Hlavní navigace

Billboard znovu na špici

5. 10. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

"Jestliže se mi líbil nový Mr.Linx, tak Billboard musím prostě zbožňovat." Pravda je taková, že první uživatelé nového systému si velmi pochvalují možnost vkládání rich medií, zvukových bannerů a pokročilé možnosti blokování reklamy, který třeba Atlasu umožnil zcela zaplnit dolní reklamní pozice na Seznamu. Billboard je znovu na špici.

Od dvacátého září, tedy již čtrnáct dní, provozuje Internet Billboard novou verzi výměnného systému internetové reklamy. Uživatelé sice přecházejí jen pozvolna, ale v případě Billboardu neplatí totéž co před měsícem u Mr.Linxe, totiž přechod na nový systém tu neznamená zásadní problém v ovládání administračního rozhraní – uživatele na zastaralém původním systému už drží snad jen vlastní malá pružnost při nahrazování původních zdrojových kódů novými.

Převratné novinky

Nic převratně nového v Billboardu nehledejte. I když oproti původnímu systému tu najdete mnoho odlišností, které si uživatelé chválí. Zásadním rozdílem oproti starému Billboardu je skutečnost, že pokud máte v systému více serverů, už nemusíte vést paralelní účty. Nyní zřizujete jen jeden účet a jako u konkurenčního Mr.Linxe si v tomto účtu vytváříte servery, a v nich jednotlivé sekce pro zobrazování banneru – nemusíte tedy udržovat databázi iks hesel a vytvářet mezi účty závislosti jako dosud.

Za jedno z největších plus nové verze Billboardu označil David Špinar, project manager Internet Infa, skutečnost, že nyní systém umožňuje nastavit barvy už při zadávání parametrů pro vygenerování zdrojového kódu pro vložení média reklamního systému – šetří se tím čas, který by posléze trávil nad zdrojem ještě koder před vložením fragmentu do zdrojového kódu website. Inu maličkost, ale potěší a ušetří mnoho času vytíženým lidem. Z pohledu mého, jakožto odpůrce iFrame, by ještě stálo za úvahu, nakolik je nutné v novém produktu stavět na této zavržené značce.

Není to tak dávno, kdy jsem porovnával starého Mr.Lin(x)e a starý Billboard. Tehdy vycházel výrazně rychleji a o fous přehledněji Mr.Lin(x), ale dnes jsou karty rozdány opačně – Billboard mě designem přesvědčuje, že i systém s mnoha funkcemi lze designovat přehledně a bez nutnosti zvláštních omezení na určitou platformu. V oblasti plánování kampaní jde Billboard ještě dále než konkurence. Můžete tu zacílit třeba na určitý rozsah IP adres nebo na prohlížeč – až se někdy zdá, že jde jen o další způsob, jak ze zadavatelů vytáhnout více prostředků. Jiří Lahvička z Atlasu k tomu říká: „stojí to nekolikanásobek kreditu, to se nemůže vyplatit“.

Naopak, výraznou výhodou je rozšíření druhů medií. V kampani také již nemusíte zadat jen jeden banner, ale můžete zadat více médií, která čerpají ze stejného zdroje, ale mohou být nasazována dle libovolného plánu v s libovolnou frekvencí (dokonce až frekvencí zobrazení pro uživatele), dokonce média mohou propagovat odlišné cíle.

Odvrácená strana

Ale aby to nebylo jen krasopění – s přechodem na nový systém dochází k trochu zmatenému míchání terminologie starého a nového Billboardu. Také oproti Mr.Linxovi Billboard stále trvá na tom, že není třeba dosahovat výměnného poměru 1 : 1, takže při zadávání kampaní vždycky trochu z vašich kreditů odkápne provozovateli a záleží jen na míře zacílení kampaně, jak velká ta kapka pro provozovatele bude.

Velkým problémem, který by měli vývojáři Billboardu brzy odstranit, jinak si toho brzy všimne každý: pokud zadáte reklamní kampaň, už ji neodstraníte. Po skončení zůstane dále viset na vašem účtu. A kampaně přinášejí další nepříjemnou překážku, totiž nemožnost nastavit kampaň na dobu neurčitou a postupně ji upravovat podle aktuální situace – tady je ale jasné, že kampaň na dobu neurčitou je divokou kartou, která by mohla nepředpokládaně zamíchat s plánováním distribuce zobrazení v systému, což je důležité vzhledem k tomu, že i v tomto „výměnném“ systému provozovatel prodává reklamu.

Dobrý obchod

S příchodem nového Billboardu už si přestávají jeho uživatelé být rovni. Provozovatelé destinací s větším počtem impresí dostávají výhodnější podmínky na úkor serverů s návštěvností slabší – toto je jeden z důvodů, proč může Billboard přijít o výraznou část provozovatelů osobních stránek a podobně, protože konkurence žádné překážky plebsu nestaví (a výhody Billboardu proti konkurenci využijí jen vlastníci privilegovaných kon­t).

KL24

Se změnou zmíněnou na samém počátku souvisí také pozitivní zjištění, že systém neumožňuje směnu naspořených kreditů mezi účty. Pokud bych tedy na svých stránkách naspořil určitý počet kreditů, kterým bych chtěl vypomoci známému, neexistuje způsob, jak kredity převést na jeho účet – a je to tak dobře, protože směny kreditů ponoukaly ke „generování impresí“ namísto zobrazování kvalitní reklamní plochy.

Skončili jsme tedy pozitivní zprávou pro všechny, kdož nechtějí výměnný systém zneužívat k vlastnímu neoprávněnému obohacení na úkor ostatních členů systému. Když si nakonec spojím všechny pokročilé funkce, které Billboard v nové verzi přináší, a porovnám je s plusy a mínusy výše zmíněnými, musím říci, že pokud bych chtěl s někým vyměňovat reklamu, neváhal bych Billboard zvolit. I když samozřejmě i konkurenční Mr.Linx je velmi dobrou alternativou a bude záležet na preferencích každého, kdo stojí před takovou volbou.

Považujete výměnnou reklamu na webu za

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).