Minulý měsíc jsem v článku Reklamy na webu je poměrně málo, vypočítal, že průměrně reklama na stránkách zabírá 4,24 % plochy, což mě dovedlo k euforickému zvolání v nadpisu. Dnes jsem znovu prošel všech dvacet jedna serverů z minulého seznamu a použil na ně jiný vzorec. Tentokrát jsem počítal poměr dat přenesených v obrazových souborech GIF, JPEG a SWF k celkovému množství dat, z nichž sestává každá z počítaných titulních stran.
Při rozlišování, co je a co není reklama, jsem postupoval stejně jako v minulém případě. Jelikož servery jen těžko ovlivní objemnost reklamních medií, nemá smysl, abych u jednotlivých serverů uváděl pořadí _ ostatně náš výběr není příliš reprezentativní. Výsledky jsou zajímavé především z hlediska celostního.
V následující tabulce jsou v prvním sloupci uvedeny názvy serverů, v dalším pak objem reklamy v KB, dále součet všech souborů GIF, JPEG a SWF na stránce (včetně reklamy), čtvrtý sloupec patří objemu zdrojového kódu HTML, předposlední sloupec je součtem třetího a čtvrtého a konečně poslední sloupec uvádí poměr objemu reklamy k objemu všech dat ve stránce. Řádky jsou seřazeny podle hodnot v posledním sloupci. V posledním řádku jsou uvedeny průměrné hodnoty pro každý sloupec. Původní výpočty byly prováděny v bajtech, proto se mohou po zaokrouhlení jednotlivé údaje v tabulce mírně lišit.
server | reklama v KB | ilustrace v KB | HTML v KB | strana v KB | reklama v % |
TopList | 29,0 | 35,4 | 10,8 | 46,2 | 62,742 |
Živě | 70,5 | 107,2 | 57,8 | 165 | 42,696 |
Pauza | 95,7 | 154,5 | 75,1 | 229,6 | 41,491 |
Doupě | 85,7 | 175 | 40,4 | 215,4 | 39,796 |
Neviditelný pes | 66,4 | 102,6 | 78,1 | 180,7 | 36,722 |
Seznam | 13,2 | 23,0 | 14,3 | 37,3 | 35,361 |
Interval CZ | 54,1 | 80,2 | 77,3 | 157,4 | 34,352 |
Seznamka | 36,9 | 76,4 | 41,6 | 118 | 31,278 |
Svit namodro | 34,6 | 36,4 | 80,0 | 116,4 | 29,694 |
iHned | 97,1 | 261,8 | 68,0 | 329,8 | 29,514 |
Lupa | 61,5 | 132,6 | 103,4 | 235,9 | 26,058 |
Bonusweb | 56,6 | 129,7 | 100,3 | 230,0 | 24,572 |
Centrum | 9,0 | 26,1 | 18,5 | 44,6 | 20,098 |
Press | 38,1 | 106,6 | 83,2 | 189,7 | 20,057 |
Navrcholu | 24,3 | 105,5 | 22,7 | 128,1 | 18,958 |
Žena In | 38,3 | 176,9 | 28,4 | 205,3 | 18,67 |
KudyKam | 13,4 | 25,5 | 37,1 | 72,3 | 18,516 |
iDnes | 44,5 | 173,7 | 101,2 | 274,8 | 16,176 |
Novinky | 14,3 | 93,6 | 62,8 | 156,4 | 9,114 |
MSN Atlas | 4,8 | 26,6 | 48,7 | 75,2 | 6,353 |
Dáma | 143,8 | n/a | 39,8 | n/a | n/a |
PRŮMĚR | 49,1 | 102,5 | 56,6 | 160,4 | 28,110 |
Z měření vyplynulo, že objemnost stránek za uplynulé roky nabývala. Zatímco ještě v roce 1997 Pavel Satrapa uvádí jako nejzazší objem titulní strany 60 KB, dnes se průměr pohybuje na 160 KB. Znamená to tedy, že se u nás za čtyři roky zlepšila infrastruktura o 166 %, nebo autoři stránek doufají v otupělost uživatelů (především těch u komutovaných linek)? Nejobjemnějšími titulními stránkami se prezentují servery iHNed (329,8 KB) a iDnes (274,8 KB), ale celkově se přes hranici 200 KB přehoupla třetina sledovaných serverů. Titulní stránka má běžně i čtvrt megabajtu.
Nejvíce reklamy jsem naměřil na serveru Dáma (143,8 KB), u kterého se mi bohužel nepodařilo uložit kopii ostatních ilustračních souborů a grafiky. Překvapivě nejobjemnější reklamou byla ikona 88/31 pixel Zdraví plus, která zabírá 24 KB a shodou náhod jsem ji objevil právě na serveru Dáma. Naopak nejméně mají na svých titulních stranách portály Atlas (4,8 KB), Centrum (9 KB) a Seznam (13,2 KB). Atlasu to také vyneslo prvenství v poměrném množství reklamy _ pouhých 6 %.
Samotná reklama z objemu stránky zabírá v průměru 49,1 KB, což je 28 %. Kdybychom měli převést číslo z procent na peníze, pak se dá říci, že z každé hodiny v nočním tarifu odevzdá uživatel modemu skoro 5 Kč jen za reklamu. Inu, možná je dobře, že uživatelé modemu Lupu většinou nečtou (však má také 235,9 KB). Pokud bychom to měli porovnat s LRI, zmiňovaným v minulém článku, pak při průměrné velikosti full banneru 15 KB by tato hodnota odpovídala třem full bannerům a jednomu buttonu (120/60 pixel), což přibližně odpovídá hodnotám naměřeným minule (2,7 LRI) a předminule (2,8 LRI).
V testu jsem podrobil měření jen titulní strany, které obvykle obsahují nejvíce textu, nejsložitější formátování v HTML a nejvíce reklamy. Na dalších stranách je obvykle zdrojový kód prostší a většina grafiky se opakuje, takže se ze serveru stahují především informace obsažené v textu a v ilustracích, přičemž ilustracemi jsou nejčastěji opět reklamy. Pokud tedy na první straně 28 % přenosu saturuje reklama, existuje odůvodněná obava, že na dalších stránkách už může tvořit i více než 50 %, protože opakující se soubory vyvolá prohlížeč z vyrovnávací paměti. Zvláště to hrozí u serverů TopList (62,7 % na titulní straně), Živě (42,6 %) a Pauza (41,4 %), které představují nejobsazenější servery ve vzorku.
Pokud z tohoto testu vyplynulo nějaké poučení, pak asi to, že by se vydavatelé měli zamyslet nad změnou designu stránek tak, aby se snížila délka zdrojového kódu, případně aby se co nejvíce souborů dalo uložit do cache. Poměr reklamy tak sice ještě vzroste, ale celkový objem strany se sníží. Pokud se bobtnání zdrojových kódů titulních stran brzy nezastaví, bylo by možná na čase uvažovat o přechodu na jiný typ dokumentu, řekněme třeba PDF, kde se dá alespoň komprimovat text a velikost stránek optimalizovaných pro web se blíží současnému objemu.