Hlavní navigace

V Barceloně se formuje podoba <NOBR>M-commerce</NOBR> budoucnosti

26. 3. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

WAA (Wireless Advertising Association), dcera IAB (Internet Advertising Bureau), se dnes představuje zájemcům z řad médií a odborné veřejnosti na svém meetingu v Barceloně. Kromě běžné agendy představí zástupci členů i některé z úspěšných projektů mobilní reklamy a prostor dostane i panelová diskuse.

Internetové reklamě je v poslední době nejen u nás, ale i ve světě věnováno hodně pozornosti. Souvisí to s přehodnocením zaběhnutých pořádků, které se zhroutily po velkém krachu na NASDAQu, s novými reklamními formáty, které uvádí do života IAB, s resuscitací vyskakovacích oken a velkoplošné reklamy a pravděpodobně i s voláním po větší průraznosti a multimedialitě internetové reklamy.

Kdo je WAA

Wireless Advertising Association (WAA), jak název napovídá, je sdružení poskytovatelů reklamy na mobilním Internetu, které vzniklo jako operační jednotka Internet Advertising Bureau (IAB) po sloučení IAB s Wireless Internet Advertising Association (WIAA). K hlavním úkolům WAA patří vytvoření a prosazování standardů v mobilní reklamě. Za tímto účelem WAA provádí plošné výzkumy, ověřuje různé reklamní praktiky v praxi a zkoumá efektivitu postupů.

V současnosti se na činnosti WAA podílí přibližně 70 členů, mezi než patří i průmyslové podniky jako AT&T Wireless, Ericsson, Motorola nebo Nokia; reklamní a mediální agentury AdForce, DoubleClick, InterAdNet; jakož i zástupci významných poskytovatelů internetového obsahu CNN Internet/Turner Interactive, Lycos, New York Times Digital nebo The Weather Channel.

Do dnešního dne se WAA podařilo připravit doporučení pro ochranu soukromí uživatelů mobilních zařízení a základní osnovu pro rozlišení spamu od regulérní reklamy, což je velmi důležitý krok, pokud si uvědomíte, že většina mobilních zařízení představuje média bezprostředně svázaná s určitou osobou a mnohá umožňují výrazně zasahovat do soukromí uživatelů, ať už je to prosté obtěžování reklamou nebo sledování pohybu v prostoru a další zneužívání osobních informací.

Představení v Baceloně

Setkání v Barceloně se koná den před IBC Global Conference, jejíž náplní bude především mobilní reklama, a tak se toho od samotné promotion WAA moc nečeká. Z našeho pohledu bude velmi zajímavá dopolední část, kdy proběhnou prezentace pěti proběhnuvších projektů, které zahájily věk mobilní reklamy.

První případová studie, kterou představí SkyGo, bude zaměřená na užitnou hodnotu mobilní reklamy, na různé cesty, kterými se sdělení inzerenta dostává k příjemci, a naopak, jak recipienti na reklamu z mobilních zařízení reagují.

Na tuto prezentaci naváže studie, která zjišťovala schopnost uživatelů mobilních telefonů ve vyspělých evropských zemích (Británie, Finsko, Itálie, Německo, Španělsko) využívat jejich schopností, zvláště takových, které mohou být zajímavé pro m-commerce. Tedy míru povědomí uživatelů o službách operátorů, jak zvládají odpovídat na zprávy SMS, zda umí rozpoznat bezplatná telefonní čísla, zda a jak užívají vymoženosti WAPu…

Poté naváže společnost Add2Phone s informací o výsledcích projektu SNWBRDR Mobile Channel, což je informační služba pro vyznavače snowboardů. Během uplynulých dvou měsíců existence této služby dostávali zapsaní odběratelé prostřednictvím SMS 2 až 3 zprávy o snowboardingu týdně a kromě toho jim bylo zasláno i 5 reklamních vzkazů (například od výrobce limonád). V průběhu tohoto období opět byla sledována odezva příjemců na jednotlivá sdělení (zda vytočili bezplatnou linku pro další informace, zda navštívili website pro další informace ap.).

12Snap z Německa přijíždí do Barcelony se zhodnocením výsledků projektu interaktivní loterie, kterou připravila pro provozovatele sítě rychlého občerstvení. Na závěr dopoledního bloku ještě vystoupí zástupce FusionOne s případovou studií připravenou ve spolupráci s Net2Phone.

Iniciativy WAA

Po dopoledním bloku začne pracovní odpoledne s pěti tematickými dílnami, které odpovídají současným pěti hlavním iniciativám WAA: Location, Privacy, Ad Standards, Research and Measurement.

Iniciativa Location se zabývá velmi zajímavou vlastností mobilních zařízení, a to možností zacílit reklamu podle polohy uživatele. Právě tato vymoženost mobilní reklamy láká nejvíce inzerentů. V současnosti je poněkud nevyužívanou obdobou místního zacílení technologie Cell Broadcasting. Odborníci na mobilní reklamu předpokládají, že se místní zacílení prosadí především v oblasti zábavy a turistického ruchu, kde se předpokládá, že například na dálkových dálničních tratích v USA bude mobilní reklama uživatele upozorňovat na blízký motel, motorest nebo benzinovou pumpu. V městské zástavbě se pak předpokládá využití při lákání turistů.

Problematiku Privacy, ochrany soukromí, jsem se již pokusil nastínit výše. Reálné nebezpečí souvisí především s předpokladem, že prodej reklamní plochy bude zprostředkovávat operátor telekomunikačních služeb. V takovém případě by se v databázích shromažďovalo velmi mnoho detailních marketingových informací o každém uživateli (v kolik hodin jezdíte metrem, kolik utratíte za telefonní hovory, v kterých městských částech trávíte nejvíce času, jak často a jak daleko cestujete, zda jezdíte na letiště).

V souvislosti s ustavením nového reklamního odvětví bude třeba sjednotit standardy Ad Standards. Především je třeba uvědomit si, že reklama může být jednocestá nebo interaktivní; může být distribuována prostřednictvím technologie PUSH (vysílání) nebo PULL (vyžádání); může být přenášena zvukem, textem (SMS/WAP/xHTML) nebo obrazem (A/V streaming). Formáty reklamy se také mohou lišit podle koncových zařízení, kterých je již nyní celá řada: mobilní telefon, WAP/iNode, PDA online/offline, pager (pouze příjem/příjem i odesílání).

BRAND24

Poslední probíranou agendou bude výzkum a měření, která přináší mnoho složitých otázek: kdy vlastně reklamní zprávu považovat za doručenou, kdy za konzumovanou, jak počítat odezvu a výslednou efektivitu kampaně s přihlédnutím k rozličným komunikačním protokolům.

O mobilním Internetu se hovoří v budoucím čase

Je však jen otázkou času, jak nás varují novodobí vizionáři apokalypsy, kdy se budeme po Zemi pohybovat vybaveni osobními komunikátory, neustále pronásledováni Velkým Bratrem nebo třeba jen vlezlou reklamou, která o nás bude vědět skoro všechno. Co jsme kdy a kde koupili, kolik jsme za to zaplatili, jak jsme se dostali do obchodu, jestli jezdíme vlastním autem, taxíkem, hromadnou dopravou, nebo máme řidiče. Ať už se těšíte na příchod pátého elementu, nebo dokonale průhledné společnosti, je velmi pravděpodobné, že nástup reklamy, která k nám přijde až do pouzdra u pasu, je dalším výrazným milníkem na cestě k cíli, ať už je jím cokoli.

Kolik reklamních zpráv byste byli ochotni přijmout během měsíce?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).