Hlavní navigace

Za co jsou Češi ochotni platit na internetu? Hlavně za filmy, sportovní přenosy a koncerty

24. 10. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

UVNITŘ GRAFY Mezinárodní průzkum Mediascope o chování internetových uživatelů v zemích Evropské unie zjistil, že Češi nadprůměrně využívají internetové televizní archivy

Téměř třetina uživatelů internetu v Česku je ochotna platit za sledování filmů online. 16 procent by bylo ochotno si zaplatit internetový přenos koncertu a 15 procent za sportovní přenos. Vyplývá to z výsledků mezinárodního průzkumu chování internetových uživatelů v zemích Evropské unie Mediascope, které zveřejnilo Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). To jej realizovalo ve spolupráci s IAB Europe na jaře letošního roku.

K TÉMATU: Diváci nám „pirátí“ i živé přenosy, stěžuje si šéf nových médií na Nově Pavel Krbec

“Většina (56 procent) českých internetových uživatelů je ochotna platit předplatné alespoň za jeden z dotazovaných typů obsahu na internetu, je to o dvanáct procentních bodů více, než je evropský průměr (44 procent). U uživatelů mobilního internetu je ochota platit ještě vyšší – 69 procent uživatelů přistupujících k internetu prostřednictvím mobilního telefonu a 88 procent prostřednictvím tabletu,” konstatuje analytik SPIR Petr Kolář. Uživatelé mobilního internetu jsou ochotni platit zejména na sportovní přenosy (37 procent), zpravodajství (36 procent) a příjem televizních programů (31 procent).

“Uživatelé mobilního internetu prostřednictvím tabletu jsou nejvíce ochotni platit za filmy (44 procent), online přenosy koncertů (41 procent) a zpravodajství (30 procent),” dodal Kolář. Z průzkumu rovněž vyplývá, že nejčastější aktivitou českých internetových uživatelů je zasílání e-mailů a vyhledávání, které využívají všichni. 92 procent uživatelů na internetu sleduje videa a 85 procent je zapojeno do některé ze sociálních sítí, jako je Facebook, Twitter, LinkedIn nebo Google Plus.

“U nejčastějších aktivit jako e-mailování a vyhledávání Češi uváděli využívání na denní bázi (92 procent email, 81 procent vyhledávání) mnohem častěji než je evropský průměr (74 procent e-mail, 64 procent vyhledávání). V provádění aktivit alespoň jednou měsíčně a častěji jsou čeští internetoví uživatelé nejvíce nadprůměrní v používání archivů televizních pořadů, sledování videoklipů, stahování filmů, internetové telefonii, instant messagingu (např, Skype, ICQ), stahování televizních pořadů a sledování filmů,” popisuje analytik SPIR.

wt100 2024 EARLY

Naopak nejvíce proprůměrní jsou čeští uživatelé internetu v používání profesních sociálních sítí, jako je LinkedIn. “U některých aktivit lze najít zajímavé odlišnosti v chování různých sociodemografických skupin respondentů. Např. sociální sítě používá na denní bázi 33 procent českých sezdaných uživatelů, ale již 57 procent svobodných,” upozorňuje Kolář. “Každodenní telefonování prostřednictvím Skypu nebo ISP je doménou starších uživatelů, u uživatelů starších 55 let je to 26 procentní podíl, naopak u mladších věkových skupin je to jen 10 procentní podíl,” dodal.

Výzkum proběhl reprezentativním telefonickým a on-line dotazováním ve 28 evropských zemích. V menší míře probíhal od roku 2003, Česká republika se do něj zařadila letos poprvé spolu se 14 dalšími zeměmi převážně ze střední a východní Evropy. Velikost dotazovaného vzorku v Česku byla 500 v CATI a 1000 v on-line části, celkem bylo dotázáno 51 700 lidí starších 16 let napříč Evropou.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).