Hlavní navigace

Komentář: Facebook má 2 miliony českých uživatelů

18. 1. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Facebook logo Autor: 21971
Podle Google má Facebook 3.2 milionu měsíčních unikátních uživatelů - stavělo by ho tak na pozici "trojky" českého Internetu. Jak je to ale s těmi čísly, kde se vůbec dá zjistit, kolik má Facebook uživatelů, a co všechna ta čísla znamenají? A pamatujete, kdy měl Facebook 150 tisíc uživatelů? Bylo to na konci roku 2008.

Průběžně se dívám na počty „českých“ uživatelů Facebook.com a tento týden se číslo začalo velmi blížit dvěma milionům. Každé zveřejnění tohoto čísla vyvolá několik dotazů, takže je možná vhodný čas na ně zodpovědět souhrnně. A trochu to okomentovat. 

Lupa.cz na Facebooku

Chcete vědět, co se děje na Facebooku? Co nového v marketingu i dění kolem této sociální sítě? Staňte se fanouškem stránky Lupy na Facebooku, kde publikujeme tipy a rady související s Facebookem.

<fb:fan profile_id=„83767­868289“ stream=„0“ connections=„10“ logobar=„1“ width=„300“></f­b:fan>
Lupa.cz on Facebook

Kde zjistím, kolik má Facebook uživatelů?

To je jednoduché, přes vytvoření inzerce se lze v druhém kroku dostat k cílení. A pokud nastaví věk (Age) to „Any“ – „Any“, tak dostanete číslo, které používám. Aktuálně je to 2 010 620 „people who live in Czech Republic“. Můžete si samozřejmě nastavovat i různé věkové rozmezí, pokud chcete nějaký detailnější pohled na složení uživatelů. A ono odstranění hranice používám záměrně – lidé často na Facebooku nepoužívají reálná data narození.

Druhá možnost je www.checkface­book.com kde se ale dozvíte něco o 1 667 960. Zde je potřeba si uvědomit, že to nejsou údaje v reálném čase a je otázkou, kdy naposledy CheckFacebook „načetl“ data z Facebooku. Proto se spoléhám spíše na výsledky v „reálném čase“ přímo z Facebook.com

Pro zajímavost, můj oblíbený graf, který sleduji už od loňského roku – srovnání Facebook.com (modrá), Lide.cz (červená), Libimseti.cz (oranžová nebo snad žlutá, chcete-li) a Spoluzaci.cz (zelená). Tedy Facebook.com proti největším českým sociálním sítím (případné výhrady prosím až po přečtení komentáře k použití Google Trends for WebSites).

Facebook a české sociální sítě

Facebook, Lide.cz, LibimSeti.cz a Spoluzaci.cz (Google Trends for Websites, čeští uživatelé)

Mimochodem, Slovensko má na Facebooku 1 117 980 uživatelů. S ohledem na velikost tamního Internetu je možné, že máme co dohánět.

Pokud by vás zajímalo jak to vypadá v jiných zemích, tak je to občas složité a občas jednoduché. Pro USA je vhodné použít www.compete.com – výsledek můžete vidět na dalším grafu. Facebooku se podařilo v prosinci dostihnout Yahoo.com (americká dvojka). A pokud jste sledovali zahraniční média, tak v denních číslech předstihl Google (vánoční svátky a novoroční svátky). Pro další země můžete použít Google Trends for Websites, ale o tom píšu níže. A můžete samozřejmě zkusit www.alexa.com, kde je Facebook uváděný jako česká dvojka (zde musím poznamenat, že číslům z Alexa.com věřím minimálně, hlavně co se českých čísel týče).

facebook - google - bing

Facebook.com, Yahoo.com, Google.com, Bing.com a Twitter.com (Compete.com, USA)

A pro doplnění – na konci roku 2008 měl Facebook přes 150 000 českých uživatelů a hodně dlouho mu trvalo, než se na tohle číslo dostal. Na milion se dostal v červnu roku 2009.

