Vyzkoušejte zadarmo, a pak si nás kupte
Všechny promo akce provozovatelů placených televizních služeb vypadají stejně: objednáte si konkrétní službu a s přístupovou kartou nebo zapojením kabelu získáte na nějakou dobu kompletní programovou nabídku zdarma. Do určitého termínu si pak musíte aktivovat některou z programových nabídek. Promo akce se ale občas týkají i stávajících klientů placených televizních služeb, v minulosti jim například kabelové společnosti na určitou dobu odkódovávaly přístup k prémiovému filmovému kanálu HBO. Kouzlo promo akcí spočívá v tom, že pokud by si někdo dal tu práci a objednával postupně různé placené televizní služby a pak je zase odhlašoval, mohl by si zajistit příjem placených programů zcela nebo skoro zdarma po celý rok.
Takový člověk by ale musel být v dosahu sítí několika kabelových nebo IPTV společností a musel by se ozbrojit velkou trpělivostí, protože by k němu co měsíc jezdili montážníci najatí tím kterým operátorem. Ale zpátky na zem. Je dobře, že poskytovatelé placeného obsahu dávají svým budoucím zákazníkům možnost vyzkoušet, jaké produkty nabízejí a nechat je v pohodlí domova vybrat, za co budou dobrovolně platit měsíční poplatky. Přístup jednotlivých společností se liší. Jak, tomu se budeme podrobněji věnovat na následujících řádcích, které nejsou určeny pouze potenciálním zákazníkům některé z placených televizích služeb, ale i jejich stávajícím klientům.
Sledovat placené programy a neplatit? U některých služeb to jde i legálně, ale jen po omezenou dobu jako určitou „ochutnávku“. Poté si zájemce musí vybrat konkrétní programovou nabídku, kterou si objedná. (Foto: UPC Austria)
Satelit: v délce promo příjmu vede Skylink
Ze satelitních služeb nabízí v tuzemsku nejdelší „ochutnávkové“ období zdarma Skylink. Jakýkoli nový držitel jeho dekódovací karty získá za aktivační poplatek 1999 Kč možnost dva měsíce sledovat kompletní programovou nabídku 45 televizních stanic, včetně osmi stanic ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Akce se týká pouze nově registrovaných karet, zakoupených a aktivovaných v období od 1. října 2010 do 31. ledna 2011. Stávajícím zákazníkům Skylink momentálně nabízí desetidenní sledování vybraného balíčku placených programů zdarma, které lze aktivovat prostřednictvím SMS. Výběr je z pěti nabídek: Multi, HD Plus, HBO + Cinemax, HBO HD + Cinemax a CS TV. Tuto promo akci lze využít do konce listopadu.
Nová satelitní služba T-Mobile televize, která využívá velkoobchodní nabídku Skylinku a kromě dvou erotických kanálů nabízí kompletně stejné programové balíčky jako Skylink, jenom pod jinými názvy, umožňuje všem novým zákazníkům sledovat kompletní nabídku 43 programů zdarma na 20 dní od aktivace karty. Součástí nabídky je i osm HD programů, stejných jako u Skylinku. Podmínkou je zakoupení karty za 1 599 Kč. Konkurenční CS Link nabízí k nově aktivované kartě na neomezené období dva měsíce sledování programů v balíčku Film (HBO, HBO 2, Cinemax) a jeden měsíc sledování 23 placených programů v balíčku Total zdarma. Nejsou mezi nimi ale žádné HD programy kromě bezplatných stanic ČT HD a Nova HD.
Nejdelší „zkušební období“ s gratis příjmem kompletní programové nabídky má satelitní služba Skylink – rovné dva měsíce (Foto: Čestmír Polák)
UPC Direct programy zdarma nenabízí, Digi TV také ne
Zákazník, který si nově pořídí kartu CS Link s roční aktivací, získá na jeden měsíc zdarma programy ve výše zmíněném balíčku Film a nabídku Mix s 13 placenými stanicemi zdarma rovněž na měsíc. Další placená satelitní služba UPC Direct, která vysílá na pozici 1 stupeň západně, možnost bezplatného sledování placených programů pro nové zákazníky nenabízí. Divák si musí od prvního okamžiku zvolit konkrétní programovou nabídku, ale noví klienti získávají více než padesátiprocentní slevu na prvních šest měsíců. V minulosti však UPC Direct zpřístupňovala v rámci promo akcí všem svým zákazníkům prémiový filmový kanál HBO.
