Hlavní navigace

ATO: Volby fungují jako olympiáda, přitáhnou k obrazovkám více diváků

7. 1. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ TABULKA – S blížícími se prezidentskými volbami očekává Asociace televizních organizací prudké navýšení sledovanosti souvisejících zpravodajských pořadů.

Stejně jako významné sportovní události znásobí sledovanost sportovních kanálů, mohou některé společensko-politické události zvýšit sledovanost zpravodajských a publicistických relací. Jako příklad z minulého roku uvedla ve své tiskové zprávě Asociace televizních organizací inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, která proběhla 20. ledna. 

PSALI JSME: Trump jako byznysmen, Clintonová jako manželka. Americké volby očima serverů Novinky a iDnes

Nejvíce televizních diváků ale loni přitáhlo dění na domácí politické scéně, ať už to byla květnová vládní krize, zářijové jednání Poslanecké sněmovny o vydání poslanců Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání, mimořádná schůze poslanců kvůli lithiu ze 16. října nebo předvolební debaty a sčítání výsledků voleb do Poslanecké sněmovny. 

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky.

Politika svědčí veřejnoprávní ČT24

Tradičně největší sledovanost generuje z politických událostí zpravodajská stanice ČT24. Její podíl na sledovanosti u diváků starších 15 let byl letos v říjnu 5,6 procenta, což je nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Jen nepatrně lepšího výsledku (5,7 procenta) dosáhla stanice v říjnu 2013, kdy se konaly předchozí poslanecké volby. 

Ještě lépe si ČT24 vedla v lednu 2013, kdy probíhaly prezidentské volby a její podíl dosáhl 6,8 procenta. Rekordní měsíc za celou historii existence veřejnoprávní zpravodajské stanice představuje červen 2013 díky kombinaci vládní krize a rozsáhlých povodní. 

Letos v lednu lze v souvislosti s prezidentskými volbami očekávat opět nadprůměrný zájem o vysílání veřejnoprávní zpravodajské stanice. Vysokou sledovanost ale pravděpodobně vykáží i zpravodajské a publicistické formáty na komerčních televizních stanicích.

Nejsledovanější zůstávají Televizní noviny

Podívejme se podrobněji, jak velké publikum přitáhly konkrétní pořady související s uplynulými volbami do Poslanecké sněmovny. V tabulce najdete vybrané pořady z období 16. až 29. října loňského roku, pro daný titul je pak uvedena vždy pouze nejsledovanější epizoda. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Podle ČSÚ může za nedostupnost volebních webů typu DDoS

Výsledná sledovanost je složena z diváků živého vysílání a odložené sledovanosti po dobu následujících tří dnů. Některé pořady pak vysílala souběžně ČT1 i zpravodajská ČT24, sledovanost tedy uvádí výsledný součet diváků obou veřejnoprávních programů.

Stanice

Titul

Datum

Den týdne

Čas od

Čas do

Rating v tis.   (15+)

Nova

Televizní noviny

23. 10.

pondělí

19:30

20:09

1591

ČT1 + ČT24

Události

22. 10.

neděle

19:00

19:43

1347

ČT24

Volby 2017

21. 10.

sobota

18:59

19:23

1003

Nova

Střepiny

22. 10.

neděle

21:24

21:56

966

Nova

Nova Duel

19. 10.

čtvrtek

19:56

21:21

933

ČT1

Superdebata: Poslední slovo

19. 10.

čtvrtek

21:33

23:34

836

ČT24

Volby 2017

21. 10.

sobota

13:30

19:25

829

Prima

Zprávy FTV Prima

22. 10.

neděle

18:54

19:22

764

ČT1 + ČT24

Otázky Václava Moravce

22. 10.

neděle

12:00

13:00

697

ČT1

168 hodin

22. 10.

neděle

21:38

22:10

592

ČT24

Debata vítězů

21. 10.

sobota

20:35

21:42

464

ČT24

Otázky Václava Moravce 2. část

22. 10.

neděle

13:05

14:00

443

Nova

Volební speciál – výsledky

21. 10.

sobota

15:59

19:25

364

Nova

Volební speciál – první čísla

21. 10.

sobota

14:00

15:59

329

TV Barrandov

Naše zprávy

29. 10.

neděle

18:30

19:17

328

TV Barrandov

Týden s prezidentem

26. 10.

čtvrtek

20:14

21:05

319

Prima

Partie

29. 10.

neděle

11:00

11:42

303

TV Barrandov

Duel Jaromíra Soukupa – SPECIÁL

17. 10.

úterý

21:20

23:20

241

TV Barrandov

Duel Jaromíra Soukupa

21. 10.

sobota

20:16

21:35

239

Průměrný nárůst o padesát procent

Všechny pravidelné zpravodajské a publicistické relace uvedené v této tabulce pak v období týden před a po volbách zaznamenaly výrazně vyšší sledovanost, než tomu bylo během září a v první polovině října. U většiny sledovaných titulů se jednalo šlo o nárůst v řádu desítek procent, v průměru se jednalo o kulatých padesát procent. 

Zachován ale zůstal dlouhodobě platný žebříček českých televizních stanic z hlediska sledovanosti jejich hlavních zpravodajských relací. Na prvním místě jsou Televizní noviny na Nově, druhé Události na České televizi, třetí Zprávy FTV Prima a bramborovou medaili si odnesla televize Barrandov s pořadem Naše zprávy. 

K TÉMATU: Nova láká na „nejrozsáhlejší volební vysílání ve své historii“

Nova porazila Českou televizi o zhruba sto tisíc diváků ve sledovanosti závěrečné předvolební debaty, naopak stanice ČT24 byla jasnou volbou číslo jedna pro sledování výsledků voleb loni v sobotu 21. října. Veřejnoprávní zpravodajská stanice dosahovala více než dvojnásobné sledovanosti povolebního vysílání oproti televizi Nova.

BRAND23 Workshop

V publicistice bodoval i Duel Jaromíra Soukupa

Publicistické pořady nabízí nejen veřejnoprávní, ale i komerční televizní stanice. Například ve čtvrtém čtvrtletí uplynulého roku sledovalo pořad Střepiny na Nově v průměru 825 tisíc diváků, pořad 168 hodin na ČT1 pak 559 tisíc diváků a pořad Očima Josefa Klímy na Primě 484 tisíc diváků starších patnácti let. 


Autor: repro foto Česká televize

Otázky Václava Moravce

Duel Jaromíra Soukupa na televizi Barrandov zhlédlo 188 tisíc diváků, Otázky Václava Moravce (součet diváků na ČT1 a ČT24) si v průměru nenechalo ujít 493 tisíc diváků. Kauzy Jaromíra Soukupa pak v posledním kvartálu loňského roku sledovalo průměrně 201 tisíc diváků ve věku nad patnáct let.

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).