Hlavní navigace

V návštěvnosti jde hlavně o to mít co započítat

8. 3. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Únor byl, je a bude slabý internetový měsíc. Je to dané hlavně několika chybějícími dny. A pak obzvlášť platí, že "co je doma, to se počítá". Bude to chtít pár pohledů do historie. Téma měsíce, "fahrplan efekt", "Seznam efekt" a umírající legendy.

Deset milionů obyvatel, sedm milionů internetových uživatelů

V lednu 2010 poprvé překročil český Internet hranici sedmi milionů uživatelů. Naštěstí jsou v tomto čísle i „zahraniční“ návštěvníci na českých internetových serverech. A naštěstí je to jenom odhad v rámci NetMonitoru – jinak by mohlo být zajímavé začít přemýšlet nad tím, že máme deset milionů obyvatel (zhruba) a k tomu měsíčně sedm milionů internetových uživatelů. A že by, možná, na tom měření mohlo být něco trochu v nepořádku.

2010-14-cesky-internet-po-mesicich

Vývoj počtu měsíčních uživatelů Internetu v ČR (Zdroj: NetMonitor, RU)

V každém případě, z těch sedmi milionů je 5 521 813 českých. A dostáváme se tak k velikosti české internetové populace – 5,5 milionu. Z desetimilionové. To je docela dost. Zejména pokud 4 707 006 z nich bylo v lednu na Seznam.cz.

„Tiscali.cz portál v lednu navštívilo více než 1,6 mil. RU“

Pokud se podíváte na tiskovou zprávu Tiscali z 1.března, tak na jednu stranu zavzpomínáte na staré časy (kdy jména Tiscali a VOLNÝ na české internetové scéně něco znamenala) a na druhou stranu vás zarazí, jak by www.tiscali.cz mohlo mít 1.6 milionu RU (reálných uživatelů), když má ve skutečnosti polovinu. Vidět je to možné na následujícím grafu – na kterém je ale také vidět, že www.tiscali.cz je přeci jenom něčím zajímavé – za posledních pár měsíců se zvrátil trend a www.tiscali.cz směřuje zpět vzhůru.

2010-14-tiscali-media

Weby skupiny Tiscali.cz (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Tisková zpráva Tiscali Média, a.s. je pravdivá, byť zde působí trochu nešťastná souhra okolností a poněkud zmatené používání slova portál – pro většinu lidí asi „portál“ v tomto případě bude www.tiscali.cz. Pro Tiscali Média to ovšem bylo vše, co patří „pod“ Tiscali Média. A 1.6 milionu RU skutečně mají – tedy vše, co je uvedeno v grafu. A také správně shrnuto v příslušné části sekce „provozovatelé“ v NetMonitoru.

Při dohledávání toho, jak může mít Tiscali.cz tolik RU, jsem navíc narazil i na další problém NetMonitoru – ani po několika měsících nejsou schopní poskytovat aktuální data online. V případě Tiscali.cz to například znamenalo například, že v datech nebyla vidět příslušnost serverů jako doktorka.cz, onlineprodej.cz či agentka.cz pod jednoho „provozovatele“.

Narazil jsem na problém, o kterém všichni vědí

Viktor Mahrik z Mediaresearch, po kterém jsem chtěl vysvětlení, mi nejdříve napsal, že "Ve Vaší tabulce je hlavním problémem, že používáte RUest, které se pak snažíte porovnávat s naměřenými RU. " a snažil se tak klasicky nevhodný dotaz posunout v zapomnění. Po upozornění, že tomu tak není a problém  je někde jinde, jsem dostal jednu z nejzábavnějších odpovědí od Mediaresearch za poslední dva roky:

Díky za E-mail! Všiml jste si problému, který je SPIRu a vlastně i trhu známý. Problém byl ten, že co se týká sekcí a tzv. aggregárů (skupiny provozovatelé, packy, kategorie), OLA je aktualizovala na měsíční bázi a navíc s měsíčním zpožděním oproti měřenému měsíci, což může vést k problémům, které jste vysledoval i Vy. Jak jsem říkal, problém je to známý a tak jsme poslední více jak půlrok pracovali na tom, abychom aktualizace OLA urychlili. Od začátku se března by se tedy OLA již měla aktualizovat na týdenní bázi.

