Hlavní navigace

Facebook úmyslně lhal inzerentům o popularitě videí, tvrdí žaloba

Karel Wolf

Facebook měl manipulovat se statistikami popularity videí a úmyslně tak podvádět inzerenty a vydavatele. Průměrná míra nafouknutí statistik měla představovat 150–900 %.

Vyplývá to z rozšířené žaloby, která navazuje na původní obvinění ze strany marketingové agentury Crowd Siren v roce 2016. Facebook v průběhu soudního procesu přiznal pochybení, ale ne záměrné, a také zlehčoval jeho dopad.

Nadhodnocení metriky ukazující průměrný čas, který uživatelé sledováním videa strávili, tehdy podle Facebooku nemělo přesáhnout 60 až 80 % a mělo k němu docházet pouze u nesponzorovaných videí. Společnost navíc chybu rychle napravila.

Žalující strana ale po dvou letech a hlavně také po seznámení s asi 80 000 stránkami interních dokumentů Facebooku nejenže na hru Facebooku nepřistoupila, ale v žalobě naopak přitvrdila a žádá náhradu škody. Společnost Marka Zuckerberga měla o vadném měření vědět minimálně 12 měsíců (od roku 2015), takže měla mít dostatek času na nápravu. Samotná metrika měla navíc nadhodnocovat až o 900 %.  

Facebook si nicméně stále stojí za svým a žalobu považuje za zcela bezpředmětnou. Hlavním argumentem je fakt, že díky chybě nedocházelo k chybným vyúčtováním kampaní. V čem je tedy problém? Silně nadhodnocená čísla, byť u nesponzorovaných příspěvků, mohla firmy a inzerenty vést k chybnému závěru o marketingovém potenciálu sítě, který ale ve skutečnosti byl mnohem menší. Firmy tak mohly upřednostnit při své inzerci Facebook před jinými kanály, kde by za stejné peníze mohly získat větší zásah.  Také z toho mohl vzniknout mylný dojem, že uživatelé silně upřednostňují video před textem, jak upozorňuje Wired.

Našli jste v článku chybu?