Hlavní navigace

Burza domén aneb kupčím, kupčíš, kupčíme

14. 6. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Tak už je to tady. Po delší době očekávání a nejasných zpráv se v českém Internetu konečně objevila - poněkud kontroverzní - služba Burza domén. Zájemci tu mohou prodat či koupit domény zvučných názvů a firem, na prodej je znovu i Karlštejn (.cz). Překupníci mají pré.

Pravidla registrace domén byla uvolněna k 1. listopadu 1997, od této památné chvíle tedy uplynul už rok a sedm měsíců. Dodnes nebyl naplněn původní záměr, aby se za registraci a vedení domén platilo, což mohlo a mělo sehrát roli regulačního faktoru. Stále se neplatí a počet domén už převyšuje 30.000, což je naprosto nesmyslně vysoké číslo. Drtivá většina domén je přitom prázdná, takže i když vezmeme v úvahu, že část z nich jen „odpočívá“ a na jejich naplnění se pracuje, zbylé jsou nepochybně registrovány především za účelem spekulace.

Už jsem se na Lupě párkrát vyjádřil v tom smyslu, že prodej domén se mi příliš nelíbí. Zcela amorální je prodej domén, které nesou název nějaké známé firmy (coca-cola.cz a podobně); je to samozřejmě také protiprávní, jenže pro dotyčnou firmu může být často snažší něco zaplatit, než jít cestou soudního sporu, který se může vléci několik let. CZ-NIC se zatím chová velmi rozumně a v podobných případech domény přeregistrovává o své vůli na základě rozhodnutí svých rozhodců. Je ovšem otázkou, zda tomu tak bude vždy a hlavně zda i jeho postup není právně napadnutelný; CZ-NIC není žádný deus ex machina, ale v tomto ohledu se tak – byť sympaticky – chová.

Na tom, že registrace ochranných známek je něco fuj se většina lidí shodne. Větší názorové různice panují, pokud jde o obecná jména. Někdo si prostě zaregistruje třeba doménu divadlo.cz a vyvěsí na ni oznámení, že ji k ničemu nechce, ale kdyby někdo zájem měl, ať mu pošle sto tisíc a doména je jeho. Patřím k těm, kteří se domnívají, že něco takového v pořádku není. Dotyčný spekulant se snaží prodat něco, co nevytvořil, není žádnou jeho zásluhou, že využil situace a zaregistroval si něco, o čem navíc předem věděl, že to k ničemu nepotřebuje. Dovedeno ad absurdum by si byl někdo býval mohl zaregistrovat celý Anglicko-český slovník, díky jeho počítačovým verzím, z nichž se dají slůvka vytahat, by to ani technicky nedalo tolik práce, a pak ho podle zájmu rozprodávat.

Přesto i já vidím jednu výjimku, kdy je legitmní domény převádět a prodávat. Může se stát, že si někdo zaregistruje doménu pro projekt, od jehož realizace posléze upustí. Ostatně sám jich mám taky pár, např. Vykřičník.cz, kam jsem před delší dobou v mladické nerozvážnosti plánoval psát něco „ze života“ a vykřičet se tak, naštěstí mne to včas přešlo, nechcete to někdo? Nejčistším řešením by v takové situaci bylo doménu nechat zrušit, ale může být, že už za ni její majitel něco zaplatil, například pokud si ji nechal registrovat přes nějakou firmu, která se tím zabývá (Globe, Zoner nebo třeba nějaký poskytovatel připojení). V takovém případě bych považoval za legitimní, kdyby ji někde nabídl k odprodeji za částku, kterou už do ní investoval.

Konečně se tak dostávám k hlavnímu tématu tohoto článku – k nově otevřené Burze domén. O jejím zřízení uvažovalo již poměrně dávno hned několik firem, ale nakonec k tomu nikdy nedošlo; patrně zejména z obav před reakcí veřejného mínění. Došlo k tomu tedy až nyní a vytvořil ji jakýsi pan Petr Buben, který – jak uvidíte za pár okamžiků – co se domén týče není žádným začátečníkem. Po technické stránce je primitivní: můžete pouze přidat název domény a svůj mail a doufat, že se vám na ten mail někdo ozve s nabídkou na její odkoupení. V budoucnu tato služba zřejmě bude zpoplatňovaná, nejspíše paušálním poplatkem za každou nabídnutou doménu, ale zatím tomu tak není a můžete tedy registrovat o sto šest a zadarmo.

Jak jste jistě pochopili, nemám kupčení s doménami rád a tak se mi příliš nelíbí ani tato Burza domén. Navíc zatím nic nenasvědčuje tomu, že by ji chtěli využívat „nešťastníci s nepotřebnou doménou na krku“, spíše to vypadá na spekulanty. Ostatně sám Petr Buben, který za službou stojí, má na sebe napsaných úctyhodných 70 domén zvučných názvů (tady jsou domény, kterým dělá admin-c, a tady poněkud přehlednější výpis těch, které má zaregistrovány pod svým fakturačním kontaktem), jako je třeba boeing.cz, cadillac.cz, colgate.cz, karlstejn.cz, lycos.cz či swatch.cz.

Neodvratně se blížící fakturace za domény nutí spekulanty k větší aktivitě. Zatím toho – přírodě chvála -příliš neprodali a za pár chvil budou buď o hezkých pár desítek tisíc lehčí, nebo budou muset domény uvolnit; v každém případě co neprodají nyní, to už prodají stěží. Nakupovat proto domény právě teď je poněkud netaktické: stačí vyčkat a brzo jich bude habaděj. Pokud ovšem CZ-NIC a zejména EUnet, který vyhrál příslušné výběrové řízení, konečně projeví známky příslušné aktivity (napadl mne krásný citát z mého oblíbeného filmu My Fair Lady, kde hlavní hrdinka řve na – v dostihu poněkud zaostávajícího – koně, aby hejbnul tou svou smradlavou čímsi :-).

Ovšem kdo chce kam, pomozme mu tam. Pokud si tedy chcete koupit třeba ten Karlštejn, máte životní příležitost.

KL24

Marek Antoš


Vybrané starší, související články:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).