Hlavní navigace

Vladimír Rusnák (Digi TV): Uvažujeme o zavedení HbbTV a dojednáváme další sportovní akvizice

Jan Brychta

Od podzimu 2016 nabízí tuzemská platforma Digi TV kromě své klasické domény, satelitního vysílání, i OTT služby internetové televize. Jak na novou strukturu nabídky reagují diváci?

Doba čtení: 12 minut

V loňském rozhovoru popisoval Vladimír Rusňák, ředitel společnosti Digi TV, jak jeho firma dokázala během tří měsíců objednat, vyvinout a zprovoznit vlastní IPTV službu Digi2Go. 

4NET.TV: Máme IPTV řešení, které zaujalo dvě stě tuzemských operátorů

Na základě této zkušenosti dokonce skupina Lama, mateřská společnost samotné Digi TV patřící miliardáři Petru Lamichovimajetkově vstoupila do vývojářské firmy 4NET.TV. Jak s odstupem více než jednoho roku hodnotí tento postup Rusnák?

Vladimír Rusnák

Jak se vyvíjí poměr satelitních a IPTV zákazníků po spuštění služby Digi2Go?

Start v září 2016 byl úžasný. V prvním měsíci přišlo hodně objednávek od lidí, kteří na naši Digi TV přes internet už čekali, protože chtěli náš obsah, ale nechtěli nebo nemohli mít satelit. Po čase se ale poměr ustálil na zhruba dvě ku jedné ve prospěch satelitní televize. Přece jen jsme byli na trhu dlouho jen jako satelitní operátor a Digi TV si lidé spojovali se satelitem.

RECENZE: Digi2GO – výborný základ, teď ho jen dotáhnout

Co bylo potřeba udělat?

Pochopili jsme, že musíme více investovat do značky Digi ve spojení s TV přes internet, vysvětlovat výhody nelineární televize, prostě naučit potenciální zákazníky, že Digi TV je také televize, kterou si naladí přes internet. Vyplatilo se. Dnes již máme ve skupině nových zákazníků větší podíl těch s televizí přes internet. Jde o začátek dlouhodobého trendu, kdy ke spíše konzervativním satelitním zákazníkům postupně přibývají ti, kteří ocení moderní funkce televize přes internet a možnost oprostit se od klasického lineárního vysílání. 

Proto jste se rozhodli OTT službu Digi2Go rozjet?

Do OTT řešení jsme šli, protože věříme, že TV přes internet patří budoucnost a dále poroste. Samozřejmě úspěchu internetové televize pomáhá i to, že jsme současně schopni více než třem milionům domácností doručit s televizí i Digi internet, vysokorychlostní DSL připojení. A ještě je odměnit slevou za využívání obou služeb.

Kolik zákazníků si pořídí oboje, tedy satelitní televizi s mobilní službou Digi2Go?

Jde řádově o jednotky procent, typicky o zákazníky, kteří si pořídí satelit a k němu mobilní zařízení, na kterém sledují doplňkové služby. Jejich počet se pohybuje kolem deseti procent z nových zákazníků. Ale zde se vracíme k tomu, že starší satelitní zákazníci jsou spíše konzervativní nebo více žijí v regionech s horším internetovým připojením. Na druhé straně ti, kteří si za sto korun měsíčně mobilní službu Digi2Go dokoupí, oceňují možnost sledovat televizi na více zařízeních.

Vladimír Rusnák

Jaké programové balíčky v rámci Digi TV přes internet nabízíte a o které je největší zájem?

U obou našich platforem, satelitní i internetové, máme velmi podobnou skladbu programů. A i když TV přes internet má více výhod, více HD programů, moderních funkcí, nastavili jsme u obou platforem stejnou cenu za jednotlivé balíčky. Už v rámci základního balíku nabízíme poměrně široké portfolio 72 programů za 299 korun. Potom máme balíček pro sportovní fanoušky, všeobecný balíček doplňkových kanálů, který nazýváme Extra, nebo balíček HBO a balíček Cinemax. Zmíním ještě balíček Sport Plus, který zahrnuje všechny sportovní kanály Digi TV včetně populárních kanálů Digi Sport, které vysílají náš exkluzivní sportovní obsah. Ten si mohou lidé objednat i bez Základního balíčku. 


Autor: Petr Faistauer

Tabulka je členěna podle žánrů a základního kritéria vysíláno ano/ne. Uvedená čísla vycházejí z údajů operátorů.

S jakým záměrem skládáte jednotlivé programové balíčky?