Co tohle číslo vlastně udává?

Udává počet „lidí, kteří žijí v České republice“ a jsou registrovanými uživateli Facebooku. A teoreticky jde o aktivní uživatele. To je tak jediné, co se mi z Facebooku podařilo dostat, víc se o té metrice nehodlají bavit. Slovo „teoreticky“ používám záměrně, protože si nejsem příliš jist metodikou ani spolehlivostí. Není jasné ani, co „aktivní“ znamená.

Jsem se na to číslo podíval a je jiné! Lžete!

Samozřejmě, lež, nejlépe záměrná, je to nejjednodušší vysvětlení. Skutečnost je taková, že to číslo se opravdu mění. Ve čtvrtek v podvečer se ukazovalo 1 955 660. A v pátek ráno 1 947 800. A než jsem stihl tento text dopsat, objevilo se tam 2 010 620. Berte nebo neberte, takový je Facebook.

Určité vysvětlení těchto pohybů je dáno slůvkem „aktivní“ uživatelé – pokud jde o aktivní uživatele v rámci jednoho měsíce, tak pak by to skutečně vysvětlovalo změny nahoru i dolů. Stačí, aby právě v pátek ráno na Facebook přišlo více lidí, kteří tam „v rámci měsíce“ ještě nebyli. A rázem jsme v úplně jiných číslech.

Jak Facebook určí, že je někdo z České republiky?

Velmi snadno, spoléhá se na to, že jste tento údaj vyplnili ve svém profilu. Takže pokud tam vyplníte USA, nebudete počítáni jako „český“ uživatel na Facebooku. Taková ta metrika prostě je.  Není ani známo, jestli se bere pouze „Hometown/Rodné město“ nebo „Current City/Aktuální město“. A samozřejmě, řada lidí může mít obě tato políčka zcela prázdná (což by ovšem znamenalo, že skutečné číslo může být vyšší).

Kolik má Facebook RU (reálných unikátních uživatelů)?

Kdyby se NetMonitor, SPIR a MediaResearch konečně dohodli (všichni to chtějí zveřejnit, ale pořád se nějak nemohou dohodnout, ačkoliv už to přislíbili), věděli bychom, kolik má Facebook.com českých RU – tedy té veličiny, kterou už několik let používáme pro určování počtu uživatelů českého Internetu. V rámci panelu totiž NetMonitor tato čísla dokáže získat (samozřejmě nikoliv v rámci měření přes cookies).

Zde je potřeba připomenout ještě jednu důležitou věc RU (měsíční unikáti) se nerovnají ani zdaleka tomu, co Facebook udává jako číslo. Na Facebook zcela jistě chodí daleko víc lidí, kteří nejsou registrovaní (a nejsou tedy v tom dvoumilionovém čísle).

Proč nepoužít Google Trends for Websites?

Google Trends for Websites snad znáte – graf pro Facebook najdete tudy (omezený rovnou na české uživatele) a vidět ho můžete hned pod textem. Pokud se v Google Trends prokliknete na Ad Planner, dozvíte se, že by Facebook měl mít 3.2 milionu unikátních návštěvníků (definice) měsíčně – získáte tak číslo, které je teoreticky (a vzdáleně) použitelné pro srovnání s RU NetMonitoru. Jenže jak už víme (viz Návštěvnost v Netmonitor vs. Google .. souboj začíná), výsledky Google Trends for WebSite i Google Ad Planneru mohou poskytovat velmi rozporuplná čísla. Je schopen výrazně nadhodnotit i podhodnotit. A není jasné, kdy se to děje.

facebook - daily google trends

Návštěvnost Facebook.com (Google Trends for WebSite, čeští uživatele)

Zde rovnou upozorním na jednu věc, na kterou jsem narazil vloni při použití Google Trends for Websites – Google zde skutečně udává počty unikátních uživatelů (viz definice) a s vyhledáváním to nemá nic společného (Google Trends ano). Výsledky jsou buď odhady, nebo jsou určovány pomocí cookies. A v některých případech slouží i Google Analytics, tedy pokud je na daném webu nasazeno (což u Facebooku není).

