Hlavní navigace

AutoRip od Amazonu už tu byl, poprvé v roce 1999 a vedl k vlně žalob

13. 1. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Máte-li snad pochybnosti, že nahrávací studia jsou již nějakou tu dekádu absurdní brzdou jakéhokoliv rozvoje, tak tenhle příklad je takřka učebnicový. Amazonem spuštěná služba AutoRip (koupíte-li si CD, dostanete i jeho obsah v MP3) se objevila už v roce 1999. Upozorňuje na to Ars Technica. Byl to totiž Michael Robertson, který se před 14 lety pokoušel spustit totéž. A jediné co se mu podařilo je, že ho nahrávací studia vlnou žalob zlikvidovala. Znovu se o to pokoušel v roce 2007, ale podařilo…

Máte-li snad pochybnosti, že nahrávací studia jsou již nějakou tu dekádu absurdní brzdou jakéhokoliv rozvoje, tak tenhle příklad je takřka učebnicový. Amazonem spuštěná služba AutoRip (koupíte-li si CD, dostanete i jeho obsah v MP3) se objevila už v roce 1999. Upozorňuje na to Ars Technica. Byl to totiž Michael Robertson, který se před 14 lety pokoušel spustit totéž. A jediné co se mu podařilo je, že ho nahrávací studia vlnou žalob zlikvidovala. Znovu se o to pokoušel v roce 2007, ale podařilo se mu získat smlouvu pouze s jednou společnosti a služba zanikal pro nezájem.

Jméno Robertson vám možná nic neříká, ale jeho první společností byla služba MP3.com – v roce 1999 něco, co dnes označujeme za cloudové úložiště hudby – samozřejmě včetně možnosti uložit si online vlastní MP3. To všechno v době kdy iTunes bylo ještě takřka v nedohlednu a založené na Robertsonově představě, že vše co dělá je legální – tedy založené na americkém pojetí férového užití. Zásadní omyl, který později znamenal konec MP3.com – soud, na základě žalob nahrávacích společností, konstatoval, že služba musí mít licenční ujednání právě s těmito společnostmi.Zpěváci žalují MP3.com

V roce 2005 se Robertson pokusil znovu službou MP3Tunes. V roce 2007 následoval další pokus, služba AnywhereCD umožňující (opět) ukládat online obsah vašich vlastních CD. A jakkoliv se tehdy snažil získat licence, nepodařilo se mu to. Nahrávací společnosti neměly zájem. MP3Tunes se samozřejmě dočkalo žalob – nahrávací společnosti opět trvaly na tom, že ukládaní „vašich vlastních CD“ online je porušování autorského zákona.  Soud sice nakonec v tomto případě nerozhodl zcela jednoznačně v neprospěch Robertsona (a MP3Tunes), ale společnost jako taková následkem soudních pří vyhlásila bankrot (viz MP3Tunes požádalo o bankrot, právním krokům se ale zcela nevyhne). Což, mimochodem, bylo až v roce 2011 a z částí až v roce 2012.

ebf - partner 1

Ve výsledku je příběh Robertsona a jeho pokusů o cloudové hudební úložiště hodně zajímavý – určitým způsobem se mu podařilo vytyčit cestu pro dnešní úložiště. Ať už je to Amazon, Apple či Google – právě soudní rozhodnutí ohledně MP3Tunes dalo cloudovým úložištím šanci. A více než desetiletí zatvrzelého boje proti pokroku nakonec také končí. Nahrávací společnosti se dnes musí chovat jinak, než jak tomu bylo před deseti lety. Byť jsou stále brzdou a ještě dlouho brzdou zůstanou.

Zdroj: Amazon AutoRip: How the labels held back progress for 14 years

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).