Hlavní navigace

Přestaneme zobrazovat odkazy na média ve vyhledávání a v Google News, hrozí Kanadě Google

29. 6. 2023

Sdílet

Google  - vyhledávání - search Autor: Depositphotos

Snahy kanadských vydavatelů, aby jim online platformy začaly platit za odkazy na jejich články či videa, hrozí naopak vyústit v další ztráty. Společnost Google oznámila, že přestane odkazy na kanadská média zobrazovat ve výsledcích vyhledávání a ve službách Google News a Discover. Zároveň ukončí program Google News Showcase, v jehož rámci části vydavatelů platila za výběrové publikování obsahu v rámci Google News.

Google svůj krok zdůvodnil přijetím zákona Online News Act (Bill C-18), který v Kanadě online platformám přináší povinnost platit za zobrazování odkazů na jejich obsah. Pokud by tak neučinily, hrozí jim vysoké pokuty. Zákon už prošel parlamentem a předpokládá se, že začne platit do šesti měsíců.

„Bezprecedentní rozhodnutí stanovit cenu za odkazy (takzvaná „daň za odkazy“) vytváří nejistotu pro naše produkty a vystavuje nás neomezené finanční odpovědnosti pouze za zpostředkování přístupu Kanaďanů ke zprávám od kanadských vydavatelů,“ stojí v oficiálním vyjádření na blogu Googlu. 

Firma dále říká, že za uplynulý rok z jejích služeb přišlo na weby kanadských vydavatelů 3,6 miliardy návštěv. Ztráta byť části tohoto trafficu by pro vydavatele mohla znamenat vysoké ztráty. Google dále říká, že jedná s kanadskou vládou o možných úpravách zákona. Je tedy možné, že kabinet ještě tlaku ustoupí a dohodne s firmou nějakou formu kompromisu. 

Podobný krok, tedy odstranění odkazů na mediální obsah v Kanadě, už oznámila také společnost Meta, která provozuje Facebook či Instagram

V Česku platí méně přísná evropská regulace, která dává vydavatelům právo požadovat licenční poplatky za zobrazování jejich obsahu, ale prosté odkazování je nadále zdarma. S odkazem na specifickou českou implementaci směrnice ale jak Facebook, tak Google koncem loňského roku přestaly v ČR zobrazovat úryvky z mediálních článků (tzv. snippety) a ukazují pouze čisté odkazy.

Tuzemští vydavatelé zároveň zatím nevznesli na Google či Facebook žádné požadavky. V rámci profesní organizace Unie vydavatelů se ani za půl roku nedokázali dohodnout na podobě kolektivního správce, který by jejich jménem s platformami o platbách vyjednával.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).