Hlavní navigace

Začínáme vydělávat s AdSense

Autor: 29
Lukáš Hanes

Nedávné otevření reklamního systému AdSense pro česky psané weby oživilo zájem o jeho využití českými provozovateli webů. S jeho nasazením lze dosáhnout zajímavých výdělků, je však třeba řídit se několika základními pravidly. AdSense má samozřejmě také své nevýhody, takže v dalších dílech seriálu si popíšeme také vlastnosti jeho hlavních konkurentů.

AdSense je program provozovaný společností Google, který umožňuje majitelům internetových stránek zobrazování reklamy za provize. Tohoto programu se může zúčastnit téměř jakýkoliv vlastník internetových stránek. Stačí, když vymezí na svých stránkách místo, kde se může textová nebo bannerová reklama zobrazovat. Tyto reklamy jsou vybírány Googlem tak, aby byly vždy co nejlépe zacílené, a oslovily tak co největší počet uživatelů, kteří na stránky přistupují. V potaz je brán hlavně obsah stránek a lokace konkrétního uživatele. Neměl by tak nastat případ, kdy se na stránkách zaměřených na počítačové hry bude zobrazovat reklama na právní služby nebo hygienické potřeby.

Historie AdSense

Základní technologií, která stála za vznikem AdSense, je sémantický lexikon WordNet a vyhledávač Simpli, založené G. A. Millerem a jeho kolegy z Brownovy univerzity. Z těchto produktů byl v roce 1998 vytvořen vyhledávač Oingo. Ten měl za úkol poskytnout uživatelům Internetu co nejrelevantnější výsledky na základě sémantické analýzy. Pro chytré nalezení požadovaného výsledku byla použita obsáhlá databáze anglického jazyka v programu WordNet a Simply hledal dvojsmysly mezi požadovanými slovy. Pokud jste tedy zadali do vyhledávání slovo Apple, výsledek vypadal asi takto: apple ipod, apple fruit, apple macintosh a další. Vyhledávač Simpli je stále funkční a někteří lidé si přes něj ověřují klíčová slova, která je nejlepší použít pro AdSense. Po té, co Oingo v roce 2003 změnilo své jméno na Applied Semantics, bylo odkoupeno Googlem za neznámou částku a přepracováno na program AdSense.

K počáteční verzi vhodné jen pro anglicky psané stránky se postupem času přidávaly i další jazykové mutace. Po dvou a půl letech od svého spuštění, tedy na konci roku 2006, byl AdSense rozšířen i o českou verzi.

Jak tedy AdSense funguje ?

Program AdSense byl vytvořen jako doplněk programu AdWords, který umožňuje zobrazovat reklamy inzerentů ve výsledcích vyhledávání. Jelikož po delší době vznikl přetlak ze strany inzerentů, a Google tak nestačil zobrazovat všechny reklamy v požadovaném čase, bylo potřeba rychle najít další vhodné reklamní plochy.

V této situaci přešla na svět služba AdSense, kdy Google umožnil umístit reklamy i na obsahové stránky, a stal se tak zprostředkovatelem mezi inzerenty a majiteli stránek. To umožnilo zobrazit reklamu na stránkách i majitelům menších webů, pro které by bylo shánění inzerentů, podepisování smluv, zabezpečení plateb a sledování všemožných statistik zbytečnou ztrátou času. Namísto toho se mohou věnovat spíše tomu, aby na stránkách měli kvalitní obsah, díky kterému na ně budou uživatelé rádi a opakovaně vstupovat.

Proč je AdSense mezi majiteli stránek tak populární?

Na tuto otázku existuje velice jednoduchá odpověď. Program je tak populární proto, že opravdu funguje a může na něm vydělat opravdu každý majitel internetových stránek. Samozřejmé je, že majitel malého blogu psaného pro několik tisíc návštěvníků měsíčně nevydělá stejnou částku jako provozovatel portálu s návštěvností stovek tisíc lidí denně, ale i pro malé publicisty je tento výdělek velice zajímavý.

Pro mnoho majitelů stránek je důležitá jednoduchost, s jakou se AdSense ovládá, a fakt, že z jednoho účtu můžete generovat reklamní kód pro neomezený počet stránek bez nutnosti komukoliv hlásit založení nových stránek a čekat na schválení.

V neposlední řadě hraje roli to, že účast v programu je zdarma. Pokud začnete na svých stránkách AdSense zobrazovat, nijak se tím nikomu nezavazujete, a pokud vás příjmy z reklamy omrzí nebo se vám nevyplatí, můžete jednoduše ze stránek kód odstranit a nasadit ho až v době, kdy uznáte za vhodné.

AdSense

Je AdSense vhodné i pro mě ?

Vydělávat na provizích za zobrazování reklamy je velice lákavá varianta přivýdělku, ze kterého se časem může stát i zajímavá živnost.

Ideální web, kde bude AdSense zobrazeno bez problémů a bude generovat největší zisk, by měl splňovat následující podmínky:

  1. velké množství originálního textu, který je průběžně doplňován a aktualizován;
  2. není vytvořen jen pro zobrazování reklamy;
  3. je dobře zaindexovaný, minimálně ve vyhledávači Google;
  4. má přehledná URL (např : www.mojestran­ky.cz/auta/au­di/audi-a4.html);
  5. je plně funkční, neobsahuje žádné slepé odkazy ani další prvky, které by mohly uživatele zmást;
  6. obsah není zaměřen na citlivá témata, jako jsou pornografie, drogy, hazard, warez atd;
  7. nesmí uživatele obtěžovat pop-up okny;
  8. nesmí navádět uživatele ke klikání na zobrazenou reklamu.

