Hlavní navigace

Apple v iOS 9 zřejmě přinese blokování reklam do iPhonů a iPadů

Autor: Apple
David Slížek

Blokování reklam bylo donedávna hlavně doménou desktopových prohlížečů. Teď ale míří i do mobilních zařízení. Vydavatelé nebudou mít radost.

Je to nenápadná novinka, skrytá v dokumentaci k iOS 9, ale její dopady mohou být velké. Příští vydání prohlížeče Safari pro iOS přinese podporu pro blokování obsahu. Umožní tak vývoj rozšíření, která budou smět blokovat cookies, obrázky, soubory, pop-up okna a další typy obsahu. 

S největší pravděpodobností to znamená, že se s příchodem iOS 9 dočkáme příchodu populárních blokovacích nástrojů jako je AdBlock nebo AdBlock Plus i do iPhonů a iPadů, píše NiemanLab.org. Apple sice zatím oficiálně neupřesnil, co všechno novinka vývojářům umožní, její interpretace ale vypadá jasně.

Instrukce, co konkrétně má Safari blokovat, se z rozšíření do prohlížeče dostane prostřednictvím jednoduchého JSON (JavaScript Object Notation) souboru, popisuje Apple:

Your app extension is responsible for supplying a JSON file to Safari. The JSON consists of an array of rules (triggers and actions) for blocking specified content. Safari converts the JSON to bytecode, which it applies efficiently to all resource loads without leaking information about the user’s browsing back to the app extension.

Další podrobnosti zatím známé nejsou, je tedy těžké předpovídat, jak bude blokování v praxi fungovat. Vývojáři Adblocku Plus kupodivu příliš nadšení nejsou – podle nich by novinka ve výsledku mohla paradoxně blokování reklam v mobilním Safari ztížit.

Mechanismus Applu se podle nich podstatně liší od toho, který používají jejich rozšíření. Pokud se dá jejich steskům věřit, vypadá to, že Safari bude poskytovat mnohem menší možnosti blokování, než současné filtry AdBlocku Plus. Ať tak nebo tak, výsledek budeme moci posoudit až podle toho, s čím nakonec Apple přijde. 

CIF17_Rozkosny

Z příchodu blokování reklam na iOS určitě nejsou nadšení vydavatelé webů závislých na příjmech z reklamy. Návštěvnost z mobilních zařízení roste a mobilní reklamy by se do budoucna měly stát podstatným zdrojem příjmů. Na mobilních zařízeních přitom dosud nebylo možné reklamy pohodlným způsobem blokovat.

S aktuálním krokem Applu a s tím, že AdBlock Plus nedávno uvedl vlastní prohlížeč, který přinesl blokování na Android (byť jej musí uživatelé stahovat mimo oficiální obchod Google Play), se tyto časy zřejmě brzy stanou minulostí.

Našli jste v článku chybu?