Obecně se ale programovou nabídku snažíme řešit co nejjednodušeji a nenabízet moc balíčků. Na rozdíl od konkurence se snažíme o maximální přehlednost. Když si mohou diváci nakombinovat strašně moc balíčků, často pak ani nevědí, co opravdu chtějí. My se snažíme nabídku spíše zjednodušovat, zařazovat do logických celků.

 ANALÝZA: Srovnání vybraných IPTV a OTT služeb pro jaro 2018

Připomíná to La Fontainovu bajku s oslem a dvěma kupkami sena.

Ano. Ale je zajímavé, že když si někdo předplatí třeba HBO kanál, tak ho pak skutečně také sleduje. Pokud máte program jednou zaplacený, tak ho i využíváte. Jde o obrovské množství zákazníků. My máme silnou sportovní klientelu a třeba zajímavé bylo sledovat, že když Eurosport koupil práva na olympijské hry a prodal je České televizi, tak se České televizi v rámci naší platformy zdvojnásobila sledovanost. Ale Eurosportu narostla o zhruba dvacet procent, takže je jasné, že diváci jsou zvyklí více sledovat ČT sport. Ten dosahuje šestnácti- nebo sedmnáctiprocentní sledovanost, ale Eurosport se pohybuje na jednom, maximálně dvou procentech.

Jak moc jsou sportovní události jako olympiáda, mistrovství v hokeji nebo ve fotbale pro vás marketingové peaky?

Záleží na tom, kde se vysílají. Když jde o mistrovství v hokeji, musíme zabezpečit provoz, aby nevypadával a vše fungovalo, hlavně na IPTV platformě, pro kterou to může znamenat velký nápor. Marketingově hokejové mistrovství až tak zajímavé není, protože většinou vysílá podobné události ČT sport a nejsou tak pro nás diferenciátorem, kterým se dokážeme odlišit. My se odlišujeme především Digi Sporty, a tak jsou pro náš marketing důležité fotbalové ligy a tenisové turnaje ATP, které na těchto stanicích vysíláme exkluzivně pro území České republiky.

 SROVNÁNÍ: Porovnání IPTV služeb operátorů Digi TV a Skylink

Takže těmi odlišujícími faktory vaší platformy jsou fotbalové soutěže jako anglická Premier League nebo španělská La Liga?

Přesně tak. A k tomu jsme před několika týdny koupili Bundesligu, což je s Premier League nejsledovanější fotbalová soutěž na světě a první čísla to jasně potvrzují. Je o ni mezi našimi zákazníky velký zájem. Ten samozřejmě pozitivně ovlivňuje i skutečnost, že v Německu působí dost českých fotbalistů. Kromě toho ale samozřejmě kluby jako Bayern Mnichov či Dortmund mají v Česku hodně příznivců.

Máte další nové akvizice?

Kromě Bundesligy si držíme anglickou Premier League a samozřejmě se poohlížíme po dalším obsahu, ale jistě pochopíte, že v průběhu jednání a probíhajících tendrů nemohu být konkrétnější. Nicméně věříme, že nějaké zajímavé nákupy a překvapení ještě přijdou.

Stále považujete za hlavní lákadlo fotbal? Co třeba auto-moto nebo bojové sporty?

Z našich průzkumů jasně vychází fotbal. Za exkluzivní práva vynakládáme velké prostředky, proto si velice pečlivě vyhodnocujeme zájem zákazníků v různých průzkumech a o fotbal je suverénně největší zájem.

Větší než třeba o hokej?

Ano. Celá Evropa je fotbalová a Česko není výjimkou. Na naší platformě vychází na základě zákaznických preferencí fotbal na prvním místě. Z našich zákazníků více než sedmdesát procent sleduje fotbal pravidelně, což pro nás byl zásadní argument, proč se mu primárně věnovat.

Díky němu se v rámci vaší platformy stával Digi Sport o víkendech druhým nejsledovanějším kanálem?

Ano. Když se hrála ta Premier League, tak dokonce i první, v rámci sobotní sledovanosti byl Digi Sport sledovanější než jakékoli jiné programy. Pro nás jsou to obrovská čísla a jak jsem už zmínil, jsme velmi mile potěšeni Bundesligou, která generuje neobvykle vysokou sledovanost. Přesně kvůli tomu jsme ji pro naše zákazníky kupovali.

Vladimír Rusnák

Chystáte se na Ultra HD přenosy z mistrovství světa ve fotbale?

