V pátek se na newyorské burze začaly prodávat akcie sociální sítě Yelp, která funguje jako obrovská databáze recenzí. Z hodnocení restaurací postupně rozšířila záběr uživateli vkládaných recenzí také na všemožné služby od psích kadeřnictví až po zubaře, kostely, školy a rozhlasové stanice.
Původně se měla výchozí cena za akcii pohybovat v rozmezí 12 až 14 dolarů, firma ale den před uvedením akcií na burzu oznámila, že počáteční cenu zvyšuje na 15 dolarů.
Investoři se vrhli na akcie ztrátové firmy jak hladoví psi
O akcie byl první den mezi investory nebývalý zájem. Hodnota akcie na konci pátečního obchodování překonala hranici 24,50 dolarů za kus. Tržní kapitalizace firmy tak dosáhla 1,5 miliardy dolarů.
Na firmu, která založila svůj byznys na uživatelsky generovaném obsahu a příjmech z reklamy, a která za osm let existence nedokázala vygenerovat zisk, je to více než slušný výsledek. Loni sice firma zvýšila tržby meziročně o 74 procent na 83,3 milionů dolarů, celkově však skončila v ještě větší ztrátě než v roce 2010. Za loňský rok prodělal Yelp 16,7 milionů dolarů, o rok dříve to bylo 9,6 milionů dolarů. Od svého založení v roce 2004 pak firma nakumulovala ztrátu 41 milionů dolarů.
Pro mnohé dostatečně přesvědčivý argument, aby označili podobné obchody za důkaz další bující internetové bubliny. Analytici varují, že akcie internetových a technologických firem, které v poslední době vstupují na burzu, se obchodují za přehnané ceny.
Investoři nerozumí trhu
U internetových firem, které v poslední době vstupují na burzu, není počáteční raketový nárůst ceny akcií ničím neobvyklým. Podle finančního analytika Francise Gaskinse, prezidenta IPODesktop.com, žene ceny vzhůru poptávka drobných investorů, kteří nerozumí trhu.
Čtěte také Groupon vstoupil na burzu, ta jej ohodnotila až na 20 miliard dolarů a Bublina 2.0 – ještě větší, ještě interaktivnější, ještě sociálnější
Za apetitem investorů stojí ale současně i hlad po akciích technologických firem. Ještě v roce 2007 vstoupilo na světové burzy 271 technologických firem. O rok později následoval propad na 84 a v loňském roce se na burzách objevilo okolo 120 technologických firem. (Zdroj: The World in 2012, The Economist)
Pád akcií kopíruje vývoj u ostatních firem
Po počáteční nákupní horečce přišlo tento týden ochlazení. Yelp spadl na hodnotu okolo 20 dolarů za akcii.
Následuje tak podobný scénář recenzního a doporučovacího webu Angie’s List, který vstoupil na burzu loni v listopadu.
V prvních hodinách obchodování vyletěla hodnota akcií Angie’s List na 16,26 dolarů, startovaly přitom na 13 dolarech za kus. Na konci listopadu se cena za akcii propadla až na 11 dolarů. Včera ale uzavíraly akcie Angie’s List na 14,76 dolarů za kus. Firma přitom od začátku loňského roku do září vygenerovala ztrátu ve výši 43,2 milionu dolarů.
Ochlazením zájmu po počátečním nadšení si prošlo mnoho internetových firem, které v průběhu loňského a letošního roku přistoupily k primárnímu úpisu akcií.
Například akcie Demand Media, ztratily od loňského ledna, kdy firma vstoupila na burzu 65 procent své hodnoty.
Pokles zaznamenala i společnost Pandora Media. Její akcie se začaly v červnu prodávat za 16 dolarů, velmi rychle dosáhly hodnoty 20 dolarů, ale na konci loňského roku se obchodovaly už jen za 10 dolarů za kus. V současné době se prodávají za o málo více než 14 dolarů.
Stejně tak akcie Grouponu první den obchodování překonaly výchozí cenu 20 dolarů o 50 procent, brzy se však pod ní propadly a dosud ji nedokázaly překonat. V úterý se prodávaly za 18,31 dolarů.
Akcie LinkedIn se sice stále prodávají vysoko nad počáteční cenou 45 dolarů za kus, ale o hodnotách z loňského července, kdy cena za akcii dosáhla téměř 110 dolarů, si může firma nechat jen zdát. V úterý se její akcie obchodovaly za 85 dolarů.
Za poslední měsíc si výrazně polepšila společnost Zynga. Když vstoupila v polovině prosince na burzu, nebyl o její akcie příliš velký zájem, a tak první měsíc poklesly pod výchozí cenu 10 dolarů za kus. Situace se začala lámat až na začátku února a včera už se akcie Zyngy prodávaly za 14 dolarů.
Investoři čekají na Facebook
Investoři nepochybně čekají na největší událost letošního roku v oblasti IPO internetových firem a tím je plánovaný vstup Facebooku na burzu. Pro mnohé je připravované IPO dalším dějstvím nafukující se druhé internetové bubliny, po které může následovat podobně nepříjemný pád jako před deseti lety.
Někteří analytici ale předpovídají, že vstup Facebooku na burzu povede k nárůstu objemu investic do startupů a současně se domnívají, že IPO Facebooku zvedne zájem investorů o akcie a podíly ve firmách, které vyvíjejí aplikace pro sociální sítě.
Facebook bude bezpochyby zajímavou investiční příležitostí. Na rozdíl od projektů typu Yelp je Facebook zisková firma, která v loňském roce podle neoficiálních odhadů dosáhla tržeb ve výši 3,3 až 4,2 miliardy dolarů a čistého zisku téměř jedné miliardy dolarů. Facebook nemá žádné dluhy a naopak disponuje hotovostí ve výši až 3,5 miliardy dolarů. O tom by si třeba firmy jako Yahoo nebo Adobe mohly nechat jenom zdát. Téměř 90 procent tržeb tvoří příjmy z reklamy.
Právě investiční zajímavost Facebooku může paradoxně uškodit ostatním na burze obchodovaným internetovým firmám. Akcionáři se totiž mohou rozhodnout zbavit jejich akcií, aby získali prostředky na nákup akcií Facebooku.
Facebook sice může být v budoucnu převálcován jinou sociální sítí nebo dokonce úplně jinou službou, ale konkurence to bude mít o poznání těžší než konkurence Yelpu. Ten mimochodem vděčí za polovinu návštěvníků vyhledávání Google. Stačí aby Google upravil vyhledávací algoritmus a může to mít pro Yelp fatální následky. Proč by to dělal? Třeba proto, že chce nabízet podobné služby jako Yelp.
Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že se pohybujeme v další internetové bublině, rozhodně to není stejná bublina jako na konci devadesátých let. Některé firmy mohou být sice předražené, ale stále to není tak do očí bijící jako před dvanácti lety, kdy se firmy s nulovým obratem hodnotily na stamiliony dolarů.