Vydavatelé, kteří se účastní programu AdSense, musí dodržovat jeho pravidla. Důležité je, že nesplnění těchto pravidel může mít za následek vyloučení z programu, přičemž už není možné vrátit se zpět. Pokud jste se rozhodli AdSense na své stránky nasadit, je dobré mít na paměti ta nejdůležitější hned od začátku:

  1. NIKDY neklikejte na reklamy na svých stránkách ani nenavádějte ostatní ke klikání na vaše reklamy. Mnoho lidí ztratilo svůj účet hned ze začátku tak, že se jim snažil někdo blízký pomoci klikáním na jejich reklamy.
  2. V žádném případě neuvádějte informace, jako je počet zobrazení, míra prokliku a počet kliků (Page impressions, pageCTR, clicks). Zveřejnit svůj výdělek je dovoleno.
  3. Nepoužívejte na svých stránkách podvodné techniky (skrytý nebo opakující se text a další).
  4. Nevychloubejte se svým ziskem (toto pravidlo není nikde psáno, ale na světě je hodně nepřejících lidí, kteří vás mohou jednoduše poškodit opakovaným klikáním na reklamu, kterou máte na svých stránkách umístěnou. AdSense toto chování může omylem vyhodnotit jako neoprávněná kliknutí a z programu vás vyloučit.)
  5. Neumisťujte Adsense na stránky, které jsou teprve ve výstavbě nebo dokonce bez obsahu.

Dost bylo slov: ukažte mi čísla

Hlavní věcí, která určitě zajímá každého, kdo o AdSense uvažuje, je samozřejmě výdělek. Tady bych chtěl upozornit, že zde zveřejním fakta, která jsou považovaná za obecná a vůbec se nemusí vztahovat k vašemu konkrétnímu případu. Tak tady se službou AdSense je možné vydělat kolem 5 USD za 1000 návštěvníků. Je však jen na vás, jak se k tomuto číslu postavíte: pokud plně využijte potenciál svých stránek, může být výdělek mnohem vyšší; pokud se o danou problematiku nebudete zajímat, je dost možné, že této částky nikdy nedosáhnete.

Nevýhody AdSense

Stejně jako každá jiná služba má i AdSense své nevýhody. V anglicky mluvících zemích, kde se AdSense používá již delší dobu, je často kritizován pro své nekompromisní zacházení s majiteli stránek. Jakékoliv porušení pravidel vede většinou k zablokování účtu. Majitel stránek tak přijde nejen o zisk budoucí, ale i o nevyplacený zisk z předchozích měsíců, jelikož vyplácení probíhá s několikaměsíčním zpožděním. Chování AdSense se samozřejmě dá pochopit, jelikož je mnoho lidí, kteří se pokoušejí ho zneužít pro vlastní obohacení a používají k tomu různé techniky, které nejvíce poškozují inzerenty. Na druhou stranu je jistě mnoho lidí, kteří o účet a naspořené peníze přišli neprávem. V takovém případě se dá samozřejmě bránit, ale je nutné postupovat obezřetně.

V každém případě je velice dobré konzultovat změny na stránkách, u kterých si nejste jisti, zda neodporují smluvním podmínkám programu s podporou AdSense . Anglická podpora odpovídá velice rychle, s českou mám zatím horší zkušenosti, ale to může být tím, že je u nás tato služba teprve krátkou dobu a musí čelit obrovskému náporu dotazů najednou.

Alternativy k AdSense

V současné době pro česky nebo slovensky psané stránky existují jen dvě alternativy k AdSense. Těmi jsou služby Etarget a AdFox. Obě jsou zaměřeny na poskytování stejné služby, tedy zobrazování textové reklamy za provize. Bohužel oproti AdSense mají několik nevýhod. Mezi ty hlavní patří zejména:

CIF17_Rozkosny

  1. nižší provize vyplácené majiteli stránek,
  2. nutnost schválení konkrétních stránek provozovatelem služby,
  3. zaměření na větší klientelu. Majitelé málo navštěvovaných stránek se do programu většinou nedostanou,
  4. hlavně u programu Etarget může nezkušenější uživatele odradit složitost implementace kódu na stránku.

Pokud provozujete stránky v anglickém jazyce, máte mnohem větší výběr. Hlavními konkurenty AdSense jsou programy Yahoo Publisher Network, Microsoft adCenter, AdBrite a další. Ti nabízejí většinou srovnatelné a v některých případech i lepší podmínky než AdSense. Zejména program Yahoo Publisher Network vznikl teprve nedávno a snaží se nalákat majitele stránek na vyšší provize. Program AdBrite zase nabízí možnost zobrazení reklamy i ve videu. Avšak žádné z těchto služeb se nepodařilo ovládnout tak velký segment trhu, jako je tomu u spojení služeb AdWords a AdSense.

V příštím díle seriálu se pokusím popsat všechna úskalí, která musí člověk začínající s AdSense překonat, a jednotlivé možnosti, které nám program nabízí.

Anketa

Máte zájem o umístění reklamy na své stránky?

Našli jste v článku chybu?