Hlavní navigace

Za pár let všichni odejdou z Facebooku. Skončí Princeton. A dojde vzduch

David Slížek

Dá se to číst jako příběh o chybné analogii dvou doktorandů, o zpravodajském titulku důležitějším než obsah, nebo o tom, že z čísel a grafů můžete nakonec dokázat úplně cokoli.

Doba čtení: 3 minuty

Facebook může opadnout jako nemoc nebo Facebook ztratí 80 procent uživatelů do roku 2017, mohli jste se v uplynulých dnech dočíst i v českých médiích. Zpráva vycházela ze zahraničních článků o práci dvou doktorandů americké Princeton University (Epidemiological modeling of online social network dynamics – PDF), ve které studenti na vzestup a pád sociálních sítí aplikovali model šíření nakažlivých chorob.

Aplikování dynamiky šíření nemocí na rozšíření online sociálních sítí je intuitivní, protože se uživatelé obvykle k online sociální síti připojí kvůli tomu, že tam už jsou jejich přátelé, vysvětlují studenti v úvodu své práce. Epidemiologické modely podle nich byly k podobným účelům použity už dříve – například při modelování šíření myšlenek (idejí).

Potřebná data pro svůj  model pak doktorandi čerpali z Google Trends. Vzali prostě údaje o tom, jak stoupá či klesá frekvence vyhledávání názvů sociálních sítí (MySpace a Facebook) v Googlu, přičemž se odvolali na to, že něco podobného dělá sám Google, když v Google Flu Trends odhaduje šíření chřipkových epidemií. 

Zjednodušený pohled

Údaje z Google Trends jsou podle autorů studie přesnější než data o počtu uživatelů sociální sítě – eliminují totiž uživatele, kteří sice mají založený účet, ale síť ve skutečnosti nepoužívají. Dá se pochopit, že studenti zřejmě nechtěli vycházet z dat, která poskytují přímo sociální sítě a která se nedají nijak objektivně ověřit. Může ale zjednodušení na výsledky Google Trends obstát?

Dost těžko – nepočítá totiž třeba s tím, že se chování uživatelů v posledních letech výrazně změnilo – sociální sítě používají stále častěji z aplikací na svých mobilních zařízeních, takže je logické, že četnost hledání jejich názvu ve vyhledávačích – zhusta používané místo zadání adresy do adresního řádku – klesá (jakkoli je to zatím spíš trend v USA než třeba v Česku). 

Sám Facebook ve třetím čtvrtletí loňského roku hlásil 874 milionů mobilních aktivních uživatelů za měsíc, s meziročním nárůstem o 45 % (viz čtvrtletní výsledky – PDF). Celkový počet měsíčních aktivních uživatelů přitom byl 1,19 miliardy.

V předpokladech obou doktorandů se dají najít také další sporná místa, která jdou většinou na vrub jejich zjednodušenému pohledu – je analogie šíření viru a růstu počtu uživatelů opravdu tak přesná? O dalších pochybnostech si můžete přečíst zde, zde či zde.

Kdy dojde vzduch

Facebook se ostatně proti studii ohradil, a to docela vtipně. Na základě čísel o počtu lajků na facebookových stránkách univerzit nebo dat z Google Scholar „dokázal“, že trendy předpovídají Princetonu brzký zánik.

A dotáhl to ještě dál: pokud se podíváte na klesající frekvenci vyhledávání pojmu „air“ (vzduch) v Google Trends, musíte logicky dojít k závěru, že i vzduch to má spočítané a kolem roku 2060 už tu žádný nebude, dodává Facebook (mimochodem – trend pro české slovo „vzduch“ naopak ukazuje výrazný vzestup – ale prosím, nic v tom nehledejte).

PR Summit 2018 Tip Flixbus

Jistě, toto srovnání je už úplně absurdní. Jakkoli je ale reakce Facebooku vtipná, nic nemění na tom, že žádná služba na Internetu není věčná a zájmy uživatelů se rychle mění. Náznaky poklesu obliby Facebooku mezi mladými uživateli tady ostatně jsou (ať už je interpretujete jakkoli) a pokles jejich aktivity už přiznala i sama firma

Až ale příště budete číst nějaké další šokující předpovědi, které „odhalili američtí vědci“, nevěřte všemu, co chytlavý titulek říká.

Našli jste v článku chybu?