Hlavní navigace

Co přineslo letošní Mobil Internet Fórum?

25. 9. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
V úterý 23. září, jakousi záhadnou synchronicitou ve stejný den, kdy Google s T-Mobilem odhalili veřejnosti platformu Android, proběhla v prostorách pražského hotelu Jalta odborná konference věnovaná mobilnímu Internetu, akce s názvem Mobil Internet Fórum 2008. Co zajímavého konference přinesla?

Více než brainstorming inovativních nápadů a překvapivých odhalení připomínala letošní konference o mobilním Internetu spíše přátelské posezení při čaji o páté, kdy se rekapituluje a hodnotí současný stav a padají vysvětlení, proč to či ono není zatím možné a jak by situace mohla vypadat někdy v budoucnu. I taková zastavení jsou ovšem někdy potřeba, aby si člověk uvědomil, v jaké situaci se momentálně nalézá a která se mu z ní nabízejí nejlepší možná východiska. Pojďme si proto celou konferenci ve stručnosti zrekapitulovat.

Kde je dělící čára mezi Internetem s velkým I a mobilním Internetem s velkým M a kdo se má vlastně komu přizpůsobit a proč, ptá se Jiří Peterka v úvodním proslovu – Mobil a Internet: přátelé, nebo protivníci? Hledání dělící čáry se s větším či menším úspěchem prolíná celou akcí. Názory se různí. Sahají od předpokladu, že Internet je pouze jeden a je povinností výrobců mobilních zařízení nabídnout stejně pohodlný human interface k prohlížení klasického Internetu, jaký skýtají notebooky a běžné kancelářské počítače. Zastáncem tohoto názoru na konferenci byl zejména Štěpán Tůma, Senior manažer řízení kategorie a produktů u společnosti T-Mobile.


Foto MIF

Zastáncem méně vizionářského, za to však v současné době daleko pragmatičtějšího názoru je produktový manažer Seznamu Ivan Mikula, který je přesvědčený, že je potřeba alespoň v nějaké formě přerenderovat web pro každý typ zařízení, který prohlížení Internetu umožňuje. Pozdějším přednášejícím nahrává i dalšími otázkami. Bude do budoucna převažovat přístup k Internetu z mobilu místo z klasického počítače? Mobilních telefonů je přece více a jejich možnosti v používání Internetu klasická PC rychle dohánějí. Jakou roli by měli v Internetu hrát mobilní operátoři? Má být mobilní Internet definovaný způsobem přístupu nebo, nazíráno prostým selským rozumem, pouze jeho „mobilitou“? Lidské rozhraní mobilních zařízení nepochybně čeká velký vývojový skok, kam až ale může zajít? Půjde o přirozenou evoluci, nebo revoluci v ovládání? A v neposlední řadě, dožijeme se někdy toho, že čeští mobilní operátoři zpřístupní pro stále narůstající armádu 3G telefonů plnohodnotnou celorepublikovou síť (ať už 3G nebo LTE s podporou třetí generace)?

Po výzvami nabitém úvodu se Petr Mára zamýšlel, proč a jakým způsobem (pokud vůbec) iPhone změnil náhled na mobilní Internet. iPhone podle Márových slov způsobil malou revoluci několik věcmi. Tím, že přístup k Internetu ke svému plnohodnotnému fungování vyžaduje, stírá rozdíly mezi online a offline obsahem, z mobilního Internetu tak strhává nálepku něčeho výjimečného, obskurního nebo exkluzivního. Nepřizpůsobuje mobilní telefon zábavě, jako je tomu u klasických mobilních přístrojů, ale vniká přesně opačným způsobem, doplňuje schopnosti iPodu o možnost datově komunikovat a telefonovat. Díky snadné symbióze s online obsahem vývojáře přímo vybízí k tvorbě aplikací pro sociální sítě (Twitter, Last.fm, LinkedIn, Facebook). Je důležité mít na své platformě více aplikací než konkurence, prohlašuje prý Steve Jobs. A na závěr to nejdůležitější, oproti jiným chytrým telefonům se iPod může pyšnit tím, že na něm 82% uživatelů přístup k Internet skutečně využívá.


seznam mobinet

Je třeba přizpůsobit mobil Internetu nebo spíše Internet mobilu? Ptá se v další přednášce Ivan Mikula. Ze strategie Seznamu je odpověď na jeho řečnickou otázku jasná předem. Portál má nabízet obsah, a to tak, aby byl dostupný pro co největší spektrum uživatelů. Důsledek je ten, že Seznam renderuje své stránky hned pro několik typů mobilních zařízení. V současné době nabízí speciální mobilní verzi u čtrnácti svých služeb (Novinky, Lide, Spolužáci, Mapy, TV program a další). Zájem je zatím zejména o komunitní služby. Klíčem k úspěchu je vedle nabídky správná detekce mobilního zařízení.

Následná panelová diskuze se zástupci mobilních operátorů na téma „Internet v mobilu nebo raději mobilní Internet” přinesla nepochybně zejména škálu zajímavých hereckých výkonů; nějaký konsensus či dokonce jednoznačné odpovědi na položené otázky již nikoli.

Můžeme Mobil označit jako sedmé masmédium, táže se po vzoru zahraničního analytika Tomiho Ahonena v následující přednášce Tomáš Zeman ze společnosti Wirenode. Mobil je prý posledním masmédiem, unikátní je svým výsostně osobním charakterem (první médium, které se nepůjčuje) a většina lidí se od něho nevzdaluje dále jak na jeden metr (je vždy po ruce), má integrovaný platební mechanismus, je dostupný kdykoli a nese v sobě přesná a velmi detailní data o svých uživatelích. Mobil v neposlední řadě zachycuje sociální kontext mediální spotřeby, informace druhého řádu nevypovídá pouze o tom, co sledujeme, čteme či hrajeme, ale s kým. Od Internetu jako samostatného mediatypu se mobil liší stejným způsobem, jako se lišilo rádio od televize.

Vyplývající poučení? Slepý převod konceptů, které fungovaly v televizi nebo na Internetu, se nemusí nutně vyplatit. Takovým naopak osvědčeným trendem mobilní datové komunikace jsou zejména online hry a sociální sítě a seznamky.


nevim

Následující panelová diskuze na téma „Chodec jako čtenář budoucnosti” se snažilo odpovědět na otázku, jak se trend zvyšující se mobility promítá do strategií a podoby obsahových webů. Odpovídal Jaroslav Kábele z iDnes, Ondřej Švihálek za Centrum Holdings, Ivan Mikula za seznam a Jakub Mach za Micromedia, společnost, která se zabývá vývojem mobilního obsahu. Zástupci portálových služeb se víceméně shodují v tom, že prim hrají zejména komunikační a komunitní služby. Obsah je spíše něco navíc (návštěvnost Aktuálně.cz ve srovnání s jeho mobilní verzí je o několik řádů větší). Výjimku tvoří Kábele, který je přesvědčen, že prim na iDnesu hraje právě obsah, zejména pohotové online reportáže, služby typu „tady a teď“. Z témat jsou to pak především sport, volby a občanské nepokoje. Hlavní překážkou další penetrace je prý přístup operátorů k poskytování mobilních datových služeb. Se zástupci portálů nesouhlasí Jakub Mach, podle něho může za nižší zájem pouze absence kvalitního obsahu. Klíčem k úspěchu je pouze nabídnutá přidaná hodnota, zajímavá služba může trumfnout i erotický obsah, prohlašuje Mach.

BRAND24

Závěrečné přednášky lehce načrtávají některá témata mobilního marketingu. Přežije tištěný katalog nástup mobilního Internetu a jak se liší chování uživatele firemního katalogu na webu a v mobilu? Ptá se Petr Voplakal ze společnosti Mediatel. Pouze 6 % uživatelů mobilního katalogu proklikne do detailu pro podrobnější informace a 1,6 % uživatelů proklikne do mapy. Mobilní Internet představuje v marketingovém mixu samostatné médium s unikátní možností zacílení reklamy, jeho boom je ovšem ještě daleko.

Mobilní telefon se stane nejpřímějším a nejpřesnějším kanálem pro inzerenty, potvrzuje v navazující přednášce personalizovaný marketing 21. století Dominik Hrodek ze Strategie. Mobilní telefony se stanou ještě sofistikovanějšími a nabídnou spolu se službami operátorů nové možnosti v oblasti marketingu a reklamy. A kdy to bude? Těžko říci, mobilnímu Internetu by mohly pomoci zejména nové datové tarify v letech 2009/2010. K současnému stavu mobilních plateb zůstává Hrodek zatím skeptický. Určitou vlaštovku jako předzvěst možného jara vidí v mobilním PaySecu, je pro všechny a bez vazby na operátora.

Toť ode mne vše a příští konferenci si raději přijďte vyslechnout osobně, autentický zážitek totiž nemůže žádný report nahradit.

Bude mobilní internet kanibalizovat ten plnohodnotný?

  • Asi ano.
    3 %
  • Ano, částečně určitě.
    28 %
  • Ne, bude totiž vždycky pouze jeho prodlouženou rukou.
    60 %
  • Spíše ne.
    6 %
  • Co je to mobilní Internet?
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).