Hlavní navigace

Internetové firmy masivně inzerují v televizi, zahraniční trend potvrzují i data z Česka

14. 6. 2018

Sdílet

Reklama - pan Vajíčko - znělka

V některých regionech se internetové firmy stávají dokonce těmi úplně největšími zadavateli v segmentu televizní reklamy. Údaje shromážděné skupinou The Global TV Group – neformálním uskupením asociací televizních společností a mediazastupitelství v Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a Střední Americe – ukazují, že od Brazílie po Německo si společnosti jako Amazon, Zalando, Netflix, Expedia a Airbnb budují svou image, pověst a zajišťují prodej díky zásahu a vlivu televize. 

Tento trend demonstruje silnou vazbu mezi televizí a internetem, kdy mají diváci možnost prostřednictvím svých zařízení připojených k internetu okamžitě reagovat na televizní reklamu.

Stejný posun je možné vysledovat i na českém reklamní trhu, kde online sektor od roku 2015 do roku 2017 zdvojnásobil své hrubé výdaje za televizní reklamu a ve svém objemu dosáhl částky 47,4 milionu eur.

Televizní reklama dokáže e-commerce obchodníkům přinést nejen velmi působivý okamžitý efekt, ale zcela nenahraditelná je v budování a podpoře značky a mezi ostatními mediatypy zcela vyniká také svým téměř stoprocentním zásahem. Televize tak pro velké online společnosti zůstává těžištěm jejich mediálního mixu a řada z nich své televizní investice kontinuálně navyšuje, okomentoval výsledky Jan Vlček, obchodní ředitel televize Nova a prezident Asociace komerčních televizí.

Aktuální trend podle něj dobře ilustruje i příklad největšího českého televizního zadavatele z řad internetových obchodníků, společnosti Alza.cz, která podle monitoringu reklamních investic v posledních letech investovala do televizní reklamy zhruba třikrát více než do online nebo tištěné reklamy a své výdaje za internetovou reklamu mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila. Podobný trend vykazuje i druhý největší zadavatel, společnost Invia.cz, která v posledních letech setrvale snižuje výdaje do online reklamy, a naopak masivně navyšuje investice do televize – od roku 2015 do televizní reklamy investovala dokonce šestkrát více než do online nebo printu, upozorňuje Vlček.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 6. 2018 22:09

    trident (neregistrovaný)

    Snaží se zacilit na starší generaci která ještě na tv kouká že zvyku. Ještě bych chápal živé sportovní přenosy. Ještě je dost občanů a I těch velmi inteligentních kteří si myslí že přenášeny sport "o něčem je" a je možno zacilit reklamu zde.
    Moje generace tv už moc nemá. A nadcházející generace vlastně netuší k čemu by ji byla dobrá jinak, než inteligentní mediální centrum kde si pustím obsah bez reklamy.

  • 15. 6. 2018 6:53

    Tyckin (neregistrovaný)

    Tak zejména Alza reklama opravdu funguje - ta uřvaná zelená obluda ve mně vytvořila nezlomný názor, že tam nikdy nakupovat nebudu :-)

  • 14. 6. 2018 14:48

    Niemand (neregistrovaný)

    "Tento trend demonstruje silnou vazbu mezi televizí a internetem, kdy mají diváci možnost prostřednictvím svých zařízení připojených k internetu okamžitě reagovat na televizní reklamu."

    Pane Brychto, to je spekulace, kterou vyvrací i v článku uvedená citace pana Vlčka. "(televizní reklama) ... zcela nenahraditelná je v budování a podpoře značky a mezi ostatními mediatypy zcela vyniká také svým téměř stoprocentním zásahem ..."
    Ta citace a dále uvedené příklady Alzy a Inviy zcela jasně sdělují, že velcí internetoví hráči "s překvapením" zjistili, že nejsou všichni zaregistrovaní na Facebooku a dalších komunikačních platformách, které vydělávají reklamou, ani všichni nesledují reklamu online všude, kde se vyskytuje. V žádném případě nejde o demonstraci vazby mezi televizí a internetem, ale spíše jde o poukázání na jednosměrnou propustnost. Silně pochybuji, že když někdo uvidí reklamu v televizi, hned popadne tablet, který ma po ruce a okamžitě začne objednávat ...

    Já bych ty výsledky spíše interpretoval jako několik zásadních rozdílů:
    - Internet je mnohem interaktivnější než televize a tím má uživatel různé možnosti přizpůsobování, včetně blokace reklamy dle svého uvážení, což se samo o sobě částečně podílí i na následujícím důvodu ...
    - Skladba uživatelů reklamě vystavených se liší významným způsobem. Skladba uživatelů může být rozdělena podle mnoha kategorií ... lokace, věk, vzdělání, zájmy ... To vše má na internetu významnou polarizaci, zatímco u televizní reklamy jsou tyto kategorie více "standardizova­né/méně polarizované". S tím souvisí i následující bod ...
    - Reklama na internetu je individuální, zatímco televízní reklama je více "společenská". Nemusí to platit všude, ale obecně má sledování televize "společenskou roli". Sejde se několik lidí a společně se dívají nebo je televize puštěná jako kulisa, při které si lidé povídají. To znamená, že nějaké reklamě jsou vystaveni všichni společně a pokud třeba je nějaká reklama vázaná na konkrétní pořad, dojde tím k většímu průniku. Tím myslím to, že ne vždy musí být aktuálně sledovaný pořad nejlepší volbou pro všechny sledující, nicméně bude alespoň akceptovatelný pro většinu sledujících a tím se k nim může dostat i reklama mimo "obvyklou oblast zájmů". Jako protipříklad někteří uvádějí vložky, které sledující muž nebude kupovat, ale ne všechny případy jsou nutně tak vyhraněné, jako příklad vložek a tak přece jen reklama nějaký efekt může mít.

    Pokud bych si mohl dovolit shrnující zjednodušení, v zásadě podle mě jde o rozdíl mezi cílenou šmírující reklamou, kterou se mnoho lidí bude snažit blokovat při každé příležitosti a mezi obecnou nesledovací reklamou, kterou uživatel nemůže ovlivnit a proto má mnohem větší zásah.

    Je to krásný a pro mnohé nejspíše překvapivý příklad, že cílená sledovací reklama je méně účinná než reklama necílená nesledovací. Já sám například používám PrivacyBadger, který neblokuje primárně reklamu, ale namísto toho se zaměřuje na blokaci sledování. To znamená, že reklamy, které se mě nesnaží až tak moc "trackovat" propustí, ale ty, které mě "usilovně špiclují" ke mně nepropustí. Detailněji je to popsáno na
    https://www.eff.org/privacybadger#faq-How-does-Privacy-Badger-work?

  • 17. 6. 2018 10:54

    krakonoš (neregistrovaný)

    To se dalo čekat. Internetoví reklamáři zjistili, že reklamy na internetu se dají blokovat mnohem účinněji, pohodlněji a úspěšněji, než reklamy v TV, kdy divák, který se chce reklamního plevelu zbavit, musí vynaložit určité úsilí, byť jde jen o stisk tlačítka, zatímco prohlížeč, vybavený blokačním SW, odfiltruje nežádoucí obsah kterékoli webové stránky automaticky a ihned, přičemž požadovaná část obsahu zůstane zachována.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).