Hlavní navigace

UX a mobily. Dvě věci, které od základu mění tuzemské e-shopy

3. 11. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Poloha tlačítka „vložit do košíku” nebo umístění popisu zboží. Více než desítku parametrů už podruhé hodnotila studie Český košík roku.

Házejí e-shopy zákazníkům klacky pod nohy při dokončení nákupu? A jak se za rok česká e-commerce scéna posunula? Jasné rozdíly v meziročním srovnání ukazují již screenshoty z loňského a letošního roku akce, kterou pořádá platební metoda Twisto, patřící pod investiční skupiny Miton a Enern.

Největší e-shopy pracují na vylepšení celého nákupního procesu: odstraňují zbytečné kroky, zpřehledňují způsoby dopravy a zdůrazňují důležitá tlačítka. Letošní studie se na nákupní proces nově dívala více prostřednictvím mobilních telefonů, kde je co dohánět, aby se nakupování přes mobilní zařízení stalo plnohodnotnou alternativou k desktopu.

Chovejte se k mobilům jako k mobilům

Oproti loňskému roku tak byl nově testován zážitek z nakupování i přes mobilní telefony. V první řadě je třeba si uvědomit, že v meziročním srovnání zásadně vzrostl podíl e-shopů s mobilním či responzivním webem z 25 procent na 43 procent. 

Dva měsíce monitorovaných a nahrávaných uživatelských testování na 120 největších e-shopech v ČR ukázaly, že největším problémem je nerespektování standardů, které mobilní platformy přinášejí, a nákup v desktopové verzi na mobilním telefonu bývá pro uživatele velmi bolestivým zážitkem.

Největším problémem v mobilních nákupních procesech je zadávání osobních údajů, kdy jsou formuláře pro uživatele nepřátelské – skrývají se popisky jednotlivých polí, či má formulář pro uživatele nepochopitelné rozmístění. Velmi nepříjemná je nutnost používat funkci zoom, která uživatele v nákupním procesu odrazuje.

Jak si vedou jednotlivé kroky nákupních procesů napříč 120 největšími e-shopy, se můžete podívat zde:

Uživatelské testování jde ruku v ruce s objektivními faktory

Stejně jako v loňském roce, i letos se testování e-shopů skládalo z metodiky vytvořené předními experty na českou e-commerce (jejich přehled naleznete na www.ceskykosikroku.cz). 

Metodika hodnotila z pohledu uživatele a zodpovězení hlavní otázky: “Nakupuje se na českém internetu z mobilů pohodlně, nebo je to spíš pekelný zážitek?” Hodnotila se například nabídka platebních metod, informace o dostupnosti a doručení zboží atd. 

Celkový počet kategorií metriky byl 30, kdy každá kategorie obsahovala 2 až 7 podkritérií. Druhou složkou hodnocení byly uživatelské testy, kdy 11 testerů (běžných uživatelů internetu) po dobu dvou měsíců dokončovalo nákupy na e-shopech skrze mobilní telefony. 

Hodnotili, jak nativně a jednoduše se jim nakupovalo. Metodika umožňovala získat 242 bodů, dalších 85 bodů bylo za výstupy z uživatelského testování. Výsledky ukázaly, že kvalita e-shopů jde ruku v ruce s uživatelským zážitkem.

Mobil by měl růst na 19 % podílu

Jedním z partnerů studie Český košík roku bylo české zastoupení Googlu a členem expertního panelu byl zástupce této firmy David Špinar. Ten na závěrečné konferenci k výsledkům přednesl odhady na základě studie Euromonitor, podle které by měla m-commerce v České republice z pohledu tržeb růst dvojnásobně. 


Zdroj: Český košík

V letošním roce bude přes mobil realizováno na 11 procent všech internetových objednávek. Dle předpokladů se bude jednat o 6 miliard korun z celkového předpokládaného objemu 54 miliard z celé české e-commerce. 

Dle předpokladů by ovšem v roce 2019 mohlo přes mobily protéct na 13 miliard korun, což za předpokladu, že e-commerce poroste na 71 miliard, bude 19procentní podíl. I tato predikce jasně naznačuje, že vliv chytrých mobilních telefonů bude nadále růst a mobilní stránky a košíky budou pro české e-shopy stále důležitější.

Jak jsme vybírali

Do hodnocení bylo stejně jako v loňském roce vybráno 120 největších e-shopů. Výběr hodnocených e-shopů proběhl stejně jako v loňském roce na základě dat největšího internetového srovnávače Heureka. Nově jsme také vybírali z e-shopů, které se umístily vysoko v reportu Socialbakers.

cif 24 - early cena - média

Nominováno bylo celkem 120 e-shopů, které za poslední rok realizovaly nejvíce objednávek a nejvyšší obrat s výběrem těch, které mají nejvíce fanoušků na sociální síti Facebook. Výběr na základě objektivnějších dat, jako je například roční závěrka, nebyl možný, protože ne všechny firmy tyto závěrky poctivě zveřejňují. 

Ačkoliv se e-shopy v mobilech příliš nevyznamenaly, je příslib změny slibný. Na naši studii jsme získali desítky reakcí s žádostí o detailnější výsledky. Tak tomu bylo i v loňském roce a meziročně můžeme srovnat, že posun v desktopovém nakupování nastal – došlo především ke zjednodušení. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Organizátor studie Český košík a produktový ředitel Twisto.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).