Výdaje do internetové reklamy vzrostly loni v Evropě o více než 11 procent

12. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: AdEx 2012, IAB Europe, IHS
Zadavatelé utratili na internetu za loňský rok 24,3 miliard euro. Internetová reklama rostla nejrychleji ze všech mediatypů a v Evropě do ní mířila čtvrtina inzertních výdajů do médií.

V loňské roce vzrostly investice do internetové reklamy v Evropě o 11,5 %. Vyplývá to z výsledků studie velikosti online inzerce, které publikovala asociace IAB Europe na základě výzkumu provedeného v 26 evropských zemích (včetně Ruska a Turecka). Tempo růstu se oproti letům 2010 a 2011 mírně zpomalilo.

Tempo růstu investic do internetové reklamy za posledních 6 let
Autor: AdEx 2012, IAB Europe, IHS

Tempo růstu investic do internetové reklamy za posledních 6 let

Co se týče jednotlivých kategorií největší nárůst vykázala reklama ve vyhledávání (o 15,5 % na 11,9 mld. euro). Celoplošná reklama vzrostla loni o 9 % na 7,9 miliard euro. Výrazně se na tom podílel nárůst investic do reklamy pro mobilní zařízení a do videoformátů. Výdaje do placených inzerátů a katalogů stouply o 6 % na 4,5 miliard euro, což autoři připisují přesunu investic do tohoto druhu reklamy z tisku na internet. 

Tempo růstu jednotlivých forem online inzerce
Autor: AdEx 2012, IAB Europe, IHS

Tempo růstu jednotlivých forem online inzerce

Podíly kategorií se v jednotlivých částech Evropy liší. Zatímco v západní Evropě proudí nejvíce peněz do reklamy ve vyhledávání, která má na celkových výdajích do online reklamy podíl 48 %, v regionu střední a východní Evropy (bez Ruska) je nejsilnější display reklama s podílem 51 %, následovaná vyhledáváním (38 %) a katalogy (11 %). V Česku je rozdělení následující: 55 % display reklama včetně mobilní a videoreklamy, 36 % vyhledávání, 8 % katalogy.

Podíly jednotlivých forem online inzerce v západní a východní Evropě
Autor: AdEx 2012, IAB Europe, IHS

Podíly jednotlivých forem online inzerce v západní a východní Evropě

Do internetové reklamy zamířila v Evropě loni již více než čtvrtina výdajů do reklamy (konkrétně 24,3 miliard eur). Více zadavatelé reklamy utratili pouze v televizích a tisku. V následujícím grafu je sice Internet hned na druhém místě za televizí, ale jen proto, že tisk je zde rozdělen na noviny a časopisy.

MM 25 baliček

Podíl mediatypů na evropském mediálním trhu (v miliardách euro)
Autor: AdEx 2012, IAB Europe, IHS

Podíl mediatypů na evropském mediálním trhu (v miliardách euro)

Výsledky výzkumu jsou pro online reklamu pozitivní a potvrzují pozici internetu jako nejdynamičtějšího média. Navzdory poklesu mediálních rozpočtů v některých zemích a tíživou ekonomickou situaci online tržby dále rostly. Zadavatelé začali více využívat video a display formáty s brandovým efektem i na internetu, uvědomují si jeho interaktivní možnosti i měřitelnost výkonu. Rozvíjí se také automatizace prodeje a nákupu reklamy a více se využívají data pro cílení. To vše činí internet pro inzerenty atraktivnější, říká Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které je členem IAB Europe a zajišťovalo sběr dat za Českou republiku.

Zdroj: SPIRIAB Europe

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).