Pokud vám to není z odpovědi jasné, tak NetMonitor nedokázal několik posledních let aktualizovat svá online (OLA) data. Aktualizoval je (ve skutečnosti) někdy s dvou, někdy i víceměsíčním zpožděním. A všichni o tom na trhu vědí. Ale teď „se na tom více jak půl roku usilovně pracovalo a od března by to mělo být v pořádku“. Asi je vhodné také dodat, že si na to všichni opakovaně stěžovali a nic se s tím nedělalo.

Otevřeně řečeno, někdy mi neschopnost společností odpovědných za NetMonitor měření připadá neuvěřitelná. Ve skutečnosti je to ale nejspíš jinak – ti, co poskytují služby, se snaží vyvíjet zcela nejmenší možnou činnost, aby minimalizovali jakékoliv náklady. A výsledkem je samozřejmě maximalizace zisku. A ne že by ve hře nebyly malé peníze.

Kategorizace, provozovatelé, jablka a hrušky = NetMonitor

Čím se vlastně dostáváme k dlouholetému problému NetMonitoru. Je jím chytré využívání pomůcek v podobě „kategorizace“ a „provozovatelé“ ve spojení s možností dát doslova „cokoliv“ na doménu třetího řádu a započítat to tak do návštěvnosti.

2010-14-idnes-navstevnost

iDnes.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Nejlépe to ale ukázat na konkrétním případu – ten vidíte na grafu návštěvnosti www.idnes.cz – je tam až příliš dobře vidět, že zpravodajství dlouhodobě stagnuje. Stejně tak stagnuje návštěvnost hlavní stránky. A že největší pomocí návštěvnost „celku“ byla koupě Jízdních řádů. A pak samozřejmě nová metodika NetMonitoru. Celkově ale iDnes.cz dlouhodobě výrazně stagnuje, zejména pokud si vzpomenete na graf ukazující růst českého Internetu.

Na koupi Jízdních řádů je jasně vidět, že k nějakých 2.2 milionům iDnes uživatelů se náhle připočetl další zhruba milion – ve skutečnosti dvě třetiny uživatelů jízdních řádů, těch, co vůbec na iDnes.cz nechodili. Podobným způsobem se jízdní řády na krátkou dobu ocitly u Atlas.cz. Zajímavé na tom všem bylo, že v případě Atlas.cz to v rámci měření vyvolalo velký křik a protesty, v rámci iDnes.cz to tak nějak „prošlo“.

Problémem samozřejmě je, že „provozovatel“ si může do návštěvnosti svého libovolného serveru započítat cokoliv, co běží v rámci konkrétní domény. Proto sice existují „samostatné“ služby jako www.aktualne.cz – ale ve skutečnosti je to aktualne.centrum­.cz.

2010-14-centrum-aktualne.png

Návštěvnost Centrum.cz a Aktualne.cz (Zdroj: NetMonitor, RU)

Na příkladu Aktuálně.cz je pro změnu zase vidět, co se stane s „návštěvností“, pokud v NetMonitoru přestanete započítávat některé části. Což mimo jiné znamená, že od října 2009 se do Aktuálně.cz přestaly započítávat spousty nesouvisejících věcí (například Stahuj.cz, které v minulosti bylo jedním z hlavních faktorů „růstu“ návštěvnosti Aktualne.cz). A mimo jiné je teď poměrně jasně vidět, že „skutečné“ Aktuálně.cz klesá.

