Hlavní navigace

Američané (už) moc nevěří sociálním médiím jako zdroji zpráv

25. 4. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: American Press Institute
U nás zatím lidé věří kdejaké hlouposti, která se na Facebooku objeví, ale čas to také změní. Pár měsíců až let zpoždění tu máme běžně.

Zhruba polovina Američanů získává zprávy ze sociálních sítí, uvádí studie American Press Institute. Ta se věnuje tomu, jak lidé získávají zprávy, ale také tomu, co je za tím, že jim věří a spoléhají se na ně.

Co lidi vede k tomu, že je nějaký zdroj důvěryhodný?

  • v 85 % je kritickým důvodem přesnost
  • pro 76 % jde o aktuálnost, tedy to, že médium má poslední detaily
  • 72 % uvádí jako důvod to, že médium je stručné a jde přímo k věci
  • v 63 % u digitálních konzumentů hraje roli to, že se do zpráv nevměšují reklamy
  • u příjemců politických zpráv je v 79 % důležité vyjádření expertů a data
  • u lifestyle je v 53 % důležité, aby zdroj byl zábavný

Výzkum zdůrazňuje, že v posledních dvou desetiletích skepse veřejnosti k médiím roste. Největší vliv na důvěryhodnost má přitom přesnost (to, že zpravodajský zdroj má správná fakta). Na druhém místě je rychlost, nebo – chcete-li – aktuálnost. Třetí místo patří stručnosti a tomu, že zpravodajství má jít přímo k věci.

V online zpravodajství překvapivě hrají podstatnou roli reklamy (aby se nestavěly do cesty zprávám), ale také (61 %) aby se zpravodajství rychle nahrávalo (týká se aplikací) a aby (60 %) vše dobře fungovalo na mobilních telefonech. Pouze třetina uvádí jako faktor to, že digitální médium umožňuje komentáře, ale míra významu se liší například i podle toho, čeho se zprávy týkají.

Neméně důležité zjištění je, že důvěryhodnost je závislá na tématech.

Experti a data daleko více ovlivní zpravodajství než lifestyle (76 % vs. 48 %). Stručnost a „k věci“ je důležitější u politického zpravodajství než u sportu (80 vs. 61 %). Zábavnost je vyžadována u sportu a lifestyle (54 a 53 %), ale ne u politického zpravodajství (30 %).

38 % respondentů si přitom dokáže vzpomenout na konkrétní událost, která je přiměla ztratit důvěru ve zpravodajský zdroj. Důvodem jsou většinou nepřesnosti nebo předsudky/jednostrannost (čemuž můžeme říkat i nevyváženost).

Stále platí, že nejvíce lidí získává zprávy prostřednictvím televize (83 %), 66 % přes počítače či laptopy, 63 % na mobilních telefonech, 62 % v rádiu, 48 % v papírových novinách, 35 % na tabletech a 8 % přes e-čtečky.

Sociální média se jako zdroj zpráv začínají propadat

Intenzivní uživatelé sociálních médií, kteří je hojně používají jako zdroj zpráv, jsou vysoce skeptičtí ke zprávám, které se na nich vyskytují. Pouze 12 % uživatelů Facebooku věří zprávám, které na něm najdou. Na špičce s 23 % je LinkedIn, což určitým způsobem ukazuje, že sociální média to jako důvěryhodný zdroj zpráv prohrála, ale také to, že uživatelé stále nechápou, že mezi Facebookem či LinkedIn v tomto ohledu v podstatě žádný rozdíl není.

UX DAy - tip 2

Důvěru na Facebooku pomáhá získat samotná důvěryhodnost média jako takového (66 % věří klasickým zpravodajským zdrojům, pokud je najde na Facebooku) a 48 % bere v úvahu reputaci osoby, která je zdrojem informace.

Američané přitom v 51 % získávají zprávy právě ze sociálních sítí, nejvíce (87 %) z Facebooku, 21 % z YouTube a 18 % z Twitteru. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).