Snapchat, populární aplikace pro posílání fotografií, lhal svým uživatelům. Je to jasný závěr vyšetřování americké Federal Trade Commission (FTC), která minulý týden oznámila uzavření vyšetřování a dosažení dohody se společností.
Tvrzení Snapchatu, tedy že uživateli posílané fotografie „navždy zmizí“, FTC označila za zavádějící. A upozornila, že Snapchat takovýto slib prostě nemůže splnit.
FTC také upozornila, že Snapchat ukládá videa v zařízení uživatele v nešifrované podobě a na místě, které je volně dostupné po prostém připojení zařízení k osobnímu počítači. Kdokoliv z příjemců videa si je sice mohl v aplikaci přehrát jenom omezeně, ale stačilo telefon připojit k počítači a video stáhnout.
Snapchat dohodu komentoval v krátkém vyjádření na blogu, kde všechna provinění označuje za chyby způsobené horečným vývojem služby.
Dohoda mezi FTC a Snapchatem znamená, že společnost musí přestat propagovat své služby zavádějícím způsobem a komise bude po dobu 20 let monitorovat, jak si v tomto ohledu vede. Připomeňme, že podobnými dohodami s FTC prošly snad všechny současné velké společnosti, zejména pokud jde o sociální média (Twitter například v roce 2010, Facebook a Google v roce 2011, MySpace v roce 2012 a loni došlo i na Path).
Co všechno zjistila FTC?
- Snapchat přenášel lokační informace uživatele bez jejich souhlasu.
- Shromažďoval údaje z kontaktů bez vědomí uživatele.
- Klamal uživatele tvrzením, že jím poslané fotografie navždy zmizí.
- Hackerům umožnil získat jména a telefonní čísla uživatelů.
- Umožnil řadě aplikací třetích stran přímo stahovat fotografie.
- Snapchat ignoroval nedostatky a trval na tom, že je bezpečný a zprávy soukromé.
- Videa byla uložena nešifrovaně ve volně dostupné složce.
- Klamal uživatele tvrzením, že se dozví o každém pokusu o screenshot přijaté fotografie.
- Snapchat nedostatečně ověřoval telefonní čísla uživatelů.
Zjištění FTC hovoří také o shromažďování údajů z kontaktů bez vědomí uživatele. Aplikace stahovala všechny kontakty z iOSu, aniž by o tom vůbec uživatel věděl. Snapchatu v této činnosti nakonec zabránila až aktualizace operačního systému, který něco takového znemožnil.
Monitorování ze strany FTC nicméně prakticky nikdy nevede k tomu, že by snad sledovaná společnost více dbala na soukromí uživatelů. Jediným praktickým výsledkem bývá to, že lépe dokumentuje případné změny podmínek užívání. A možná trochu více myslí na to, jak vyhovět FTC – což ale neznamená, že by snad myslela na skutečné uživatele. Monitorování tak svým způsobem daleko spíše poslouží k vylepšení pověsti společnosti.
Soukromí na internetu?
Zásadní selhání Snapchatu je ale daleko důležitější, než všechna předchozí porušení soukromí uživatelů u jiných společností. Snapchat získal stovky milionů uživatelů právě a zásadně díky tomu, že jim sliboval soukromí.
Realita je však taková, že fotografie ze Snapchatu je možné získávat řadou způsobů, videa Snapchat ukládal do přímo dostupné složky na telefonu či tabletu a v roce 2013 umožnil komukoliv získávat telefonní čísla uživatelů.
Internetovou veřejnost je bohužel pravděpodobně nemožné naučit, že na internetu soukromí neexistuje. A pokud na něj nahrajete jakékoli obrázky či videa, budou vždy existovat způsoby, jak je uložit a šířit dál. Z tohoto pohledu vypadá už samotná podstata Snapchatu jako nesplnitelný slib.
Zdroj: Snapchat Settles FTC Charges That Promises of Disappearing Messages Were False