Instantní články od Facebooku, což je nutné připomenout, jsou specifická forma obsahu od vydavatelů, kterou sociální síť předkládá uživatelům na mobilech. A to v takové formě, která umožňuje rychlé zobrazení. Vydavatelům je umožněno z instantních článků získávat podíl příjmů, které pro Facebook vytvářejí, nebo u nich mít vlastní reklamu.
Můžeme to chápat jako další pokus Facebooku ještě více uzamknout uživatele uvnitř své aplikace a vydavatelům dát do ruky něco, čím je budou sice moci oslovovat přímo, ale ve skutečnosti přijdou o čtenost/návštěvnost.
Aby to ale nebylo tak zřejmé, Facebook vydavatelům umožní podíl z příjmů, které zobrazení článku vytváří, ale není jisté, jakým způsobem se bude tento příjem dále vyvíjet. Dá se očekávat, že sociální síť bude chtít vydělávat lépe a více než vydavatelé, což bude řešit bud snížením podílu, nebo zaváděním tolik oblíbeného „připlácení“ za dosah.
Pro americké vydavatele jsou instantní články experiment a prozatímní zkušenosti jsou rozporuplné. Především je zřejmé, že Facebook instantní články upřednostňuje před běžným sdílením článků. IGN uvádí, že dosah je až dvojnásobný. Což je logické, odkazy (sdílené odkazy) jsou v nemilosti Facebooku už poměrně dost dlouho. PopSugar přinesly instantní články zvýšení přístupů z mobilů, ale propad v čase stráveném.
Na zkušenosti IGN je zajímavé i to, že z instantních článků mají o 20 procent vyšší příjmy z inzerce, než z běžného sdílení. Na druhou stranu, pokud se instantní články objevují dvojnásob oproti běžnému sdílení, tak je navýšení inzertních příjmů spíše zklamáním.
Facebook pochopitelně tvrdí, že instantní články nijak nezvýhodňuje a vše zdůvodňuje tím, že jsou to uživatelé, kteří na ně více klikají, protože jsou pro ně přijatelnější, než klasické sdílení. Těžko se rozhodnout, zda Facebooku věřit, historie je plná přesně takovýchto popíraných manipulací.
S dosahem to ale tak jako tak není žádná sláva, výše zmíněné IGN udává u instantních článků průměrný 12% dosah, zatímco u klasického sdílení 7%. Nutno připomenout, že IGN má 3,5 milionu fanoušků, takže se pohybuje v kategorii Stránek, které mají uměle omezený dosah právě někde mezi 5 až deseti procenty.
Co se příjmů z instantních článků týče, Facebook umožňuje vydavatelům prodávat vlastní inzerci, nebo to nechat na Facebooku. V USA jsou instantní články navíc měřeny tamním comScore, takže se jejich sociodemografie i tvrdá data promítají do návštěvnosti webů i inzertních statistik.
Ve výše zmíněných zkušenostech je citován Business Insider, který nechává Facebook, aby prodával inzerci u jeho instantních článků. Úroveň příjmů je podle BI totožná, jako ta, co získávají při prodeji přímo na webu.