Hlavní navigace

Crosstitial nebude překrývat obsah stránek

Ondřej Aust

Banner byl donedávna chápán jako synonymum online reklamy a dodnes má místo na stránkách. Nový, nestandardní formát reklamy, který v září uvede na český Internet společnost ARBOmedia, se nebude narozdíl od dosud užívaných reklamních pozic zobrazovat spolu s obsahem serverů, nýbrž při přechodech mezi jejich sekcemi.

Banner – tedy pruh o šířce 468 a výšce 60 pixelů, nejčastěji ve formátu GIF, většinou animovaný – byl donedávna chápán jako synonymum online reklamy. Prostor vyhrazený této reklamní pozici má dodnes své pevné místo v záhlavích mnoha stránek.

Byť přední internetové servery stále umožňují zobrazování reklamy v podobě klasických bannerů, do portfolií nabízeného provozovateli, kteří na online reklamě alespoň minimálně vydělávají, se již poměrně dlouho řadí také formáty daleko agresivnější, a tedy viditelnější, shodně nazývané jako „nestandardní“.

Vysvětlení je jednoduché: potom, co klasické bannery na Internetu zdomácněly, si k nim řada uživatelů vypěstovala více či méně vědomý vztah označovaný jako bannerová slepota. Termín označuje stav, kdy uživatel při konzumaci internetového obsahu nevnímá grafický obsah bannerů, ignoruje je.

Se stále častějším zařazováním Internetu na seznam médií, s nimiž je potřeba počítat při plánování kampaní, rostl tedy přirozeně tlak zadavatelů a mediálních agentur na to, aby reklama byla na Internetu „vidět“ – aby se uživatel nemohl s reklamním obsahem minout.

Logickým vyústěním tohoto vývoje je současné využívání formátů, které za použití moderních technologií na určitou dobu samotný informační obsah webů překrývají, předcházejí či využívají jako pozadí pro propagaci produktu či značky.

Dosud nevyužitého prostoru – obrazovky prohlížeče prázdné v okamžiku, kdy uživatel bude přecházet mezi jednotlivými sekcemi serverů – bude nově využívat formát crosstitial, uváděný poprvé na tuzemském webu v září tohoto roku v síti ARBOmedia.

Podstatu fungování nového formátu jeho tvůrci částečně připodobňují virtuální reklamě ve sportovních přímých přenosech, kdy se do krátkých přestávek zápasu vkládá grafické komerční sdělení. „Crosstitial využívající technologie Flash se bude v prohlížeči zobrazovat jako horní vrstva, na pozadí ve vrstvě pod ním se bude načítat vlastní obsah stránky,“ vysvětluje Jakub Grosman, produktový manažer ARBOmedia.

Weby nabízející všeobecné i specializované zpravodajství jsou místy, kde má nová reklamní pozice nalézt své hlavní uplatnění. „Původní představa je taková, že crosstitial bude využíván především pro sponzoring zpravodajství. Zobrazování propagovaného loga v přechodech mezi sekcemi serverů by mělo být v ideálním případě doplněno ještě další pozicí, tedy butonem,“ přibližuje Jakub Grosman.

Markéta Čermáková z marketingového oddělení mediálního zastupitelství ARBOmedia označuje za důvod vzniku formátu nutnost pružně reagovat na požadavky celého trhu, tedy klientů na jedné straně a provozovatelů serverů na straně druhé. „Aby reklamní formát na Internetu zaujal, musí se stále hledat nová, �neokoukaná' řešení,“ domnívá se Markéta Čermáková, která crosstitial označuje za „aktivní“ formát.

Zástupci sítě ARBOmedia ještě nemají přesnou představu, jaké datové velikosti bude nově nabízený formát dosahovat, nicméně ujišťují, že načítání sekce serveru crosstitial nezpomalí. Jeho použití se předpokládá zejména pro imageové kampaně, tedy zobrazení značek (log) klientů uprostřed prázdné obrazovky.

„Velikost formátu sama o sobě nezaručuje klientovi úspěšnou kampaň. Vizuální efekt sdělení musí být také maximálně využit dobrou kreativou,“ míní Markéta Čermáková. První internetové kampaně využívající crosstitialu se zanedlouho objeví na serverech Finanční noviny a Peníze.cz.

Na rozdíl od současných „nestandardních“ formátů (například flashových bannerů rozbalovaných přes obsah či grafických prvků poletujících po stránce) crosstitial zřejmě bude uživatelsky příjemnější proto, že nijak nezastíní obsah. Jediný grafický prvek bude mít pravděpodobně i šanci upoutat pozornost čtenářů více než bannery zobrazené spolu s dalšími informacemi.

EBF17

Nejisté ale je, zda uživatelé budou trpělivě čekat na načtení jedné stránky s jedním maximalizovaným oknem prohlížeče – ne zrovna ojedinělou praxí bývá otevření několika stránek a jejich následně pročítání offline.

Slibně zní ujištění, že se crosstitial bude každému uživateli zobrazovat pouze jednou týdně. To se ale zároveň zdá být handicapem – zapamatují si lidé produkt, který jim bude připomenut pouze jednou za sedm dní?

Anketa

Bude pro vás crosstitial přijatelným formátem?

Našli jste v článku chybu?