Poznámka: předchozí díl seriálu o affiliate marketingu vyšel na Lupě před týdnem.
Problémy českého trhu
Překážky pro větší rozvoj affiliate marketingu jsou už v legislativě a vyžadované administrativě. Ani finanční úřady samotné nemají jasno v tom, zda je účast v některém z affiliate programů podnikáním a zda je pro ni tedy nutný živnostenský list. Někteří čeští obchodníci (například Invia) proto umožňují spolupráci na základě smlouvy o zprostředkování, jiní živnostenský list vyžadují.
Zatímco v zahraničních affiliate programech se stačí zaregistrovat online, v českých programech se podepisuje písemná smlouva. Ani automatická fakturace provizí není obvyklá. I pokud mají společnosti systém, který tuto fakturaci umožňuje, vyžadují zaslání faktury za vydělané provize e-mailem, nebo dokonce poštou.
Český trh s affiliate marketingem je příliš rozdrobený a chybí na něm silný hráč, který by dokázal programy zkonsolidovat a zaštítit. Zatímco v zahraničí se velká většina programů nabízí přes affiliate sítě, v České republice si prodejci vytvářejí a propagují programy sami. Webmasteři se pak o nových nabídkách složitě dozvídají a potýkají se s nesolidností některých firem, dlouhým čekáním na dosažení minimální hranice pro vyplacení provizí a malou kontrolou nad tím, zda dostávají opravdu zaplaceno za všechny zprostředkované prodeje.
Mezi obchodníky stále panuje nedůvěra k affiliate marketingu, proto se tento druh reklamy na českém Internetu rozšířil ve větší míře zatím jen v několika málo odvětvích – u webhostingu, cestování (hlavně u prodeje zájezdů a letenek) a omezeně v maloobchodě. K většímu používání affiliate marketingu brání dále to, že na českém trhu neexistuje konkurence mezi affiliate sítěmi a společnostmi nabízejícími řešení pro provoz programů.
Affiliate síť Potenza
Jedinou affiliate sítí v České republice je v současné době Potenza, jejímž vlastníkem je agentura Mather Advertures. V době svého vzniku vzbudila Potenza velké naděje na rozhýbání stojatých vod affiliate marketingu na českém trhu, od té doby ale spíš stagnuje a nepřináší mnoho nového. I přesto, že Potenza nazývá sama sebe “provizní reklamní tržiště”, nabízí i reklamní kampaně placené za klik.
Webmasteři i obchodníci, kteří chtějí s Potenzou spolupracovat, musí vyplnit online formulář a podepsat poté písemnou smlouvu. Affiliate partnerům vyplácí provize od částky 1000 Kč na základě poštou zaslané faktury. Pro administraci kampaní využívá Potenza hotové řešení DirectTrack, které nejenže není technicky propracované a uživatelsky přívětivé, v mnoha případech ale není ani úplně přeložené do češtiny. Zatímco zahraniční affiliate sítě se snaží maximum procesů automatizovat, Potenza řeší mnoho věcí (například fakturace, nebo změnu osobních údajů) ručně.
V současné době síť nabízí celkem 12 kampaní placených za klik, přivedení zákazníka (lead) nebo prodej. Pokud se chce webmaster přihlásit do nějaké kampaně, v online rozhraní o ní najde jen omezené množství informací, zcela například chybí možnost prohlédnout si nabízené reklamní prvky ještě před žádostí o registraci do programu.
Potenza uvádí, že v současné době spolupracuje s více než 300 servery, které se zaměřují na různé oblasti. Síť nezveřejňuje, kolik účtuje obchodníkům jako svou provizi, neoficiálně se mluví o 30 až 50 % z platby affiliate partnerům. Výše této provize může být jedním z důvodů, proč čeští obchodníci raději vytvářejí své vlastní programy a nevyužívají hotové řešení affiliate sítě, jak je běžné v zahraničí.
České affiliate programy
Podívejme se teď na významné české affiliate programy, které nabízejí společnosti z různých odvětví – aukční síň Aukro, reklamní síť ETARGET, Forpsi nabízející hosting a připojení k internetu, Vivantis, která na webu Provizni-system.cz sdružuje affiliate programy svých 6 e-shopů, prodejce letenek Letuška a Královna a on-line cestovní agentury Invia a NetTravel.
Až na výjimky se v nich platí pouze za zprostředkování prodeje nebo přivedení nového zákazníka, platba za klik je ojedinělá. Výška provizí je srovnatelná s platbami v zahraničních affiliate programech, což už ovšem neplatí o době sledování zákazníka pomocí cookie. Běžným standardem bývá 30 dní, u českých programů se ale často setkáme s kratší dobou.
Zajímavé je srovnání počtu partnerů a vyplacených provizí za rok 2007 v jednotlivých programech, bohužel pouze některé z oslovených společností tento údaj poskytly. Z uvedených čísel vidíme, že pravděpodobně nejlukrativnějším oborem pro affiliate marketing jsou na českém trhu letenky, které však patří zároveň k nejvíce konkurenčním odvětvím.
V oblasti letenek jsou ale affiliate programy zvláštní v tom, že oba největší prodejci Letuška i Královna se zaměřují na propagaci přes vyhledávací formuláře letenek vložených na weby partnerů namísto široké nabídky reklamních formátů, které by byly sledované přes cookie. U Královny se dokonce objevuje i to, že za zprostředkování určitých letenek nedostane affiliate partner žádnou provizi, což je u zahraničních letenkových programů zcela nemyslitelné.
Název programu | Provize | Platba za klik | Platnost uživatelské cookie | Počet partnerů | Vyplacené provize za rok 2007 |
---|---|---|---|---|---|
Aukro | 150 Kč za nového uživatele + 30% z jeho poplatků za 12 měsíců | ne | 14 dní | ||
Etarget | 600 Kč za nového klienta | ne | neuvádí | ||
Forpsi | 3–10% z prodeje | ne | neuvádí | 84 | |
Vivantis | 1–10% z prodeje | ne | 30 dní | 2000 | 1 616 000 Kč |
Invia | 1% z ceny zájezdu, 200 Kč za letenku | 1 nebo 1,50 Kč za klik | 14 dní | celkem 6 892 357 Kč od roku 2006 | |
NetTravel | 35% z provize | ne | 60 dní | 817 | 1 285 000 Kč |
Letuška | 250 Kč za letenku | ne | 21 dní | 1500 | asi 10 000 000 Kč |
Královna | obvykle 200 nebo 380 Kč za letenku | ne | nenabízí | ||
Potenza | podle programu | podle programu | podle programu | 300 |
Vývoj affiliate marketingu v ČR
Pro budoucí vývoj affiliate marketingu v České republice bude rozhodující, zda nějaká z velkých zahraničních sítí vstoupí na český trh, případně zda Potenza přiláká více uživatelů a podnikne nezbytné změny k lepšímu fungování. Affiliate marketing by se tak stal zajímavým pro více obchodníků, pro něž je v současné době příliš drahý. Dá se ale předpokládat, že i za současných podmínek bude affiliate marketing pomalu následovat zahraniční trendy a postupně se více rozšíří v oborech, jako jsou finance, online služby, zábava a maloobchod. Otázkou zůstává spíše to, o kolik let zůstaneme pozadu.
Vstoupí podle vás do dvou let na český trh některá zahraniční affiliate společnost?