Hlavní navigace

ADSL a španělská vesnice

Edvard Kožušník

I ve Španělsku mají dominantního operátora. Tím ovšem podobnost s českým trhem (bohužel) končí. Ve Španělsku se to totiž projevuje využíváním tržních příležitostí a nových technologií. Služba ADSL, uvedená v loňském srpnu, má nyní půl milionu koncových zákazníků. A i když jsou provozovatelé často na ostří nože, vítězem je vždy uživatel.

Technologie ADSL umožňuje přeměnit klasické telefonní linky v linky s vysokou kapacitou. Stává se tak realitou koncept rychlého Internetu bez velkých investic do infrastruktury. Dominantní španělský operátor Telefonica ihned rozpoznal v této technologii nový, lukrativní zdroj příjmů. Na tiskové konferenci v Madridu minulý týden prezident společnosti Telefonica Julio Linares řekl:

Rozvoj ADSL ve Španělsku znamená mimořádně zdravý impuls pro celý telekomunikační trh. Při uvedení služby směřované koncovým zákazníkům v loňském srpnu nikdo nečekal tak raketový nárůst poptávky. Přestože technologie existovala již dva roky, než jsme nabídli služby ADSL běžným uživatelům, nikoho nezajímala.

Telefonica – která nabízí služby ADSL i prostřednictvím dalších 20 telefonních operátorů – se zavázala investovat do rozvoje této technologie v následujících třech letech celkem tři miliardy eur. Protože „drží“ koncové uživatele, ostatní provozovatelé spíše paběrkují. Dnešní odhady počtu zákazníků se pohybují kolem 500.000 a přibližně 70 procent patří dominantnímu operátorovi. Původní plány této společnosti počítaly s jedním milionem uživatelů koncem roku 2003. Podle některých odhadů bude tato hranice překonána již letos. Předpokládá se, že v roce 2003 budou ve Španělsku přes dva miliony zákazníků se službami ADSL.

Konkurence se pere o zbytek

Ostatní provozovatelé si stěžují na těžkou výchozí pozici vůči Telefonice. I přesto však přicházejí se zajímavými nabídkami pro koncové uživatele. Závislost na dominantním operátorovi se projevuje především v cenách, které jsou velmi podobné a v nejlevnější variantě pro domácnost se pohybují kolem 40 eur za měsíc. Zřizovací poplatky a ceny za modem se tak u některých provozovatelů dostaly až na pro uživatele příjemnou nulu. Z českého pohledu jsou zajímavé rovněž aktivity největších portálů, které v poskytování připojení k Internetu prostřednictvím ADSL vidí jednu z možností, jak si zaplatit nákladný provoz. Nejaktivnější je na španělském trhu bezesporu Terra.es (Telefonica v ní má svůj akciový podíl). Ta přišla ke konci roku s produktem ADSL Plus, který mimo připojení nabízí v měsíční ceně i tzv. zónu multimedií a her. Podle ředitele marketingu této společnosti, Arnalda Munoze, je budoucnost těchto služeb velmi podobná předplacené televizi, která má volně přístupné oblasti a oblasti exkluzivní jen pro klienty s předplatným. Ke konci února Terra.es takto získala 50.000 klientů. Ostatní velké portály již veřejně proklamují, že pracují na nabídkách postavených na podobném principu.

Content 2017 - tip Footshop

Nejenom výhody, ale i omezení

Ne všechno je samozřejmě tak růžové. Telefonica tvrdí, že 90 procent uživatelů klasických telefonních linek je pro tuto službu připraveno. Hned ale také přiznává, že existují technické problémy. Jedním z nich je i skutečnost, že vzdálenost mezi telefonní ústřednou a zákazníkem nesmí být delší než čtyři kilometry. To v konečném důsledků znamená, že cca pět procent dnešních uživatelů telefonních linek ve Španělsku nikdy tuto technologii nevyužije. Další potíží je, že v některých lokalitách je převis poptávky tak velký, že operátoři nestíhají instalovat. Existují i tzv. seznamy čekatelů. Nicméně pro klienta Českého Telecomu jsou čekací lhůty 2–4 týdny úsměvné. Jeden z provozovatelů dokonce nabízí neplacení prvního poplatku, pokud nezvládne instalaci do 30 dnů.

Kráčíme do Evropy?

Dle našich současných politických představitelů ano. Vždyť náš předseda vlády se jako představitel přistupujícího státu připojil k projektu eEurope+. O tom, jak opravdu naplňujeme body týkající se zajištění levného přístupu k Internetu pro celou populaci, si pak můžete přečíst v článku Je cosi shnilého ve státě ICT. Nebo raději zkuste zavolat na Český Telecom, že byste chtěli pevné připojení k Internetu technologií ADSL za 1.500 korun měsíčně.

Anketa

Kolik korun byste byli ochotni investovat do připojení vaší domácnosti přes ADSL?

Našli jste v článku chybu?
20. 3. 2002 0:58
pp (neregistrovaný)
Docela silne kafe je fakt, ze z toho "KREDITU", ktery je v pausalu, se neodecita pri spouste volani, napr. pri volani NA MOBILY nebo pri volani Xcall.
17. 3. 2002 23:21
MaLer (neregistrovaný)
Trosku me urazilo, kdyz telecum oznacil Mini tarif za socialni. tento tarif pouzije kazdy rozumny clovek, ktery neprovola mesicni pausalni pocet minut, a tech je dnes asi mnoho - je snazsi volat na mobil a vedet ze cloveka zastihnu kdykoliv a kdekoliv nez shanet na pevne lince a jeste k tomu s nejakym pitomim memoboxem. Internet pres kabelkovku - a telecome sbohem. ale to je asi opravdu nezajima :(