Nebudu vás napínat, takže to nejdůležitější napíšu hned na začátek. Nadnárodní společnost World Online nedávno koupila český CZCOM a pod svou značkou nyní nabízí Internet zdarma. V jejich podání to zahrnuje zdarma přístup přes vytáčenou linku, až 3 e-mailové adresy s 10 MB prostoru a 10 MB pro umístění svých WWW stránek. World Online nabízí připojení přes národní přístupové číslo s tarifem Internet 2000. Vytáčenou linkou se mohou připojovat nejen prostí občané, ale i firmy. A třešnička na dortu: díky tomu, že World Online je mezinárodní společnost, umožňuje svým uživatelům připojit se za lokální tarif v kterékoli z 16 zemí, kde působí.
Kromě těchto služeb zadarmo nabízí World Online pochopitelně i připojení pevnou linkou či bezdrátově, což vzhledem k tomu, že totéž nabízel i původní CZCOM, není až takové překvapení. Ze stejného důvodu WO nemá problémy s peeringem a díky nedávnému posílení své zahraniční linky ani s připojením do světa. World Online zatím bohužel nenabízí připojení přes čísla v mobilních sítích, takže připojení z mobilního telefonu se docela prodraží.
Co se týče samotné strategie World Online, zaměřuje se spíše na zábavu na Ineternetu. Kromě poskytování připojení se zabývá i poskytováním obsahu, což názorně dokazuje tím, že spolu s Internetem zadarmo nabízí i vlastní portál v českém jazyce s informacemi z celého světa od renomovaných světových agentur (např. Reuters nebo Ziff Davis). Kromě toho vytváří i vlastní obsah a vyvíjí různé další aktivity, podílí se například na komerčně úspěšném projektu Big Brother (i když vlastní myšlenka tohoto projektu se mi poněkud příčí.) World Online po Internetu vysílá své vlastní rádio (WOLR) i přímé audiovizuální přenosy. Oproti svým konkurentům má na tomto poli zase výhodu vlastní sítě.
Přibližně do měsíce se World Online chystá vstoupit na amsterdamskou burzu a nabídnout své akcie k veřejnému obchodování. Vzhledem k blízkosti termínu bylo i na tiskové konferenci trochu cítit napětí a vědomí, že nesmí dojít k žádnému průšvihu, nikdo nechtěl mluvit ani o finančních otázkách, není tedy například jasné, jak velkou částku se chystá WO investovat do rozvoje v České republice. IMHO to nebude nikterak malá suma, což vyplývá i z jejich firemní filosofie, která velí být v každé oblasti svého působení mezi třemi nejúspěšnějšími.
Otázkou zůstává, jak dopadne souboj mezi nastupujícím World Online a již etablovaným VOLným. Přestože WO nabízí velkou „přidanou hodnotu“, nemusí být pro spoustu uživatelů právě tohle rozhodující. Důležitým argumentem, zejména v Praze, je naopak tarif Internet 2000. Inu, uvidíme, v každém případě se ale dají na českém trhu připojení v oblasti koncových uživatelů očekávat významné posuny.
Starší, související články a odkazy: