Když jsem jel před několika dny pražským metrem, nemohl jsem si nevšimnout nebývalého zájmu, který o mne spolucestující projevovali. Poutal jsem dokonce větší pozornost než nedaleko stojící Mikuláš, který se vytrvale posilňoval z láhve levného alkoholu tuzemské výroby a marně se pokoušel zapálit si cigaretu. Pohledem na svůj obraz ve skleněné výplni dveří jsem zjistil, že předmětem zájmu není ani tak má osoba, jako spíše reklamní tričko Contactelu, na němž bylo velkými červenými tiskacími písmeny napsáno RedBox (červená krabice). Na tom by nebylo nic divného, kdyby ovšem tento nápis nebyl umístěn ve čtverci zelené barvy.
Celá situace trochu připomíná scénu z populární „básnické“ tetralogie, kde se v jednom ze záběrů krátce mihne bílá krabice s nápisem: „Tato koule je černá.“ Od onoho okamžiku oblékám toto tričko velmi promyšleně a s klidným svědomím jej mohu doporučit každému, kdo není na první pohled ničím výjimečný a zoufale potřebuje upoutat pozornost. V podobné situaci se pravděpodobně nacházel i Contactel. Portál RedBox není zajímavý nejen na první, ale dokonce ani na druhý či třetí pohled. Tento nedostatek měla původně zastřít masivní reklamní kampaň, nicméně vedle objemů reklamy na konkurenční projekt poněkud zapadla.
Díky obrovským investicím ze strany Internet OnLine na sebe momentálně veškerou pozornost poutá „toxický“ maskot portálu Quick.cz a přestože reklamní kampaň Contactelu byla výrazně povedenější, měla zjevně jen omezený rozpočet. Contactel však zřejmě vidí celou situaci jinak. Co je onou tajemnou ingrediencí, která spojuje úspěšné projekty M.I.A? Odpověď zní modrá barva. Svět namodro je modrý a úspěšný, Quick.cz je rovněž modrý a také úspěsný – Trafika.cz byla naopak zelená a není. Co z toho plyne? Přidat modrou barvu na úkor zelené a čím více, tím lépe.
RedBox bych si nastavil jako domovskou stránku pouze v okamžiku, kdy bych každé ráno před počítač usedal se slunečními brýlemi na očích. Zkuste si obléci křiklavě zelenou košili s červenými knoflíky, k modrým kalhotám si obujte bílé boty a pochopíte. Za výsledek by se nemusel stydět ani extravagantní návštěvník proslulých diskotékových klubů na Champs Élysées, kam si světoví modní návrháři již několik let chodí pro současné modní výstřelky. Nový design má momentálně na sítnici lidského oka podobně fatální dopad jako pohled do halogenového reflektoru. Řečeno slovy klasikovými: „Vidět RedBox a zemřít.“
Jinými slovy – tvůrcům designu se použitím modré barvy podařilo (mimochodem velmi důkladně) rozbít kompaktní (ač možná nevkusný) image portálu, na němž se pracovalo reklamou v řádu milionů a nejpalčivější otázka zůstala nadále nevyřešena. Portálu RedBox totiž ani tak nechybí nový design jako spíše další služby. Nové uspořádání boxů s informacemi je pravda výrazně přehlednější než v původní podobě, avšak portál nadále obsahuje „nedomyšlenosti“ (zpravodajství odrotovává dolů) a ergonomické chyby (při načtení stránky nemohu psát do okna Hledání, aniž bych na něj předem neklikl apod.).
Jistě si vzpomínáte na lékařské testy, které jste museli absolvovat před zápisem do autoškoly – lékař přinesl několik různobarevných čtvercových kartiček, na kterých byla jen decentně světlejším či tmavším odstínem napsána čísla. Tímto způsobem probíhá zkouška barvosleposti, protože barvoslepý člověk obyčejně dokáže odlišit jen velmi kontrastní odstíny barev. V tomto ohledu patří Contactelu můj obdiv a dík – RedBox možná nakonec nebude největším portálem v České republice, ale určitě bude prvním českým portálem pro zrakově postižené, což je třeba ocenit. V levém horním rohu se nádále skví zelená krabice s nápisem RedBox.