Nepříjemná věc. Rozlepíte obálku s účtem za telefon a … a to už je dnes minulostí. Český Telecom (ČTc) totiž zřídil specializované dohledové pracoviště, jehož zaměstnanci mají v popisu práce upozorňovat zákazníky na neobvyklý nárůst poplatků za telefonní hovory.
Počítačový systém ČTc sleduje provoz na telefonních stanicích zákazníků, a zaznamenají-li u určité stanice výrazný nárůst volání na telefonní linky s vyšším tarifem – to jsou především extrémně dlouhá volání do zahraničí, hovory do neobvyklých míst či telefonáty na čísla začínající předvolbami 0900, 0906 nebo 0909 – upozorní zaměstnance oddělení péče o zákazníky, a ti pak kontaktují majitele telefonní linky.
Operátor by měl být zákazníkovi schopen v případě, že se jeho linka chová neobvykle, poradit vhodné řešení situace. U zahraničních volání doporučí třeba telefonáty s využitím předvolby 052 (Xcall). V případě, že telefonní účet zvyšují svým voláním děti, může operátor nabídnout přístroj se zámkem. Při volání na čísla 0900 a podobná zase přijde vhod blokování odchozích hovorů na určité předvolby. Není ovšem vyloučeno, že tímto způsobem bude odhalen třeba i soused, který se na linku postiženého účastníka nelegálně napíchl. V každém z těchto případů je však důležitý fakt, že se na problém přijde takřka okamžitě, a ne až po měsíci, kdy už vše může být jinak a kdy může být na nápravu pozdě.
ČTc uvádí, že za období od začátku ledna do konce srpna letošního roku analyzováním provozu na telefonních linkách odhalil již téměř 550 případů, kdy se účet zvýšil neobvykle. Nejčastější příčinou nárůstu telefonního účtu bylo volání dětí na čísla zábavních a erotických linek bez vědomí rodičů. Byl ovšem zaznamenán i případ, kdy zahraniční stavební dělníci několik hodin telefonovali na účet majitele domu, který rekonstruovali, svým rodinám v zahraničí a zvýšili tak účet za telefon o několik desítek tisíc korun.
Jak pro ČTK uvedl tiskový mluvčí ČTc Vladan Crha, „tato služba snižuje počet reklamací telefonních účtů a předchází nepříjemnostem, které by zákazníky mohly potkat“. Z pohledu uživatele je to naopak konečně nějaká služba, kdy se ČTc nechová jako monopolní moloch, ale začíná pro své klienty také dělat něco navíc. Možná by mohl pokračovat třeba zavedením služby, o které když jsem slyšel od svých zaoceánských přátel, strašně jsem jim záviděl – totiž kdyby přestal účtovat poplatky za omyly, tedy takové hovory, kdy jste se dovolali někomu, komu jste nechtěli (například proto, že máte špatné číslo nebo jste se při jeho vytáčení spletli).