Hlavní navigace

Další krok k možné regulaci cen mobilních dat: ČTÚ vymezil relevantní trh

6. 1. 2020

Sdílet

Mobilní telefony - dav Autor: Depositphotos

Tlak na mobilní operátory stoupá. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) na konci prosince vydal rozhodnutí, které mu do budoucna dláždí cestu až k případné přímé regulaci velkoobchodních cen mobilních dat. Novelizace opatření obecné povahy (OOP/1/12.2019–11) totiž přidala mezi regulovatelné trhy nově také velkoobchodní trh přístupu k mobilním službám (relevantní trh č. 5).

Znamená to, že ČTÚ prošel dalším kolem složitého úředního procesu, který může časem vést až k případné přímé regulaci cen.

Předcházelo mu vypracování tzv. tříkriteriálního testu (T3K) trhu mobilních služeb, ve kterém ČTÚ v roce 2017 konstatoval, že český trh s mobilními daty je pokřivený.

Výsledky pak úřad konzultoval s Evropskou komisí, která k nim poslala své vážné připomínky (viz Virtuálů máte dost, tak proč chcete regulovat, ptá se Komise. ČTÚ ji chce přesvědčit v dalším kole). Podle ČTÚ ale nebyly tak vážné, aby úřad nemohl s analýzou trhu dál pokračovat. Návrh pak prošel i veřejnou konzultací

Na konci roku 2019 pak materiál vzal na vědomí také antimonopolní úřad (ÚOHS). Vzápětí (18. prosince 2019) ČTÚ v telekomunikačním věstníku oznámil stanovení relevantního trhu č. 5.

V praxi to neznamená, že se něco rychle změní. Úřad teď musí vypracovat analýzu nově vymezeného relevantního trhu, zveřejnit ji k veřejné konzultaci a poslat k notifikaci ÚOHS a Evropské komisi (každá tato fáze může zabrat až 30 dní). 

Pokud analýza zjistí, že je na trhu něco v nepořádku, může úřad stanovit existenci tzv. podniku (nebo podniků) s významnou tržní silou (opět s veřejnou konzultací a notifikací ÚOHS a Evropské komise) a tomu (těm) potom může v dalším samostatném řízení (ano, i to zahrnuje veřejnou konzultaci a notifikaci ÚOHS a Evropské komise) ukládat určité povinnosti, které by měly vést ke zlepšení podmínek na trhu (v nejtvrdším případě může ČTÚ například přímo regulovat velkoobchodní ceny). 

Praktický výstup se tak dá očekávat nejdříve na podzim 2020. Jak ale ukazuje historie, je možná i určitá „zkratka“: že ještě před konečným výsledkem svou praxi změní sami operátoři. Podobně se to stalo v roce 2012, kdy operátoři ještě  před dokončením tehdejší obdobné analýzy sami vpustili na trh první virtuální operátory a za několik měsíců začali nabízet také tarify s neomezeným voláním.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 1. 2020 21:46

    bman

    To co se stalo 2012 není zkratka, ale slušně řečeno "obejití". Když už hrozila operátorům regulace, tak na oko ustoupili. Ceny za omezené volání/sms byly nehorázné oproti zahraničí a virtuální operátoři jsou k smíchu.
    Dneska to je něco podobného. Neomezené služby jsou dražší s menším počtem dat a dodnes neexistují adekvátní tarify z druhého konce spektra, tj. limit na minuty/sms proty co nepotřebují neomezeno.

    ČTÚ poučen minulostí by měl toto dotáhnout do konce a trh z regulovat.

    p.s. ta byrokracie okolo je fakt šílená.

  • 7. 1. 2020 1:11

    Mlocik97

    Ja by som dal pravidlo že v každom paušáli nad 16€ [~400KC] by museli byť neobmedzené volania, sms a minimálne 10GB dát... U ceny 600KC minimálne 30GB dát, a za 1000KC 300GB dát... pozrime sa do zahraničia, v Taliansku 8€ 50GB,... v Poľsku 30GB za 7€... a to ešte niekde som videl fotku cedule 500GB za 10€.... a nie jak CZ/SK trh kde je klasika 0.5GB a pod. Na Slovensku máme šťastie že máme 4ku... v Česku žiaľ ani to, tak to tak aj vyzerá.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).