Nic však netrvá věčně a v pravý čas se naštěstí objevil DCCI audit, který začal provozovat David Čížek. Princip jeho fungování byl velmi jednoduchý: každý měsíc se na jednom místě soustředily logy ode všech serverů, které byly následně prohnány jednotným statistickým programem a tak byla stanovena jejich návštěvnost. Hlavní přínos byl tedy v tom, že se všechny servery změřily podle stejného metru a výsledná čísla tedy bylo možné porovnávat, což byl ve své době obrovský krok vpřed. Na druhou stranu však tento mechanismus vyhodnocování žádným způsobem nebránil možnému falšování logů přímo u provozovatelů serverů a ani neměl ambice tak činit.
ABC ČR se začalo o internetový audit zajímat asi před dvěma lety. Jedná se o konsorcium, které působí po celém světě a v oblasti tištěných médií má značné renomé. Hlavní náplní jeho činnosti je auditování nákladu novin a časopisů, ovšem ve světě se už dříve začalo zabývat také Internetem a o totéž se chtělo pokusit i u nás. Původně byla patrná snaha dohodnout se na určité spolupráci se společností DCCI, která už v té době byla řádně „zajetá“, ale to se z blíže neujasněných příčin nakonec nepodařilo. Výsledkem bylo výběrové řízení, ze kterého měla vzejít jakási servisní organizace, která by sice audit sama prováděla, ale dodržovala by přitom určité podmínky, stanovené ABC, a za odměnu by mohla audit vydávat pod jeho hlavičkou, což samozřejmě znamená určité posílení renomé. Nebudu se na tomto místě pouštět do podrobností o průběhu tohoto tendru, který se nakonec musel vyhlašovat nadvakrát a mimo jiné byl zřejmě posledním hřebíčkem do rakve APO – zájemci najdou velmi podrobný popis toho, co se tehdy dělo, v níže uvedených souvisejích článcích. Podstatné je, že celá věc nakonec vyšuměla do ztracena a ABC auditu jsme se nedočkali.
Situace však nakonec přeci jen vyřešila a to v podstatě jediným rozumným způsobem – smlouvou mezi ABC ČR a společností Taylor Nelson Sofres Media (TNSM), která mezitím převzala iAudit od DCCI. Plody této spolupráce bychom měli – alespoň podle optimistických prohlášení obou stran – sklízet všichni v podobě zlepšeného fungování iAuditu. Je totiž smutnou skutečností, že se metodika iAuditu po celou dobu jeho existence zásadně nezměnila a dětské nemoci přerostly v soustavné problémy. Větší díl odpovědnosti za tuto strnulost padá na původního provozovatele, ale ani nový provozovatel dosud příliš změn nepřinesl a alespoň po přechodnou dobu se dokonce poskytované služby zhoršily (zejména pokud jde o dodržování termínu). Je ovšem možné (a z pohledu TNSM dokonce logické), že se čekalo až na uzavření spolupráce s ABC a nyní se dočkáme záplavy novinek a zlepšení – alespoň v to osobně doufám.
Znovu je však nutné se zamyslet nad tím, jaký je vlastně smysl iAuditu jako takového. Nepochybně může sloužit jako měřítko pro samotné servery a jejich srovnání s konkurencí (podobně jako u jiných médií), ovšem pro zadavatele reklamy – a ti už začali být i v případě Internetu klíčoví – je velmi málo použitelný. Je totiž hezké vědět, kolik stránek se denně zobrazí na tom či onom serveru, z hlediska reklamního působení je však mnohem důležitější vědět, kolik lidí jej navštíví a zejména co jsou zač – neprůhlednou řečí mediálních odborníků řečeno jejich „demografická struktura“. Právě to, že tyto informace dnes chybí, je jednou z nějvětších brzd, která brání tomu, aby do Internetu teklo více peněz z reklamy, které samozřejmě také znamenají jeho větší rozvoj. Řešením bude nějaká forma podrobnějšího výzkumu – s jasnou představou zatím vystoupil pouze SPIR (Sdružení pro internetovou reklamou), jehož soutěže na realizátora výzkumu se ostatně vedle dalších renomovaných agentur účastní i TNSM, ovšem není vyloučeno, že se postupně objeví i další.
Spolupráce s ABC je pro TNSM nepochybně důvodem k oslavám zejména díky prestiži iAuditu, která se tímto způsobem posílí. Mnohem důležitější však budou konkrétní změny v metodice – a na ty si budeme muset teprve počkat. Možná se konečně dočkáme také toho, že bude tato metodika zveřejněna, což se doposud nestalo.