![Vojtěch Bednář](https://i.iinfo.cz/images/480/vojtech-bednar-1.jpg)
Ilustrace: Nenad Vitas
Souhrnně se tomu říká „eye-candy“, čili pastva pro oko. Ve světě počítačového softwaru se tímto pojmem mají na mysli zbytné, ale efektní a uživateli vítané funkce programů a systémů. Tedy průhledná okna, akcelerovaný desktop, otáčení ploch na kostce, aktivní náhledy, dashboardy, composé, kovově vypadající kurzory, galerie miniatur webových stránek po spuštění prohlížeče, a mnoho dalších podobných vlastností. I když jsem v tomto malém přehledu spletl dohromady hned několik operačních systémů, mnoho věcí na nich má Áj-kendy společných. Minimálně to, že se jedná o efekty nesouvisející s hlavním účelem dané aplikace, přitom pojídající nemalé množství systémových prostředků, a zabírající čas programátorů při tvorbě, odlaďování a následné údržbě.
Technologičtí insideři, geekové a guru pastvu pro oko v krajnějším případě nenávidí, v méně krajním jí ostentativně opovrhují. Ti více ekonomicky smýšlející tvrdí (a mají v tom samozřejmě pravdu), že vynecháním eye candy by bylo možné snížit cenu softwaru, jeho hardwarovou náročnost, prodloužit dobu jeho morální životnosti a zvýšit efektivitu práce s ním. Tak například: kolik prostředků by se ušetřilo, kdyby vaše nová Windows 7 běžela v grafickém tématu Windows 98, a s jejich podpůrnými službami? O kolik by váš Mac byl rychlejší, kdyby jeho Sněžný Leopard (Mac OS X 10.6) používal rozhraní dnes již historického systému 9? O dost, ale současně si to asi nedovedete představit. Proč? Protože pastva pro oko má i jiné vlastnosti, než konzumaci systémových prostředků. Uživatele ji milují a tvůrci softwaru to vědí. Když Microsoft uváděl na trh Windows Vista, jednou z hlavních inzerovaných funkcí bylo „3D“ přepínání mezi okny. Už jste je někdy použili? Grafické serepetičky a atraktory (věci, které nedělají nic jiného, než že přitahují pozornost) nicméně najdeme i v čistě praktickém, firemním a na zakázku tvořeném softwaru. Co více, někdy jsou argumentem, proč tento software pořizovat právě od tohoto dodavatele. Zdá se vám to už poněkud přehnané?
Nemusí. Jedním z průvodních jevů „krize“ byl pokles zájmu o nový software. Zákazníci přestali slyšet na dříve trendy „zelené IT“, a někteří pak i na „ušetřete investicí do nového vybavení“. Prodlužování morální životnosti stávajícího hardwaru novým softwarem už možná trochu zabralo, ale hádejte, co s ním šlo ruku v ruce? Nic menšího, než nová pastva pro oko. A tak mne napadá. Není ta „pastva pro oko“, všeobecně opovrhovaná zbytnost, vlastně skutečným motorem vývoje? Není to šidítko vlastně tím, co všichni chceme, a co dělá naše počítače tak zatraceně Kůl? Není to důvod, proč si nový software (a teď ani zdaleka nemyslím jen domů) pořizujeme? Možná že ano.