Hlavní navigace

Návrh zákona o digitální dani prošel vládou, čeká jej sněmovna

Sdílet

Karel Wolf

Český návrh na digitální daň pro internetové giganty dnes schválila vláda, aby mohl vstoupit v platnost, musí ale zákon ještě posvětit sněmovna a následně prezident.  

Návrh, který je, co se týče míry zdanění internetových firem nejpřísnější v Evropě, zavádí jednotnou digitální daň ve výši 7 % na vybrané digitální služby poskytované v ČR. Autoři návrhu tvrdí, že by měl narovnávat podnikatelské prostředí v odvětví digitálních služeb mezi společnostmi založenými na „tradičních modelech“ a digitálních společnostech.

Předloha staví na původním unijním (DST) návrhu, namísto 3% daně, ale návrh zavádí rovnou 7% daň na vybrané internetové služby poskytované na území České republiky. Dani mají podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. eur ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 mil. Kč za uskutečněné zdanitelné služby. Jednotlivé služby budou dani podléhat tehdy, pokud u nich byla překročena minimální hranice pro jejich zdanění.

Návrh zákona zavádí 7% daň u společností se stanoveným obratem ve třech oblastech:

1. umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní
2. využití mnohostranného digitálního rozhraní
3. prodej dat o uživatelích

Dani tak budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží. Digitální dani ale bude poskytování těchto služeb podléhat pouze za předpokladu, že u nich bude překročena u daného plátce minimální hranice pro zdanění. V případě provedení cílené reklamní kampaně a poskytnutí dat o uživatelích je touto hranicí v obou případech obrat za danou službu na území ČR ve výši minimálně 5 mil. Kč. Mnohostranného digitálního rozhraní se zase bude digitální daň týkat tehdy, pokud bude mít toto rozhraní více než 200 000 uživatelských účtů.

„Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala ostatním firmám v České republice, což je nefér. Dlouhodobě podporujeme nalezení společného mezinárodního řešení. Jednání na úrovni EU a OECD však bohužel ještě nějakou dobu potrvají. Protože ale nemůžeme dál vyčkávat a sledovat nerovné soutěžení globálních gigantů s ostatními podnikateli, přicházíme s vlastní úpravou dočasné digitální daně do doby, než se mezinárodní kompromis podaří najít,“ tvrdí ministryně financí Alena Schillerová.

Vymahatelný by měl být zákon od 1. července 2020.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?