Další krok v řadě layoutových proměn služeb Seznamu zasáhl výsledky fulltextového vyhledávání. Podobně jako u předchozích redesignů (Super.cz, Počasí, Volnamista.cz, Stream.cz) sází na maximální zjednodušení a preferuje obrazové informace před textem. Seznamu nelze upřít odvahu změnit dlouho zavedené modely, na druhou stranu redesign vyhledávání vzbudil i řadu kritických ohlasů.
Na podrobné analýzy toho, co změna Seznamu přinese, je ještě brzy. Několika českých expertů jsem se proto ptali zatím na jejich první dojem z redesignu:
Miloslav Lešetický (@plavacek)
Z reakcí na diskusních fórech soudím, že odbornější veřejnost je hodně schizofrenická. Vždy s představením redesignu nebo nové služby neuplynulo dne, aby Seznamu nevyčítali, že jenom bezduše kopíruje Google. A když konečně Seznam našel odvahu a vykročil novou, neprobádanou cestou, zase skuhrají, jak je všechno špatně. Pokud jsem vše správně pochopil, jde o test, jakým způsobem se změní faktor proklikovosti v SERP, když hlavním prvkem bude rozměrný obrázek cílového webu. Pravda je, že výsledky by mě hodně zajímaly, a doufám, že nějaký výcuc nám Seznam dopřeje. Z krátké zkušenosti, kterou mám po aktivaci přístupu k nové verzi, mohu říci, že se používá poměrně pohodlně. Umím si tedy představit, že by cílovou skupinou mohla být přijata kladně. Není to špatné. Ani dobré. Jen jiné.
Marek Prokop (@MarekP)
Líbí se mi, jako ostatně skoro vše, co Seznam v posledních 2–3 letech dělá. Oceňuji nový pohled na věc vycházející z toho, jak se vyvíjí chování uživatelů a jejich technické vybavení. Zároveň mi to přijde jako dobrá strategie boje s konkurencí. Seznam ví, že nikdy nebude mít tak relevantní výsledky hledání jako Google, a proto se je snaží mít aspoň hezčí a hlavně jiné. To je správné. Mně osobně sice zatím připadá nový design poněkud nepraktický, ale to nic moc neznamená. Jednak nejsem cílovka, jednak jde dost o zvyk a jednak se asi ještě pár detailů doladí. Třeba URL nalezené stránky bych spíš hodil až pod úryvek, protože nad ním se dost tluče s titulkem. Nicméně celkovému směru fandím a fandím i týmu, který design v Seznamu dělá. Jsou to jedni z nejlepších českých webových designérů. Jistě vědí, co dělají, a jistě si vše pečlivě testují. (Jde o první rychlé dojmy z testovací verze, ne ze screenshotů či popisu.)
Pavel Ungr (@necodymiconer)
Mně se to líbí. Ale myslím, že bude existovat velké množství lidí, kterým se líbit nebude. Myslím, že to totálně bortí vzhled výsledků vyhledávání jak ho známe, ale je to konzistentní krok vzhledem k tomu, jaké redesigny webů nyní Seznam.cz pouští ven. Responsivní, zjednodušené a minimalistické. Osobně se mi to líbí, protože bourá představu o lineárně zobrazených pozicích ve vyhledávačích a nabízí to jiný pohled. To je změna, kterou si netroufl udělat ani Google. Bude to buď velký úspěch, nebo totální neúspěch. To, že počet pozic se mění podle použitého zařízení od 9 do 12, je hodně novátorské a rozhodí to obchodní model spoustě „takySEOoptimalizátorů“. Což jsem rád. Výhodu budou mít weby s hezkým designem a ty ošklivé na to kvůli většímu náhledu doplatí. Rozhodně to taky zásadně zamíchá s mírou CTR přirozených výsledků, ale i placených výsledků z Skliku, které jsou mnohem méně odlišitelné. Ta data po pár měsících fungování by mne extrémně zajímala. Seznamu fandím, i když je změna hodně kontroverzní a i já v ní vidím hodně nevýhod. Ale líbí se mi to rozstřelení konzervatismu tímhle progresivním nápadem. A fandím i expanzi Seznamu na Slovensko, protože jí čeští kluci zase trochu hrábli Googlu do byznysu a jako SEO konzultant jsem rád, že nám to přinese zase o trochu více dat do statistik slovenských webů, když už nám Google poskytuje jen (not provided). Takže za mne – Keep Storming Seznam.cz!
Matěj Novák (@pachollini)
Myslím, že je to od Seznamu odvážný krok a vysoce oceňuji, že se snaží inovovat i tak konzervativní službu, jako je vyhledávání. Netroufnu si předpovídat, zda bude nový design úspěšný, to může ukázat jedině dlouhodobé testování.
Jak nové výsledky vyhledávání Seznamu vypadají? Podívejte se v galerii screenshotů: