Počátkem ledna letošního roku zveřejnil společenský týdeník Reflex anketu Český Internet: Éra plíživé evoluce, které se zúčastnily „významné osobnosti“ českého Internetu. Uvozovky jsem nezvolil náhodou či ve snaze se někoho dotknout – figuruje tam totiž shodou okolností mé jméno a sám se za osobnost českého Internetu nepovažuji, natož pak za významnou (neberte to jako falešnou skromnost). Náplní ankety byly pouhé dvě otázky: „Co důležitého se podle vás na českém Internetu loni stalo? Jaké události, trendy či novinky lze očekávat v roce 2002?“ Možná si myslíte, že tento komentář píši, abych dodatečně vysvětlil, proč právě mé odpovědi byly ty jediné správné a ostatní špatně. Nic není vzdálenějšího pravdě. Dlouho jsem byl na rozpacích, zda se vůbec stalo něco, zač by stálo chopit se pera a navíc se domnívám, že každý vidí jako nejvýznamnější právě ten počin, který tak sám vnímá.
Přiznám se ale, že mě poněkud mrazí, když řada lidí spatřuje nejvýznamnější událost uplynulého roku v propadu českého internetového trhu. „Krachy těch internetových a technologických firem, které si neuvědomily, že žádná ‚nová ekonomika‘ vlastně neexistuje a že byznys na Internetu je byznys jako každý jiný.“ – Ivo Lukačovič, Seznam. „Pokračující propad (nejen) akcií ‚nové ekonomiky‘. Tato konsolidace celému sektoru jen prospěje. Bude více místa na střízlivější uvažování.“ – Jan Dohnal, VŠE. „Co bylo důležité? To, že i přes zavření investorských kohoutků u start-upů stejně jako etablovaných ‚kamenných‘ firem zaznamenal Internet další obrovský pokrok, co se týká nabídky služeb, obsahu, e-komerce; obohatil se o stovky nových podnikatelských subjektů fungujících ‚jako za starých dob‘: nadšenecky, ale kvalitně.“ – Jiří Hlavenka, Computer Press.
Protože jsem byl při čtení článku týden mimo dosah počítače, vzal jsem si tužku a papír a snažil se dát dohromady (za účelem zajímavého článku na Lupu) seznam českých internetových a technologických firem, které si neuvědomily, že žádná „nová ekonomika“ neexistuje a zkrachovaly. Na první řádek jsem úhledným tiskacím písmem napsal „1.“ a „GLOBOPOLIS“. Na druhý řádek jsem napsal „2.“. Po chvíli přemýšlení jsem nápis „GLOBOPOLIS“ obtáhl, protože mě nic nenapadalo – pak znovu a ještě jednou. Nápad ovšem stále nepřicházel – žádnou další zkrachovalou firmu „nové ekonomiky“ jsem si nedokázal vybavit. Po návratu domů jsem pečlivě prozkoumal všechny články na Lupě a mj. i nostalgicky laděnou rubriku Pohřebiště, která byla pro tyto a podobné účely zřízena. Nenašel jsem vůbec nic. Představa krachů českého internetového trhu je prostě tendenční blud.
Sem tam sice nějaká ta významnější internetová stránka zanikne, ale děje se tak pouze v rámci běžného „přírodního koloběhu“. Pomineme-li kupříkladu Quick a RedBox, které si jejich majitelé (tj. Český Telecom a Contactel) mohou dovolit vydržovat do nekonečna – i když u obou zmíněných jsme v poslední době svědky jakési „zombifikace“, pak toho po pravdě řečeno nemá na českém Internetu příliš co zkrachovat. Centrum a Seznam působí finančně relativně zdravým dojmem – berte to prosím jako subjektivní názor – a Computer Press a MAFRA / MobilMedia disponují dostatečně stabilním „kamenným“ zázemím. Když k tomu navíc připočítáte, že AlbumCity přes všechna úskalí pokračuje v provozu a krach Bonton Online měl spíše než s „novou ekonomikou“ co do činění s obyčejnou hloupostí, zjistíte, že českému Internetu vlastně pořádné impérium na hliněných nožkách chybí.
A i kdybychom nějaké takové přece jen objevili, pak jeho krach sotva potopí ostatní subjekty na trhu (vzpomeňme na zánik Globopolis – ten vyvolal hlavně tlachání). Důvod je prostý. Až na skutečně exotické výjimky v České republice internetové firmy nenakupují reklamu. Jednak proto, že na to nemají peníze, neboť jen málokterá je od základů postavená na financích investorů a jednak proto, že my Češi mezi sebou všechno vyšmelíme. Jinými slovy: drtivá většina reklamy mezi firmami „nové ekonomiky“ se nějakým způsobem barteruje. Je to něco na způsob bezpečného sexu – nikoho to nic nestojí a všichni z toho něco mají. Trh s reklamou se tak těžko může dostat do spirály, kdy by zkrachoval jeden velký inzerent a strhl s sebou ty, u nichž nakupoval reklamní prostor. Zajímalo by mě tedy, kde všichni vzali ony krachující internetové firmy? Možná silné dávky zahraničních ekonomických magazínů. Je to zbytečné šíření „blbé nálady“.
Co důležitého se podle vás na českém Internetu loni stalo?