Bez „zkušební doby“ zdarma se musí obejít také zájemci o nejlevnější placenou satelitní službu v Česku, původem rumunskou platformu Digi TV. Donedávna ji však zdarma přijímaly řádově tisíce nelegálních diváků prostřednictvím satelitních přijímačů s emulátorem. „Děravé“ kódování Nagravision 2, které tento pirátský příjem umožňovalo, ale provozovatel Digi TV letos nahradil novým kódem Nagravision 3, který dosud nebyl prolomen (nebo alespoň ne u služby Digi TV). Právě tento krok vrhl řadu diváků do náruče společností, které nabízí základní programové nabídky satelitní televize zdarma, pouze za cenu přístupové karty a aktivační poplatek – tedy Skylinku a CS Linku.
Dočasný příjem prémiového filmového kanálu HBO zdarma nabízí v rámci promo akcí většina poskytovatelů placených televizních služeb. Tyto akce platí i pro dosavadní zákazníky, nejen pro ty nové.
Kabelová UPC dává všem zákazníkům čas na vybranou
Pokud se rozhodnete vyzkoušet kabelovou televizi, nejčastěji sáhnete po jediné celostátní službě UPC Digital. U digitální kabelové televize dává UPC všem novým zákazníkům možnost sledovat prvních 10 dní kompletní programovou nabídku téměř 100 televizních programů zdarma, po uplynutí této doby divákovi zůstane přístupná jen ta nabídka, kterou si objednal. Oněch 10 dnů má ale na to, aby si případně rozmyslel, které další programy si chce předplatit, a změnil nebo rozšířil svoji původní objednávku. I kdybyste se ale rozhodli digitální kabelovou televizi od UPC zrušit ihned po uplynutí desetidenního promo vysílání, nezbavíte se jí dříve než za několik týdnů. UPC totiž nabízí kabelovou i satelitní televizi nejméně na tři měsíce, a měsíční výpovědní lhůta začíná běžet od prvního dne následujícího měsíce po měsíci, kdy byla výpověď podána.
Další velká kabelová společnost Rio Media, která pro digitální vysílání využívá standard IPTV a nikoli DVB-C jako firma UPC, žádné promo období příjmu kompletní programové nabídky nenabízí. Před letošními Vánocemi ale přišla s akčními slevami 50 procent z ceníku všech programových balíčků, kterou získá každý, kdo v době od 1. října do 15. prosince podepíše smlouvu na odběr vybrané služby na dva roky. Zároveň takovému zákazníkovi odpustí poplatky za set-top-boxy, gateway a aktivaci služby v celkové hodnotě 7500 Kč. Podobné slevy nabízí Rio Media i u svých sítí pro analogovou kabelovou televizi či pro balíčky triple play s připojením k internetu a pevnou telefonní linkou.
Každý nový zákazník digitální kabelové televize UPC dostává deset dní přístup ke kompletní programové nabídce stovky kanálů. Teprve poté mu firma zablokuje přístup k těm programům, které si nepředplatí. (Foto: Broadbandtvnews.com)
O2TV nedává zdarma programy, ale TV archiv
Jediný celoplošný poskytovatel digitální televize přes pevnou linku (IPTV), společnost Telefónica O2, rovněž zájemcům nenabízí u svojí služby O2TV promo období, po které mají k dispozici všechny nabízené placené programy, od 1. září do 31. prosince 2010 ale aktivuje všem stávajícím i novým zákazníkům zdarma službu TV archiv. Jejím prostřednictvím mají diváci dálkový přístup k nahrávkám oblíbených pořadů vybraných televizních stanic. Ti zákazníci, kteří si tuto službu aktivovali před 1. zářím letošního roku, ji budou mít do konce roku zdarma a poté jim ji bude Telefónica O2 dál účtovat jako před promo akcí. Jinak lze různé programové balíčky O2TV pořídit za akční slevy při kombinaci s dalšími službami Telefóniky: vysokorychlostním internetem ADSL či pevnou telefonní linkou.
Další IPTV operátor, brněnská společnost Smart Comp., nabízí u své služby Netbox na dva měsíce zdarma příjem balíčku prémiových filmových kanálů HBO, HBO 2 a HBO Comedy. Potíž je v tom, že akci mohou využít jen zákazníci s některou ze základních programových nabídek a musí si balíček objednat alespoň na tři měsíce, přičemž první dva měsíce neplatí a za třetí uhradí 202 korun, což je běžný měsíční poplatek za tuto nabídku. Další poskytovatelé IPTV nabízí spíše slevy z řádných ceníků za smlouvy na delší období, případně objednání více služeb najednou. Promo akce typu měsíčního příjmu všech placených programů zdarma se u nich ale nevyskytují.