Hlavní navigace

ČT Art se Silvestr 2015 povedl na výtečnou

7. 1. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

GLOSA – S Českou televizí to není tak špatné, jak se tvrdí. Silvestrovskému předpůlnočnímu programu na ČT Art vévodil koncert skupiny ABBA. Řeknete si, to že je ten art?

Ten pokleslej popovej škvár, vhodnej tak akorát do komerční televize, je to umění, které si platíme solidárně, ale povinně z vlastní kapsy? Jo, je. Fakt je.

Uměním je to, co rozeznáme a z paměti vylovíme i po čtyřiceti letech, co prozatím nepřekonal v daném oboru nikdo. Uměním je i to, co kritici a další krasoduchové sepsují, a lidi to přitom milují. I po těch čtyřiceti letech.

Nesmrtelnost získáváme jen v paměti těch, kteří nás přežijí, tvrdí talmudická moudrost. To vše je a mělo by zůstat součástí veřejné služby. Protože médium veřejné služby slouží veřejnosti, a ne nějakému vysokému, nedosažitelnému ideálu jakéhosi artu, který nikoho nezajímá a ke kterému se jen jak ke zlatému teleti modlí pár stovek rejžků a „náročných“ diváků. ABBA prodala do roku 2010 přes 375 miliónů nosičů a i v současnosti prodává kolem 3 miliónů alb ročně. Slyšíte? Kdo z těch, kteří na dramaturgii ČT nenechají nit suchou, tohle dokázal?

BRAND24

K hledání toho, co přežije budoucnost, patří předvídavost a možnost experimentu, který nemusí vyjít. K veřejné službě patří i odvaha ke střetu s komerčními obsahy. V jiném kontextu, s jiným cílem. Umět najít zrnko zlata v moři písku. K dědictví evropské kultury patří jednoznačně jak Belmondo, tak ABBA. V roce 75 by ABBA byla hitem pro komerční televizi. Dnes už je v jiné kategorii.

ČT, díky!

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je mediální analytik, v minulosti zasedal jako člen Rady Českého rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).