalo definovat jako podcenění situace a možné odezvy zákazníků. Levněji ovšem prý Mistral tak jako tak poskytovat nelze. I když se o tom ve „zdražovacím“ letáku nikde nehovoří, počítá se s posílením konektivity a plánuje se zlepšení infrastruktury v těch částech Prahy, kde je připojení k Mistralu v současnosti mírně řečeno problematické (tyto části se dají poměrně přesně definovat). O cenovém zvýhodnění služby Mistral těm, kterým (z předchozí věty vyplývá, že prokazatelně) nefunguje na 100%, zatím v UPC nikdo neuvažoval. Údajně jsou ale kladně vyřizovány reklamace individuální, prostřednictvím slev na služby příští. Ve zmiňovaném letáku se také hovoří o tom, že zákazník pocítí i dopad nutných razantních úsporných opatření  – zde však prý nejde o služby internetové, pouze televizní. UPC už během září a října investovalo do rozvoje služby Mistral patnáct milionů (zatím ovšem nemám přesná čísla, kolik z nich bylo určeno na stavbu nových sítí a kolik do zkvalitnění sítě stávající), do konce roku 2001 by měla být proinvestována celá miliarda (opět zatím bez přesnějšího rozlišení místa určení toku peněz). Ad špatná komunikace se zákazníky: proškolení jednoho pracovníka na hotline-telefon pro Internet prý trvá měsíc, touto dobou by už měl první z reklamátorů vypadnout z výrobní linky. Na každou tisícovku mistralistů by měl připadnout jeden hotline telefonista. Tolik zástupci UPC, mimo jiné i prostřednictvím reakcí na Lupě.

Dále – a odjinud – jsem se dozvěděl, že síť Mistralu je svého druhu unikát, přinejmenším ve východní Evropě: s půltřetím tisícem stanic rozesetých po Praze nemůžou tři stovky Poláků na druhém místě v pomyslné netolympiádě seriózně soupeřit. Kromě svého rozsahu se jedná v několika ohledech o unikát i technologický, zkrátka o projekt, kterým by se UPC mohlo chlubit na stránkách odborného i denního tisku, neřkuli barevných ženských magazínů („představte si, dámy, že díky vaší báječné kabelové televizi můžete nejen sledovat tuny romantických seriálů, ale i nakupovat v supermarketu nebo volat tetičce do Ameriky – zcela zdarma!“). Nehledejte v mých slovech ironii, ale pokus o poklonu a vyjádření podivu nad nevyužitým marketingovým potenciálem služby.

Dlouhodobější výpadek Mistralu, počínající večerem 12.10., neměl s převzetím firmy společností UPC nic společného, nesouvisel ani s vnější konektivitou, ale s vnitřním provozem sítě, jak jsem pochopil, šlo o štrapáci, jaké se u podobně ambiciózních projektů nemohou nevyskytnout.

Mistral je v současnosti připojen ke svému providerovi GTS desetimegabitovou linkou. Můj odhad půldruhého tisíce připojených mistralistů byl celkem správný, spočítáme-li si tedy 2 500×64 000 bitů, vyjde nám sto šedesát megabitů. Dlužno dodat, že nikdo rozumný by samozřejmě neměl očekávat konektivitu jedna ku jedné, zákaznická připojení nebývají jedno jako druhé 24 hodin denně stoprocentně vytížena. Znalec by tedy jako vyhovující pro daný počet uživatelů a garantovanou velikost připojení považoval vnější konektivitu o velikosti padesáti megabitů, minimálně dvacetimegabitová by pak měla být slušností. A ještě jedna související poznámka – podle představitelů UPC prý zatím vnější konektivita nikdy nebyla vytížena na doraz.

Situaci komplikuje, že kvůli protahovaným převodům vlastnictví Dattelkabelu a rozkoukávání se nového vlastníka není síť stále členem NIXu, s jinými domácími providery ji nepojí ani přímá spojení peeringová. Není tedy například zcela utopickou variantou, že se na server v sousedství dostáváte třeba přes Německo…

K prostudování doporučuji i následující tabulky, sestavené na základě údajů z oficiálních webových adres provozovatelů kabelových televizí dalším z mých „informátorů“. Internetových služeb se vlastně vůbec netýkají, mohly by však vypovídat o principech tvorby cen – a možná i o motivacích těchto principů. Čtěte, porovnávejte, kalkulujte.

cif 24 - early cena - média

název lokality omezená nabídka základní nabídka základní nabídka
+ HBO
HBO
KTV Ostrava Ostrava 79,– 199,– 408,– 209,–
TESmedia část Prahy + jiné 53,– 210,– 420,– 210,–
Intercable Group Plzeň 79,– 199,– 408,– 209,–
Intercable Group Most 55,– 199,– 408,– 209,–
Intercable Group Ostrava 65,– 165,– 357,– 192,–
Intercable Group Ostrava Jih 66,– 188,– 383,– 195,–
Elsat s.r.o. České Budějovice 45,– 140,– 289,– 149,25
UPC Praha, Brno 148,– 378,– 656,– 278,–

(Poznámka: některé základní nabídky se mohou lišit v počtu méně důležitých stanic, všechny však obsahují programy nejsledovanější, protože vysílané v češtině /Max 1, Hallmark, Supermax, Discovery apod./}

A to je pro tento týden poslední indicie. Děkuji všem svým zdrojům a znovu připomínám, že tohle nejsou hříchy pro pátera Fort Knoxe a já nejsem Dáša ani Zlata, abych na vás za týden vybalil elegantní odhalení a usvědčení viníka současné nepříjemné a zejména nevyhovující situace. Můžeme ale společně přemýšlet, sbírat další informace a tipovat, jak všechno dopadne.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem časopisu Internet. Tento časopis se specializuje zejména na začátečníky a středně pokročilé uživatele Internetu, osobním autorovým cílem je neztratit ze zřetele schopnosti, m...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).