Hlavní navigace

Česká aplikace pro volný čas Copak.cz zamířila do chytrých televizorů a mobilů

14. 2. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ GALERIE – Tvůrci z olomoucké společnosti Inflex kombinují veřejné zdroje s vlastními informacemi o volnočasových aktivitách z jednotlivých krajů Česka

Jak ušetřit čas strávený hledáním na webu

„Copak budeme dělat o víkendu?“ Tato jednoduchá a pravidelně se opakující otázka přiměla vývojáře z olomoucké společnosti Inflex k přemýšlení, jak integrovat informace o volnočasových aktivitách v konkrétních regionech na jedno místo a dostat je do chytrých zařízení, jako jsou smarpthony, tablety a především chytré televizory. Zjistili totiž, že kromě webu Kudyznudy.cz žádný podobný celostátní rozcestník se všeobecným zaměřením, který by nabízel na nejbližší dny víc než jednu či dvě akce, neexistuje. Všechny podobné služby se úzce specializují buď na kulturu, sport, nebo jiný způsob aktivního odpočinku.

„Celé to vlastně vzniklo náhodou, už se nám nechtělo složitě po večerech vyhledávat na různých regionálních webech, co se bude o víkendu dít v našem městě nebo kraji. Informace jsou rozprostřeny na mnoha místech a jejich hledání je zdlouhavé,“ vysvětluje ředitel olomoucké firmy Marek Hovorka. Firma za sebou měla několik úspěšných zakázek na aplikace pro chytrá zařízení, například pro videopůjčovnu Topfun vyvinula řešení pro různé platformy i aplikace pro jednotlivé značky chytrých televizorů. A protože zároveň vyvinula pro krajské úřady po celé zemi informační systém IntraDoc, rozhodla se využít kontaktů v regionech pro svoji první původní multimediální aplikaci.

Agregátor dat kombinovaný s vlastním obsahem

Vznikla tak služba Copak.cz, opravdu jednoduchý internetový rozcestník, který kombinuje data agregovaná z veřejných zdrojů (webů krajských úřadů a jejich informačních center či destinačních společností, informačních center krajských a někdejších okresních měst, ale i zmíněného Kudyznudy.cz či portálu Ticketpro.cz) s původními informacemi o akcích, které může do systému vložit kdokoli pomocí internetového formuláře. Ty neputují hned do veřejně přístupné databáze, ale prochází schvalovacím procesem. Výsledkem je dosud nejucelenější nabídka volnočasových aktivit v jednotlivých krajích České republiky na internetu a v chytrých zařízeních.

„Záměrně jsme zvolili co nejjednodušší řešení, takže uživateli, který přichází na Copak.cz například na chytrém televizoru, se zobrazí proužek s aktuální nabídkou akcí v jeho kraji. Na chytrých televizích lokalizujeme uživatele pomocí jeho IP adresy, kraj si ale samozřejmě zvolit podle vlastní preference,“ popisuje vývojář Inflexu Zdeněk Horák. Po liště s nabídkou aktuálních akcí je lze pohybovat dálkovým ovladačem doprava a doleva, případně lze jedním kliknutím zobrazit detail zvolené akce s náhledem fotografie a odkazem na původní zdroj informace, například krajský úřad, portál Kudyznudy.cz nebo Ticketpro.cz. Přímo na chytrých televizorech ale prolinky nejsou aktivní. „Výrobci televizorů to neumožňují, takže zájemci o další informace musí daný web navštívit z počítače nebo notebooku,“ vysvětluje Zdeněk Horák.

Žádné termíny, ale jednoduché „dnes, zítra, o víkendu“

Aby byl přehled opravdu co nejjednodušší, neoperuje s žádnými daty konání akcí, nabízí pouze události, které proběhnou daný den, případně zítra, o víkendu, „již brzy“ nebo „později“. „Složité vypisování termínů by zabralo příliš mnoho místa,“ říkají vývojáři z Inflexu a upozorňují, že při každém novém přístupu na aplikaci Copak.cz se ve stejném regionu zobrazí trochu jinak namixovaná nabídka akcí, což jí dodává na pestrosti a aktuálnosti. V samostatné rubrice „Tipy“ pak lze narazit i na zajímavá místa v regionu, televizní pořady nebo knihy. Internetová verze www.copak.cz i aplikace pro chytré telefony a tablety umožňují proklik na portály, které nabízejí podrobnější informace o vybraných akcích, kontaktní informace na pořadatele nebo nákup vstupenek.

MMF24

Aplikace míří na masy, má být nadále zdarma

Inflex svoji volnočasovou aplikaci spustil nejdříve na chytrých televizích, a to teprve loni v listopadu, zatím jí nijak mediálně nepropagoval, ale už zaznamenal tisíce uživatelů. První zájemci ji mohli vyzkoušet na chytrých televizorech značky LG, v prosinci přibyla aplikace pro televizory Philips a nejnovější řady Sony (Opera TV Store). 28. ledna firma spustila plnou verzi webu Copak.cz a koncem měsíce zveřejnila i aplikace pro Android a iOS (iPhone a iPad). Začátkem února následovaly aplikace pro chytré televizory Gogen&Hyundai a Samsung, v těchto dnech finišuje schvalování aplikace pro chytré televizory Panasonic a pro operační systém Windows Phone, který využívají chyté mobily Nokia.

Od myšlenky po realizaci přitom neuplynulo příliš mnoho času. První úvahy o vlastní volnočasové aplikaci ve firmě zazněly teprve loni v září. A protože nešlo o práci na zakázku pro klienta, vznikala jako něco „navíc“ vedle důležitějších zakázek. „Jinak bychom Copak.cz spustili už dříve,“ věří Marek Hovorka. Nyní se chce firma soustředit na propagaci, aby se informace o „Copaku“ dostala k co nejvíce uživatelům chytrých zařízení a s jejich pomocí chce aplikaci postupně vylepšovat. Už nyní hodně sází na to, že na rozdíl od jiných služeb nevyžaduje od uživatelů žádnou registraci a i do budoucna hodlá být bezplatná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).