Hlavní navigace

Ani Amazon, ani Google. První dron doručující zboží v Evropě létá pro DHL

Autor: DHL
David Slížek

Dopravní firma DHL dnes v Německu spustí testovací provoz doručování zboží na ostrov v Severním moři.

Paketkopter (nebo anglicky parcelkopter) bude v testovacím provozu na ostrov Juist doručovat léky, které si obyvatelé objednají na internetové stránce projektu nebo v místní lékárně.

Podle DHL jde o první evropské použití dronu při reálném doručování zboží. Firma k testu získala povolení úřadů v Dolním Sasku i úřadů na ostrově. Stroj také dostal k dispozici vyhrazený letový prostor. 


Autor: DHL

Trasa z pevniny na ostrov je dlouhá asi 12 km a dron ji má urazit asi za 30 minut – bude ovšem záležet na počasí. Létat má dvakrát denně a zboží samozřejmě nebude doručovat až do domu – na ostrově přistane na speciální přistávací ploše, kde balíček vyzvedne kurýr DHL a doručí jej adresátům.

Let bude jinak zcela automatický a v ideálních podmínkách do něj nebude nikdo zasahovat. Pozemní dozor ale bude dron pro jistotu monitorovat a v případě problémů do řízení zasáhne pilot na zemi.


Autor: DHL

Podle DHL dokáže letoun letět ve výšce 50 metrů rychlostí až 18 metrů za sekundu a jeho autopilot umí automaticky vzlétnout nebo přistát. Pohání jej čtyři vrtule – ubíráním či přidáváním výkonu pak stroj dokáže měnit směr.

Baterie by měla stroji zajistit až 45 minut letu, za které má dokázat uletět přibližně 12 km (podle síly větru). Stroj váží celkem 5 kg a unese balíček o váze do 1,2 kg. Dron je vybaven GPS modulem, podle jehož informací se orientuje. 

Od testovacího provozu nad mořem k nějakému masovějšímu využití dronů při doručování zboží je samozřejmě ještě daleko. Kromě technických problémů jsou největší překážkou zákony, které regulují létání dronů nad obydlenými oblastmi.

Marcom

Své drony už delší dobu testuje i Amazon, který právě kvůli legislativním omezením své testy plánuje v Indii, a svůj „dronový program“ nedávno odhalil i Google, který bezpilotní stroje zkouší v Austrálii

Živo je i na české scéně, kde vzniklo už několik firem nabízejících pronájem dronů – zatím ovšem ne k doručování zboží, ale spíš k fotografování nebo natáčení z výšky – jako třeba brněnský Robodrone

Našli jste v článku chybu?
26. 9. 2014 13:19
Petr (neregistrovaný)

Zničení zásilky se může i při běžné dopravě. Před časem mi v jižní Francii shořel balík v kamionu DHL při nehodě. Dostal jsem finanční náhradu. Zásilky jsou pojištěné.

Co finanční otázka? Kolik by stálo dělo s dostřelem 12 km (a potřebuješ dělo na obou stranách)? Jaké zásilky přežijí takové zrychlení? Při střelbě, dokážeš kompenzovat vítr (obzvlášť na padáčku)? Získáš povolení na civilní dělo s dopadem v obydlené oblasti (co když se neotevře padák)?

Kvadroptéra dneska moc nestojí (tipuj…

29. 9. 2014 12:04
Modelář (neregistrovaný)

Proč srovnáváš malý model s reálnou lodí? Ta loď přece může být také klidně model řízený automaticky pomocí GPS.

Jako celek by to bylo spolehlivější (při výpadku motoru se nezřítí ;-), řízení jednodušší (nemusí řešit pohyb ve 3D ale jen 2D prostoru), levnější a klidně i rychlejší než coptera. Ale jak už psal někdo jiný, nebylo by to tak sexy a média by to nezajímalo...