O 4K přenosech se spolu bavíme pokaždé, když se potkáme (smích). Mistrovství světa ve fotbale bude primárně vysíláno na České televizi a my jsme s nimi zatím neřešili, jestli bude signál k dispozici v Ultra HD. Nejsou na to technicky připraveni naši zákazníci. Museli bychom nejdřív vybavit naše zákazníky novými set-top boxy a uzpůsobit naši infrastrukturu. My se o Ultra HD samozřejmě zajímáme, ale realita je taková, že v současné době nevnímáme ani zájem u zákazníků, ani jejich ochotu za tuhle kvalitu platit. 

Takže zákazníci Ultra HD (4K) obsah nepožadují?

Kromě vysoké investice do infrastruktury pro Ultra HD vysílání je zapotřebí také silný zájem velké skupiny diváků, aby to dávalo ekonomický smysl oběma stranám. Když se obě strany potkají, do Ultra HD půjdeme a popravdě si myslíme, že to nebude až tak dlouho trvat a bude to výrazně rychlejší, než byl přechod z SD na HD. Jsme inovativní. Naším cílem je razit trendy nejen v oblasti OTT, což se nám díky vstupu do společnosti 4NET do značné míry daří.

Vidíte tedy nějaký horizont, kdy by se situace s Ultra HD mohla zlomit?

Časový horizont opět souvisí s infrastrukturou. Pokud byste chtěli vysílat přes satelit Ultra HD kanál, půjde o obrovský nárůst peněz i na nákladech a zákazníci by museli být ochotni si za 4K připlatit. Například při přechodu z SD na HD zákazníci za zvýšení kvality zaplatit nechtěli. My se o Ultra HD zajímáme i proto, že část obsahu již nyní máme v této kvalitě k dispozici, takže trendy sledujeme a situaci na trhu mapujeme. I proto můžu říct, že evidentně půjde o dlouhodobou věc. 

Jak moc dlouhodobou?

Přechod z SD na HD se začal řešit kolem roku 2004 a dnes je HD považováno za standard. Tím nechci říct, že by přechod z HD na Ultra HD měl trvat čtrnáct let, protože doba se zrychlila a náběh Ultra HD bude určitě zásadně rychlejší. Můžu potvrdit, že naším cílem je být mezi prvními, kdo tuto kvalitu vysílání zákazníkům nabídne.

UPC a Skylink pouští do svých rozvodů HbbTV příznak, uvažujete o tom taky?

Ano, uvažujeme.

V jakém horizontu?

K tomu se nechci zatím konkrétně vyjadřovat, ale uvažujeme o tom v rámci naší OTT platformy. Na satelitu je jeho zavádění trochu problematičtější.

Žádají si ho zákazníci?

Podle aktuálního průzkumu mezi našimi zákazníky mají naši zákazníci televize přes internet velmi rádi nelineární funkce. Víme, že šedesát procent sleduje lineární a čtyřicet procent sleduje nelineární vysílání v tom smyslu, že si třeba pustí od začátku program, ke kterému přišli později, nebo si přetočí reklamu. A to je jedna z klíčových funkcí, které naši zákazníci do budoucna automaticky očekávají. Chtějí se dívat tehdy, kdy jim to vyhovuje, a ne, když zrovna běží v televizi a chtějí si ho přetočit. 

To platí pro všechny druhy obsahu?

Jedinou výjimkou jsou sportovní přenosy, kdy zákazníkům vadí i minutové zpoždění mezi jednotlivými platformami. Sportovní přenosy zkrátka chtějí diváci sledovat živě, a ne ze záznamu. Zato na film se chtějí dívat později, když jim to vyhovuje, a ideálně bez reklam. Proto jsme také jako první významný poskytovatel zavedli sedmidenní archiv jako nový standard a k našemu překvapení nás velice brzy následovali naši hlavní konkurenti včetně O2 TV.

Vladimír Rusnák

Dá se říct, kolik máte předplatitelů?

Když jsme před třemi lety do Digi vstoupili, zákazníci odcházeli. Investovali jsme do obsahu, přidali jsme nové stanice, začaly přibývat HD kanály, během jednoho roku jsme převedli všechny staré zákazníky na novou technologickou platformu s MPEG-4. V září 2016 jsme pak přidali plnohodnotnou internetovou televizi. Od té doby rosteme a slíbili jsme, že dosáhneme 200 tis. zákazníků. Ještě tam nejsme, tak musíte počkat. Ale můžu říci, že přibližně deset procent našich zákazníků už využívá naši internetovou platformu a tady vidíme největší potenciál růstu. 

Očekáváte nárůst předplatitelů v souvislosti s přechodem na DVB-T2?

