Hlavní navigace

Vlastimil Ježek: Nechápu kritiku malé sledovanosti programu ČT 2

15. 3. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
15. 3. 2011

Sledovanost není hlavním kritériem, podle kterého by se měla měřit úspěšnost druhého programu České televize. Myslí si to zástupce výkonného ředitele ČT 2 Vlastimil Ježek, který se v pondělních Lidových novinách bránil kritice bývalého generálního ředitele ČT Iva Mathé. Sledovanost ČT 2 začátkem letošního roku klesla na historicky nejnižší hodnoty od zavedení peoplemetrů, některé dny se pohybuje i pod tříprocentním podílem na dospělém publiku.

K TÉMATU: ČT 2 se propadla na úplné dno: podíl 2,8 procenta

Počet posluchačů či diváků (rating), a tím spíše share (podíl na publiku) o kvalitě vysílaného programu nevypovídají téměř nic – kdyby ano, pak jsou absolutními vítězi novácké Televizní noviny a Ordinace v růžové zahradě, namítá Ježek. Historicky první šéf ČT podle něj „míchá jablka s hruškami a melouny“, když k hodnocení současné ČT neužívá prakticky nic jiného než sledovanost.

ROZHOVOR: Nepůjde nám o sledovanost, ale o zásah cílových skupin, říkají šéfové ČT 2

ČT 2 v minulých letech získávala nejvyšší share díky vysílání špičkových sportovních událostí, podíl na divácích ještě zvyšovaly reprízy pořadů premiérově vysílané na okruhu ČT 1. V posledním čtvrtletí loňského roku už byla ČT 2 téměř bez sportu – a share? V listopadu v průměru 3,551 % a v prosinci 3,503 % – a to stále ještě s reprízami pořadů vyráběných pro ČT 1, namítá Ježek. Od Nového roku však Dvojka žádné reprízy pořadů ČT 1 nevysílá a stala se čistě kulturně orientovaným programem.

ČTĚTE TAKÉ: ČT 2 čekají od ledna změny: pevné vysílací schéma a tematicky zaměřené dny

Chceme-li tedy srovnávat, nemíchejme dohromady hrušky, jablka a melouny, raději si jasně odpovězme na několik zásadních otázek. Naplňuje Česká televize provozováním specializovaného kulturního okruhu poslání veřejné služby? Jaké výkony takto zaměřené programové okruhy dosahují jinde v Evropě? Co do vysílání takového okruhu patří a co už ne? ptá je Ježek, který v letech 1993 až 1999 vedl jako generální ředitel Český rozhlas a poté byl i generálním ředitelem Národní knihovny v Praze.

BRAND24

Vzhledem k výjimečnosti a jedinečnosti programu dvojky jsou rating a (zejména) share pro hodnocení jeho výkonů pouze doplňkovými měřítky, vždy ve vztahu k přesně definovaným cílovým skupinám. Skutečně základním hodnotícím kritériem pořadu Dvojky je však jeho umělecká i profesionální kvalita, kterou by kromě diváka (koeficient spokojenosti) měla hodnotit odborná veřejnost a členové akademické obce, vysvětluje Ježek.

Faktem však je, že nynější generální ředitel ČT Jiří Janeček není s výsledky sledovanosti ČT 2 spokojen a zadal vedení tohoto programu vypracovat analýzu hlavních důvodů, proč došlo k úbytku jeho diváků. Stejný úkol dostalo i vedení programu ČT 1, kterému rovněž klesá sledovanost.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).