Aktuálně.cz 2009/09

  • Automix.cz
  • Bleskove.cz
  • Digitalne.cz
  • Aktualne.cz – Ekonomika/Finance
  • Aktualne.cz – Hry
  • Aktualne.cz – Kultura
  • Aktualne.cz – Sport
  • Aktualne.cz – Zprávy
  • Stahuj.cz
  • Žena.cz
  • Žena.cz – Špunt.cz
  • Žena.cz – Utulne.cz
  • Žena.cz – Zdraví

Aktuálně.cz 2009/10

  • Aktualne.cz – Ekonomika/Finance
  • Aktualne.cz – Kultura
  • Aktualne.cz – Sport
  • Aktualne.cz – Zprávy

Sociálním sítím už ani započítávání nepomůže

Kolik českých měsíčních „RU“ má Facebook se sice nedozvíme, ale je čas se znovu podívat na to, jak se daří českým „sociálním“ sítím. Návštěvnost jim stále klesá.

2010-14-ceske-socnets

Návštěvnost českých sociálních sítí (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Ještě více tristní je pohled pomocí Google Trends for Websites (graf online). Jakkoliv je potřeba hodnoty na svislé ose brát hodně s rezervou (viz Návštěvnost v Netmonitor vs. Google… souboj začíná), trendově Google Trends for Websites většinou nelžou. A pokud se podíváte na oba grafy společně, je jasně vidět, kde došlo k nástupu Facebooku v ČR a jak se to projevuje na českých komunitních serverech.

2010-14-facebook-vs-ceske-socnets

Pro příznivce Twitteru nabídnu jenom odkaz na graf.  Těch 30 tisíc denních návštěvníků na www.twitter.com se prostě do těch milionů na Facebooku nevejde. Aktuální počet českých měsíčních uživatelů Facebooku je 2 304 400 („who live in Czech republic“, jak už jistě víte).

Drobné postřehy z únorových dat v NetMonitoru

V únorovém NetMonitoru se znovu-objevila stará známá www.rodina.cz s 242 tisíc měsíčních unikátů (RUest) stále patří k té „lepší“ části českého Internetu.

Mezi rostoucími weby je zajímavý www.praha.cz (na zhruba 23 tisících měsíčních) a www.hdmag.cz (30 tisíc). Skok www.sportovni­noviny.cz (57 %, na 116 tisíc) je poplatný době, tedy sportovnímu dění. A to samé může mít vliv na +52 % u www.ct24.cz (980 tisíc) a www.sport.cz (35 %, 2 miliony 400 tisíc).

Ale jak už bylo v úvodu řečeno, únor je slabý měsíc – přesto je otázkou, jaký důvod může mít pokles (-35 %, na 130 tisíc) u www.frekven­ce1.cz či www.bandzone.cz (-47 %, na 250 tisíc). Ze známějších a dříve rostoucích byl propad i u www.horydo­ly.cz (-50 %, na 30 tisíc).

„Seznam efekt“ aneb Proženy.cz

Vedle „fahrplan efektu“ je tu ještě „Seznam efekt“. Znáte ho ze www.stream.cz, ale v uplynulých měsících se projevoval i u www.proze­ny.cz. Tedy spíše, projevil se. Dvakrát za dobu existence tohoto „serveru pro ženy“ a poprvé se tak stalo při jeho samotném spuštění, podruhé pak v nedávné době. Je na něm dobře vidět, jaký efekt má objevení se na důležitých místech serveru www.seznam.cz.

2010-14-prozeny-ruest

Návštěvnost Prozeny.cz (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Vývoj v kategoriích

Než dojde k nasazení výsledků práce kategorizační komise SPIRu, můžete se podívat na meziroční srovnání – jak se změnila velikost unikátních měsíčních návštěvníků v rámci jednotlivých kategorií. Zajímavé je například to, že zpravodajství v podstatě stagnuje. Graf také dokládá to, co již víme – komunitní (sociální) servery mají problém.

BRAND24

2010-14-Y2Y-categories.png

Změna RUest v kategoriích (Zdroj: NetMonitor, RUest, 02/09 vs 02/10)

Data kategorií v OLA jsou bohužel dostupná jen a pouze právě za rok zpátky, takže delší srovnání není k dispozici. Tento graf je navíc potřeba brát trochu s rezervou – někde může být změna vyvolána přesuny v rámci kategorií nebo přidáním či odebráním některého serveru či jeho části.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).