Nedávný průzkum společnosti CETIN ukázal, že bude přibývat zákazníků využívajících placenou televizi a že výrazně poroste podíl právě IPTV/OTT řešení. My tento prostor na trhu, který částečně souvisí i s přechodem na standard DVB-T2, vidíme a chceme ho také využít.

Co konkrétně v brzké době chystáte?

Především aplikace pro Samsung a do Android TV (Philips, Sony apod.). V průběhu nadcházejících týdnů bychom chtěli tyto novinky představit, protože ze zmíněných průzkumů nám vychází, že lidé nechtějí mít doma další krabičku, chtějí vše ovládat jedním ovladačem a co nejjednodušeji. S rozšířením báze zákazníků internetové televize také roste poptávka po umožnění online plateb, na jejichž zprovoznění teď také pracujeme.

PODROBNĚJI: Podívejte se, jak vypadá Digi2GO na třech platformách

Nad novým set-top boxem neuvažujete? Pokud ano, co by měl umět?

Uvažujeme. Má být rychlejší, modernější, výkonnější a měl by být připravený na H.265.

A na 4K?

Vybíráme set-top box, a kdyby za rozumnou cenu uměl Ultra HD, bylo by to super. Bohužel jsou ale podobné set-top boxy cenově někde jinde a zákazníci za ně zatím, podle našich průzkumů, nejsou ochotní zaplatit. Proto věnujeme hodně energie vyjednávaní podmínek s našimi dodavateli a věříme, že brzy přijdeme s rozumnou variantou set-top boxu, který umí 4K a je za dobrou cenu. Snažili jsme se zatím kvůli maximální jednoduchosti nenabízet dva boxy, ale možná se tomu do budoucna nevyhneme.

Pro OTT i pro satelit?

Ne, pouze pro OTT. Každopádně to vypadá, že půjdeme i do druhého boxu, který bude umět H.265, eventuálně i Ultra HD. Záleží na ceně, za kterou ho nakoupíme, a na ceně, kterou budou ochotni zákazníci za službu všeobecně platit. Mně osobně by se líbil přechod na Ultra HD, ale musí to celé mít ekonomický smysl, bez něj to celé ztrácí kouzlo.

Vladimír Rusnák

Jaký konkrétní obsah máte k dispozici ve 4K?

Anglická Premier League natáčí v Ultra HD, i když ne všechny zápasy. Nicméně doručení takového zápasu v UHD k nám je samozřejmě dražší. Jen pro představu, pohybujeme se v milionech eur v infrastrukturní investici. Jak jsem uvedl, v momentě, kdy to celé bude dávat ekonomický smysl, po Ultra HD bude na trhu poptávka, ihned do toho půjdeme. Proto také sledujeme trendy a vnímáme chování jednotlivých hráčů na trhu.

V milionech za jeden přenos?

Nemůžeme udělat jeden přenos. Když chcete udělat jeden přenos, tak musíte postavit studio, protože nemůžete mít přenos v Ultra HD a potom studio v HD. Musíte celou tu infrastrukturu vybudovat a potom ji dostat k zákazníkovi, což vyžaduje větší šířku pásma, ať už jedou přes internet, anebo přes satelit. Z logiky věci je jasné, že se musí jednat minimálně o desítky tisíc diváků, aby to celé ekonomicky dávalo smysl.

Co chystáte dále?

Chystáme třeba novou grafiku set-top boxu pro TV přes internet, jde o jistý refresh v zájmu modernějšího vzhledu. Aby bylo naše uživatelské prostředí pro zákazníky stále přívětivější a aby se zjednodušilo ovládání televize.

TEST: Jaká je Digi2GO v mobilu a v počítači?

Jak se vám osvědčil majetkový vstup do vývojářské firmy 4NET.TV?

Velice, máme díky němu celý proces vývoje IPTV platformy pod kontrolou a za rozumné náklady. Díky tomu jsme technologicky na výši a můžeme razit trendy, jako již třeba zmíněný sedmidenní archiv. Na řešení 4NET běží Digi TV, ale také celá řada dalších poskytovatelů internetové televize. Je to skvělé řešení, které se osvědčilo, a je o ně zájem. Aktuálně chceme vyvinout velkoobchodní model, protože máme opravdu pěknou a funkční platformu a kvalitní exkluzivní obsah. Proč toho tedy dále nevyužít?

CIF tip v článku řečníci

Chcete přeprodávat svoje IPTV dalším dodavatelům?

Jde nám primárně o velkoobchodní nabídku, nechceme se zaobírat firmami, které mají pár desítek zákazníků, to pro nás nemá smysl.

Našli jste v článku chybu?