Jak je Google určuje? Nic víc než to co je v definici uvedeno se nedozvíte. Jsme ale tak ve stejné pozici, jako u čísel z Facebooku či NetMonitoru. Má to „nějakou“ metriku a metodiku. A je nutné s tím „nějak“ pracovat. Osobně jsem ochoten přijmout jako platné jenom to, že je to dobře jako trend a jako absolutní ukazatel je to jenom orientační.

Jak si Facebook stojí ve srovnání s dalšími českými weby?

Pokud použijete NetMonitor (aktuální výsledky jsou pro listopad 2009, takže samozřejmě srovnáváme dva měsíce staré číslo s číslem aktuálním), tak by Facebook byl někde v pozici trojky českého internetu v měsíčních číslech (viz tabulka). Ohrožoval by tak iDnes.cz a Novinky.cz a velmi brzy i Centrum.cz.

tabulka facebook

V denních číslech by byl dvojkou (Seznam.cz má 2 358 274 denních a Novinky.cz mají 920 645 denních) – samozřejmě pokud budete věřit Google a již uvedenému grafu. Což můžete. A také nemusíte.

V ATS (tedy době strávené uživatelem na webu) netuším přesně kam Facebook zařadit. Google Ad Planner udává „23:20“, bez přesnější definice. Podle NetMonitoru lidé nejvíce času tráví na Impuls.cz (1:38:18) a Seznam.cz (1:33:41) a nejblíže Facebooku by bylo například Centrum.cz (22:06) – zde ale opravdu vůbec netuším, nakolik je možné tahle čísla srovnávat.

Jedno je „skoro“ jísté, zejména pokud se podíváte na další graf – srovnává Seznam (červená), Novinky (zelená), iDnes (modrá), Centrum (oranžová) a Facebook (světle modrá). Facebook na něm zatím stále roste. U ostatních webů se to opravdu říct nedá.

facebook seznam idnes centrum

Facebook, Centrum, iDnes a Novinky.cz (Google Trends for Websites, čeští uživatelé)

Kolik účtů je falešných?

Odvážím se tvrdit, že v okamžiku, kdy hovoříme o dvou milionech měsíčních aktivních uživatelů, jsou úvahy o tom, kolik z nich je falešných, ne zcela důležité. Myslím si, že tohle číslo je malé. Může být subprocentní, ale i kdyby šlo o jedno procento, není to z celkového pohledu důležité.

ebf - partner 1

Na Facebooku samozřejmě existuje řada „důvodů“ pro existenci falešných účtů. Alternativní identity, záložní účty pro správu Stránek/Skupin, falešné identity sloužící k hromadnému zakládání Stránek/Skupin či spamu. V úvahu by připadlo se zamýšlet i nad „méně“ aktivními účty – tam ale zase narazíme na to, že nevíme „jak“ vlastně Facebooku chápe „aktivní“ účet. Nevíme jestli na to stačí se „jednou“ přihlásit, nebo zda je to číslo vyšší.

Závěr

Ať chcete nebo ne, je Facebook.com na českém webu významný. Viz například i Facebook nabízí v Česku nové reklamní formáty, kde se například dočtete, že „Češi prý drží na i jeden světový primát, podle zástupců Facebooku jsou totiž vůbec nejaktivnějšími uživateli na této sociální síti.“. Není příliš důležité, jestli je to dvojka či trojka (návštěvností), protože počet lidí, kteří na něm tráví enormní množství času, je tak velký, že by agentury, média i inzerenti měli velmi vážně uvažovat o rozšíření aktivit. Stejně jako firmy by měly pochopit, že „nebýt na Facebooku“ je dnes už totéž jako „nemít webové stránky“.

Sdílet

Baví vás Facebook?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).