Pět milionů korun má zaplatit lucemburská společnost M77 Group, která donedávna provozovala dvě největší satelitní služby v Česku – Skylink a CS Link – za klamavou reklamu, v níž loni na jaře lákala zákazníky na bezplatné programové nabídky Gratis a Free. V době vysílání těcho reklam ale už věděla, že od září 2012 zavede pro všechny zákazníky tzv. servisní poplatek ve výši 29 korun měsíčně, který se bude týkat i odběratelů balíčků Gratis a Free. Dalších 10 milionů korun má firma zaplatit za to, že včas neinformovala o změnách smluvních podmínek pro zákazníky.
K TÉMATU: Skylink a CS Link klamou zákazníky, tvrdí ČTÚ. Hrozí jim pokuta pět milionů
Pokuty firmě uložil Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který reguluje podnikatele v oblasti elektronických komunikací. “Ve správním řízení pro spáchání správního deliktu dle ustanovení § 24 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, uložil ČTÚ společnosti M77 Group S.A. pokutu v maximální zákonné výši 5 milionů Kč. Deliktu se společnost M77 Group S.A. dopustila tím, že nabízela pod označením GRATIS (u služby Skylink), resp. FREE (u služby CS Link) bezplatné balíčky služeb satelitní televize, ačkoli k jejich sledování je od 1. září 2012 nutné hradit servisní poplatek. Uvedený skutkový stav odpovídá popisu klamavé obchodní praktiky stanovené v příloze č. 1, písm. s) zákona na ochranu spotřebitele,” uvedl úřad.
ČTĚTE TAKÉ: ČTÚ začal prošetřovat servisní poplatek u bezplatných balíčků Skylinku a CS Linku
Desetimiliová pokuta následovala za špatné informování zákazníků o změně smluvních podmínek Skylinku a CS Linku. “Ve správním řízení pro spáchání správního deliktu dle ustanovení § 118 odst. 14 písm. u) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, vydal ČTÚ rozhodnutí, kterým konstatoval, že společnost M77 Group S.A. se dopustila označeného správního deliktu tím, že v rozporu s ustanovením § 63 odst. 6 téhož zákona nejpozději dne 15. května 2012 neuveřejnila v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup informaci o změně smlouvy, spočívající ve změně Všeobecných obchodních podmínek služby „Skylink“ pro Českou republiku a Všeobecných obchodních podmínek služby „CS Link“ pro Českou republiku a neinformovala o této změně účastníky,” uvedl ČTÚ.
NAPSALI JSME: České televizi se nelíbí nový servisní poplatek Skylinku a CS Linku. Svolala schůzku
M77 Group podle úřadu také nejpozději k 15. květnu minulého roku neinformovala účastníky o změně podstatných náležitostí smlouvy spočívající ve změně Všeobecných obchodních podmínek Skylinku a CS Linku a o právu účastníků ukončit k 15. červnu jejich dosavadní smlouvy, aniž by riskovali sankci od operátora. “Za spáchání uvedeného správního deliktu byla společnosti M77 Group S.A. uložena rovněž pokuta v maximální zákonem stanovené výši, a to 10 milionů Kč. ČTÚ zároveň uvádí, že výše uvedená rozhodnutí nenabyla právní moci a společnost se proti rozhodnutí v zákonné lhůtě odvolala,” dodal ČTÚ.
DÁLE: Servisní poplatek satelitních služeb CS Link a Skylink bude řešit ČTÚ i ÚOHS
Telekomunikační úřad podle své pravidelné měsíční monitorovací zprávy za prosinec 2012 uvádí, že za poslední měsíc loňského roku opět zaznamenal stížnosti zákazníků Skylinku a CS Linku kvůli nedostupnosti jejich zákaznické linky. “V tomto směru ČTÚ opětovně doporučuje spotřebitelům, aby důsledně uplatňovali své právo na reklamaci dle všeobecných obchodních podmínek obou služeb a v případě, že jejich reklamace nebude poskytovatelem služby vyřízena v zákonné lhůtě jednoho měsíce, aby u oblastního odboru ČTÚ příslušného dle místa svého bydliště uplatnili námitku proti vyřízení reklamace,” doplnil úřad.
VÍCE: Skylink a CS Link čelí dalším dvěma správním řízením ČTÚ, servisní poplatek to nezastaví
Firma M77 Group, která dosud provozovala Skylink a CS Link, nedávno fúzovala se svojí mateřskou společností M7 Group. Společnost je registrovaná v Lucembursku a na všechna dosavadní řízení, která s ní zahájil ČTÚ, namítala, že nepodléhá českým regulačním úřadům.