Hlavní navigace

Výrobci počítačů nejsou nadšení ze Surface Book. Dell se Microsoftu zastal

22. 10. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Microsoft začal vyrábět vlastní notebook Surface Book, jeho tradiční OEM partnery to nepotěšilo. Satya Nadella a Michael Dell situaci mírní.

Když Microsoft před pár týdny představil vlastní hybridní notebook nazvaný Surface Book, v mnoha jeho tradičních OEM partnerech hrklo. Navenek sice vydávají mírumilovná prohlášení, mimo záznam ovšem už tak nadšení nejsou a stěžují si mimo jiné na to, že je Redmond o svých plánech stvořit notebook nijak předem neinformoval.

Šéf Microsoftu Satya Nadella se nyní na konferenci Dell World v texaském Austinu snažil situaci mírnit a vnést do ní svůj pohled na věc. Téma otevřel během svého vystoupení s šéfem Dellu Michaelem Dellem.

„Microsoft s produktovou řadou Surface tlačí Windows 10 do nových oblastí a žene platformu dopředu,“ uvedl Michael Dell s tím, že s Microsoftem jsou stále přátelé. „Je důležité pochopit, že zákazníci chtějí možnost volby.“

Satya Nadella to vidí podobně. „Našim cílem je růst ekosystému, rozšířit možnosti, vymyslet nové kategorie, stimulovat poptávku,“ zdůraznil.

Nutnost nakopnutí

Tablety a počítač Surface mají podle zdrojů z Microsoftu jasnou roli – nadchnout trh pro využívání Windows a donutit výrobce počítačů k větším inovacím. Stroje Surface mají být ukázkou možností, mají sloužit jako „role models“.

Redmond totiž potřebuje poptávku výrazně nakopnout. Prodeje počítačů podle Gartneru i IDC meziročně padají o více než 10 procent a pokles se nemá zastavit minimálně do roku 2017. Microsoft přitom touží mít Windows 10 na miliardě zařízení do tří let od vydání. Prozatím jich stihl obsadit – i díky upgradu zdarma – přes sto milionů.

Obavy OEM výrobců hardwaru jsou do jisté míry na místě a mnoho z nich, s výjimkou třeba právě Dellu, odmítlo nabídku stát se přeprodejci Surface. Zatímco za rok 2013 Microsoft kvůli neprodaným zásobám prvních Surfaců musel odepisovat zhruba 900 milionů dolarů, v posledním kvartálu fiskálního roku 2015 už přístroje Surface Pro vygenerovaly tržby 888 milionů dolarů.

Microsoft drží mnoho trumfů v rukou. Na druhou stranu ale stále své OEM partnery velice potřebuje. Ti totiž tvoří nejenom dominantní distribuční síť licencí na Windows, ale v poslední době také přeprodávají další služby, zejména Office 365. 

I v Česku běží s vytendrovanými partnery akce na roční užívání zdarma při koupi nového počítače. „Přesná čísla nekomentujeme, ale konverze na následné platící zákazníky je velice potěšující,“ uvedl pro Lupu šéf Office v českém Microsoftu René Keyzlar.

Dell zůstává oddaný

Nový notebook Surface Book každopádně nepokryje celý počítačový trh. Cena začíná na hodnotě okolo 1400 dolarů, což je skutečný cenový high-end, který na trhu dělá asi jedno procento. Microsoft má zároveň velice slabou výrobní a distribuční sílu. Letos v létě na partnerské konferenci WPC v Orlandu sice oznámil, že rozšíří počty distribučních partnerů, v mnoha zemích včetně Česka jsou ale jeho přístroje stále nedostupné.

Na tento neduh ostatně v Austinu upozornil také Michael Dell. Podle něho může být Surface Book „ice breaker“, v případě Microsoftu se ale nedá mluvit o skutečně velkém množství a rychlosti dodávek. Zde podle pana Della přichází role právě jeho firmy i dalších konkurentů.

cif 24 - early cena - média

Michael Dell společně se svými manažery z počítačové sekce na setkání s novináři a analytiky trval na tom, že počítače stále zůstávají důležitou součástí společnosti, což ostatně kvalita posledních modelů XPS 13 či 15 dokazuje. Některé zdroje každopádně tvrdí, že Dell se svého času chtěl PC divize zbavit (kvůli svému novému hlavnímu zaměření na datacentra) a oslovil firmy HP, Lenovo a Huawei. Všechny nabídku odmítly.

Cestu autora na konferenci Dell World 2015 sponzorovala společnost Dell.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).