Hlavní navigace

Webovinky: prosincová všehochuť z webu

Autor: 21971
Lubomír Hauerland

Prostřednictvím webovinek se budeme pravidelně jednou za týden potkávat se zajímavými novými projekty na globálním (a snad i českojazyčném) Internetu. Co třeba vyhledávač parkovacích míst nebo akciový twitter informátor?

Může vám to připadat jako všehochuť, ale na Internetu každý den vznikají zajímavé projekty, a přitom ne každý z nich stojí za to zmínit v samostatném článku, byť jen ve zprávičce na Lupě. A tak jsme se rozhodli pro pokus: publikovat webovinky jako týdenní souhrn nových (a snad zajímavých) projektů na Internetu. Dostanete rychlý průřez tím, co se objevilo včetně stručného popisku. A pokud nějaká služba bude opravdu zajímavá, nějaký trend markantní, tak ji rozebeme zvláště, podrobněji. Snad vám náš „nekonečný“ seriál přijde vhod – o tom nám nakonec můžete dát vědět v komentářích a hlasování!

StockTwits

StockTwist Logo

Akciové trhy sice v posledních měsících připomínají jízdu na horské dráze, jejich nízká cena však zároveň láká k investování. V tomto oboru mají rychlé a přesné informace cenu zlata, což si uvědomili i investoři Howard Lindzon a Soren Macbeth. Jejich mashup StockTwits je postaven na populární mikroblogovací platformě Twitter. Tento systém rychlých a krátkých zpráv používají jednotliví obchodníci k zasílání informací o firmách obchodujících na burze, uskutečněných nákupech a prodejích a samotných kurzech. Každý uživatel si do svého portfolia může přidat společnosti, o jejichž akcie se zajímá. Na základě identifikačního tickeru pak získává nejen relevantní zprávy, ale i graf vývoje ceny ze stránek Wikinvest a odkazy na informace na velkých finančních webech typu Yahoo Finance. StockTwits se v záplavě Twitter mashupů pravděpodobně jen tak neztratí. Zaměřuje se sice na specifickou a relativně malou skupinu lidí, ale v rámci ní si získal stabilní základnu aktivně přispívajících uživatelů a zároveň se stal zajímavým informačním zdrojem.

StockTwist web

ParkAtMyHouse

ParkAtMyHouse logo

Anthony Eskinazy údajně dostal nápad na službu ParkAtMyHouse, když půl hodiny marně projížděl ulice a hledal volné místo k zaparkování. Na jedné straně stojí majitelé garáží, příjezdových cest a dvorů, kteří za drobné poplatky nabídnou parkovací místa na různě dlouhou dobu. Na druhé straně si tato místa pronajímají cestovatelé nebo obchodníci, kteří potřebují bezpečně a levně zaparkovat poblíž centra nebo stanoviště městské hromadné dopravy. ParkAtMyHouse je původně britská služba a právě Velká Británie je nejpokrytější destinací. Expanze do USA a několika evropských zemí se bohužel příliš nezdařila a třeba pro Paříž či Berlín jsem nenalezl žádné záznamy. ParkAtMyhouse nedávno uzavřel dohodu se službou na půjčování automobilů ZipCar.

ParkAtMyHome web

Keyboardr

Keyboardr logo

Trochu zkomolené slovo „keyboard“ není v názvu stránky Keyboardr náhodou. Pokud neradi dáváte ruce z klávesnice pryč, může být pro vás tento metavyhledávač zajímavou alternativou k experimentální službě Google Keyboard shortcuts. Na první pohled vás zarazí minimalistický design úvodní stránky bez obrázků a dlouhých textů. Ostatně proč ne? Vyhledávací pole je přeci tím jediným potřebným prvkem. S každým napsaným písmenem začne Keyboardr hledat stránky v Googlu, blogposty na Google Blogs, obrázky na Google Images, encyklopedická hesla ve Wikipedii a videa na YouTube. Tyto výsledky se téměř okamžitě objevují ve dvou sloupcích a vy mezi nimi můžete snadno přecházet za pomoci navigačních kláves. Klávesové ovládání je sice zajímavé, ale samotné bleskové vracení výsledků z různých zdrojů ve stylu utility Quicksilver z Mac OS považuji za mnohem přínosnější. Autor Julius Eckert plánuje rozšíření o další služby – FriendFeed (zatím experimentálně), Twitter, Delicious či Google Docs.

Content 2017 - tip Footshop

Keyboardr web

Feedback Army

Feedback Army logo

Poměrně častým požadavkem na odborných fórech je požadavek webdesignerů na získávání ohlasů na jejich internetové projekty. Uživatelská testování lze samozřejmě objednat i od profesionálních konzultačních firem, ale jde o poměrně nákladnou záležitost. Feedback Army vám za sedm dolarů zajistí odpovědi od deseti různých lidí. Ve vaší žádosti můžete uvést některé konkrétní otázky (např. „Co vás na první pohled na stránkách zaujalo?“), ale odpovědi na ně nejsou bohužel nějak závazné. Samotné reakce na FeedBack Army pochází od návštěvníků Mechanical Turk (od společnosti Amazon), což ve mně vyvolává zároveň největší pochybnosti o smysluplnosti projektu. Lidé zapojení do Mechanical Turk totiž odpovídají za pár centů na kvanta otázek z různých oblastí, což se může podepisovat na strohosti a povrchnosti odpovědí. Pokud by reakce pocházely od týmu zkušených profesionálů, v němž by byli zastoupeni odborníci na webdesign, přístupnost a použitelnost, mohlo by jít o cennou službu pro autory webových stránek.

Feedback Army web

PicClick

PicClick logo

PicClick je novou službou z oblasti tzv. vizuálního nakupování. Tento trend v internetovém nakupování sází na to, že v záplavě zboží si zákazník vybírá především na základě obrázků. Zdrojem produktů jsou dvě největší obchodní tržiště HYPERLINK „http://www.e­bay.com/“Ebay a HYPERLINK „http://www.a­mazon.com/“Ama­zon, časem by měly být přidány i další e-shopy. Návštěvník si z nabídky vybere službu a kategorii výrobků a zobrazí se mu stovky záznamů. Výběr lze omezit například na základě minimální a maximální ceny nebo lokality, což má ovšem smysl především pro občany USA. PicClick je mladý projekt, který toho po stránce funkčnosti zatím mnoho nenabízí. Uvidíme, zda ve stávající formě obstojí vedle zaběhlých webů jako Like.com.

PicClick web

Anketa

Zajímají vás takovéto zhuštěné info o zahraničních novinkách?

Našli jste v článku chybu?