Hlavní navigace

AdWords Remarketing: Nový způsob online reklamy

2. 11. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Nevšimli jste si někdy v poslední době toho, že poté, co jste navštívili webové stránky nějaké firmy, vás reklama této firmy sledovala na další webové stránky?

Možnost cílení reklamy na osoby, které navštívily inzerentův web, nedávno začal nabízet PPC systém Google AdWords ve své reklamní síti pod názvem Remarketing.

Princip remarketingu

Princip remarketingu v Google AdWords je jednoduchý. Návštěvník inzerentova webu je po příchodu na web označen a přidán systémem anonymně do seznamu nazvaného cílové publikum. Tomuto cílovému publiku je poté možné zobrazovat reklamu v reklamní síti AdWords, která je poměrně rozsáhlou databází webů tvořenou jejich registrovanými partnery. Technicky je označení návštěvníka zajištěno pomocí cookie.

Remarketing nám dává možnost pracovat dále s někým, kdo již projevil jistý zájem o naše zboží či službu. Danou osobu jsme již něčím zaujali a teď máme možnost s ní pracovat dále. Můžeme se jí další reklamou připomenout či jí nabídnout slevu. Remarketingový kód lze vložit jak na jednu konkrétní stránku, tak na více stránek. Každému místu webu, které si vybereme, můžeme dát samostatný kód, pomocí něhož se vytvoří nový seznam lidí. S jednotlivými seznamy pak můžeme samostatně pracovat či je různě kombinovat. Máme tak možnost upravit reklamu na základě chování dotyčné osoby na označeném webu.

Zobrazování reklamy

Možná vás napadne, že dle popsaného principu mohou být v seznamech různých inzerentů stejné osoby. Kterému inzerentovi se v tomto případě reklama zobrazí? V případě, že toto nastane, bude se reklama zobrazovat na základě klasické aukce AdWords, která se odvíjí od cenových nabídek a kvality dané reklamy. Inzerent s vyšším hodnocením reklamy bude mít tedy vyšší šanci na zobrazení své reklamy. AdWords také umožňují pracovat s délkou a frekvencí reklamy. Tím můžeme zabránit přehlcení osoby ze seznamu naší reklamou a zabránit tak nežádoucímu pocitu pronásledování. Omezit zobrazování lze nastavením frekvence denního, týdenního či měsíčního zobrazování, či pak platností seznamu, která se odvíjí od délky cookie. Nejdelší délka cookie je 540 dní.

Formát reklamy

Formátem reklamy může být textový inzerát či banner splňující podmínky Google Adwords. Vzhledem k tomu, že remarketing funguje na bázi připomenutí se, je vhodnější spíše bannerová reklama, která se může logem, barvami společnosti či obrázkem produktu více zapsat do podvědomí potenciálního zákazníka. Také se zde bude lépe pracovat s promo kódy či slevou.

remarketing 1

Ukázka 1 – Remarketing reklama na Youtube po navštívení www.upc.cz

remarketing 2

Ukázka 2 – Remarketing reklama na Youtube po navštívení www.upc.cz

Strategie remarketingu

Strategií jak pracovat s remarketingovými kódy, může být celá řada a bude záležet na konkrétním businessu a strategickém rozhodnutí, jakým způsobem s remarketingem nejlépe pracovat. Pro názornost, jakým způsobem je možné remarketingu využít, si ukažme pár příkladů používaných strategií.

Opuštěný nákupní košík

Jednou z možných strategií vhodnou pro e-shopy je cílení na potenciální zákazníky, kteří vstoupili do nákupního košíku, ale nedokončili objednávku. Cílíme tedy na někoho, kdo již o nákupu u nás uvažoval, ale dokončení objednávky si v průběhu objednávání rozmyslel. Důvodů, proč nákup nebyl dokončen, může být celá řada, např. vyrušení v průběhu objednávky, technické problémy, složitost nákupního procesu či cena. Pokud se reklamou osobě, která košík opustila, připomeneme a nabídneme něco dalšího navíc například v podobě slevy, šance dokončení objednávky se zvyšuje.

Opakovaný prodej

Další zajímavou strategií je připomenutí se našim zákazníkům po určité době s novou nabídkou. Toto je ideální pro zboží, které se po určité době vyčerpává a je třeba je nakoupit znovu. Může jít například o náplň do tiskárny či kancelářské potřeby. Zobrazení naší nabídky v tu správnou dobu může být velice efektivní formou reklamy.

Častou námitkou vůči této strategii je fakt, že pracovat s někým, kdo již je naším zákazníkem a tudíž je v naší interní databázi kontaktů, lze i jinou formou, například e-mailem či telefonátem. Protiargumentem vůči této námitce je jakási další šance oslovení dané osoby. Ne každý čte nabídky v e-mailu, ale může si všimnout naší nabídky v obsahové síti. Neboli zobrazením nabídky dvakrát zvýšíme naši šanci na úspěch.

Doplňkový prodej

Obdobnou strategií jako výše zmíněná je možnost nabízet našim zákazníkům zboží vhodné jako doplněk ke zboží již zakoupenému. I tady platí, že toto lze zajistit i jinou formou. Například nabídkou vhodného doplňujícího zboží již v průběhu samotného nákupu či opět později e-mailem či telefonem.

Jedno omezení

Při plánování a návrhu strategie remarketingu je třeba počítat s tím, že minimální počet osob cílených remarketingem je 500 s tím, že reklamu lze využít až v okamžiku, kdy seznam tento počet nastřádá.

UX DAy - tip 2

Pro danou cílovou skupinu je tedy vhodné si dopředu spočítat, kdy budete moci reálně danou reklamu využít a zda vůbec. Při výpočtu je třeba zohlednit délku platnosti cookies a počítat s tím, že v okamžiku, kdy platnost cookies vyprší, osoba jí označená ze seznamu zase zmizí. Pokud například prodáváte měsíčně pouze 10 produktů, pak nebude vhodné cílit na osoby, které toto zboží nakoupily, jelikož počet 500 osob nebudete schopni za 540 dní (nejdelší délka cookies) nastřádat a je vhodné uvážit jiné širší zacílení.

Vyhodnoťte si to!

Remarketing může být určitě velice zajímavou formou reklamy, ale i tady platí, že je třeba si dopředu jasně stanovit cíle, jaké od něj očekáváme a po určitém období si vše řádně vyhodnotit. Při posuzování efektivity se nezaměřujte jen na samotnou remarketingovou kampaň, ale vezměte v úvahu účinnost celého účtu Adwords. Vyhodnocením pouze remarketingu totiž opomíjíte to, že někteří lidé mohou naše cíle splnit později i bez toho, že bychom je oslovili remarketingovou kampaní znovu. Mohlo by se tudíž stát, že ač by remarketing vykazoval vysoké hodnoty, tyto nové hodnoty by naopak chyběly v jiné kampani. Teprve až na základě dat můžeme jasně říci, zda je tato reklama pro nás vhodná.

Všimli jste si někdy, že vás reklama "sleduje"?

  • Ano.
    45 %
  • Ne.
    44 %
  • Nevím, nepamatuji se.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Pracuje v Dobrém webu jako vedoucí PCC reklamy. Zaměřuje se na efektivitu a největší přínos online marketingových kampaní.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).