V loňské roce vzrostly investice do internetové reklamy v Evropě o 11,5 %. Vyplývá to z výsledků studie velikosti online inzerce, které publikovala asociace IAB Europe na základě výzkumu provedeného v 26 evropských zemích (včetně Ruska a Turecka). Tempo růstu se oproti letům 2010 a 2011 mírně zpomalilo.
Co se týče jednotlivých kategorií největší nárůst vykázala reklama ve vyhledávání (o 15,5 % na 11,9 mld. euro). Celoplošná reklama vzrostla loni o 9 % na 7,9 miliard euro. Výrazně se na tom podílel nárůst investic do reklamy pro mobilní zařízení a do videoformátů. Výdaje do placených inzerátů a katalogů stouply o 6 % na 4,5 miliard euro, což autoři připisují přesunu investic do tohoto druhu reklamy z tisku na internet.
Podíly kategorií se v jednotlivých částech Evropy liší. Zatímco v západní Evropě proudí nejvíce peněz do reklamy ve vyhledávání, která má na celkových výdajích do online reklamy podíl 48 %, v regionu střední a východní Evropy (bez Ruska) je nejsilnější display reklama s podílem 51 %, následovaná vyhledáváním (38 %) a katalogy (11 %). V Česku je rozdělení následující: 55 % display reklama včetně mobilní a videoreklamy, 36 % vyhledávání, 8 % katalogy.
Do internetové reklamy zamířila v Evropě loni již více než čtvrtina výdajů do reklamy (konkrétně 24,3 miliard eur). Více zadavatelé reklamy utratili pouze v televizích a tisku. V následujícím grafu je sice Internet hned na druhém místě za televizí, ale jen proto, že tisk je zde rozdělen na noviny a časopisy.
Výsledky výzkumu jsou pro online reklamu pozitivní a potvrzují pozici internetu jako nejdynamičtějšího média. Navzdory poklesu mediálních rozpočtů v některých zemích a tíživou ekonomickou situaci online tržby dále rostly. Zadavatelé začali více využívat video a display formáty s brandovým efektem i na internetu, uvědomují si jeho interaktivní možnosti i měřitelnost výkonu. Rozvíjí se také automatizace prodeje a nákupu reklamy a více se využívají data pro cílení. To vše činí internet pro inzerenty atraktivnější,
říká Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které je členem IAB Europe a zajišťovalo sběr dat za Českou republiku.
Zdroj: SPIR a IAB Europe