Hlavní navigace

Zákazníky Yahoo Music Store čekají problémy kvůli DRM

Jiří Macich ml.

Odpůrci DRM ochran u hudby nakoupených v internetových obchodech mají o argument více. Paradoxně (nebo příznačně?) se o něj postarala společnost Yahoo provozující hudební online obchod Yahoo Music Store, který DRM využíval. Yahoo Music Store končí svou činnost, což může pro zákazníky znamenat pořádný problém. K 30. září totiž dojde k vypnutí serverů starajících se o ověřování a vydávání licencí, takže pokud po tomto datu budou chtít zákazníci Yahoo Music Store již zakoupenou a zaplacenou hudbu…

Odpůrci DRM ochran u hudby nakoupených v internetových obchodech mají o argument více. Paradoxně (nebo příznačně?) se o něj postarala společnost Yahoo provozující hudební online obchod Yahoo Music Store, který DRM využíval. Yahoo Music Store končí svou činnost, což může pro zákazníky znamenat pořádný problém. K 30. září totiž dojde k vypnutí serverů starajících se o ověřování a vydávání licencí, takže pokud po tomto datu budou chtít zákazníci Yahoo Music Store již zakoupenou a zaplacenou hudbu přesunout na jiný počítač či zařízení nebo si přeinstalují systém na svém stávajícím počítači, hudební soubory s DRM budou takřka bezcennými.

CIF17_Rabaino_Lupa

Co s tím zákazníci nadělají? Hudbu si mohou vypálit na CD nosiče a výsledná Audio CD rippovat zpět do počítače už v libovolném formátu bez DRM. Po 30. září nezbývá než využít ne zrovna legálních nástrojů pro násilné překonání DRM nebo se obrátit na Yahoo, které po negativních ohlasech slibuje, že bude škodu zákazníkům kompenzovat. Nechystá však žádné plošné řešení a bude ke klientům přistupovat individuálně. Ve hře je vrácení peněz či dodání hudby ve formátu bez DRM.

Tyto problémy se přímo netýkají českých uživatelů, protože pro ně byly brány Yahoo Music Store vždy uzavřeny. Ovšem i obchody na českém trhu, jako je například i-legálně.cz, AllMusic či TopFun, využívají DRM a teoreticky se podobný problém může objevit i u nás. Ve světě se už DRM stává tak nepopulární záležitostí, že došlo k posunům požadavků nahrávacích společnosti a největší obchody typu iTunes Store či Amazon.com nyní prodávají hudbu bez DRM a z hlediska komerčního úspěchu jim to jenom svědčí. (InformationWeek)

Našli jste v článku chybu?