Hlavní navigace

Daniel Kafka: snažím se být zasažený Internetem co nejméně

18. 5. 2004
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Sedíme v modromodré kanceláři ve vilové části Strašnic. Proti mně sedí člověk, který měl být podle mnoha zkazek "oplechovaný". Podle vyprávění prý nosil i barevné vlasy a kožené bundy, prý proto, aby se nějak odlišil od svých spolužáků z VŠE - typ "kufřík, kravata a jasné sociální zítřky". Dnes dělá obchodního ředitele První multimediální.

Žádné náušnice ani piercing nevidím, bunda možná zůstala na věšáku, a pokud si barví vlasy, tak na rafinovanou čokoládově hnědou. Ale to se vlastně nedá říct tak jistě, byly totiž zatažené žaluzie a dokonce i monitory nasadily šetřiče. Sedí tu obchodní ředitel jedné z těch nejúspěšnějších webdesignérských firem – První multimediální – Daniel Kafka.

Nebyl jsem typ kufřík, kravata a jasné sociální zítřky

Bylo by hloupé se na ten zevnějšek nezeptat. Kafka, dnes třicátník, přiznává, že se za poslední léta dost změnil. „Na vysoké škole jsem se chtěl trochu vyčlenit z kolektivu spolužáků. Měli jasně nalinkovanou velkou budoucnost v nadnárodních IT firmách, kufřík, kravatu a jasné sociální a manažerské zítřky.“ Teď už mu dírky v uchu zarůstají. „Náš ředitel byl ze začátku na počet mých náušnic pyšný, a když jsem chtěl alespoň na jednání v bance nějakou sundat, tak byl naprosto proti. Ve finále jsem je vyndal všechny.“

I přes ty spolužáky si ale studium na VŠE (obor informatika, psychologie a sociologie) chválí. „Dala mi možnost vidět věci z více hledisek: informatického, ekonomického, marketingového, managementu. To je pro mě docela šikovná věc. Ostatně ve firmě skoro polovina lidí dělala nějakým způsobem VŠE.“

1187

Daniel Kafka

  • Obchodní ředitel První multimediální, s.r.o.
  • Narodil se v roce 1973 v Praze
  • Vystudoval VŠE – obor informatiku. Při studiích pracoval v již zaniklém Institutu aplikované informatiky
  • První multimediální vznikla v roce 1995 (založena společně s Matoušem Havránkem a Michalem Křížem) a dnes má 18 zaměstnanců
  • Firma si připsala desítky ocenění za multimediální CD, výroční zprávy, firemní stránky
  • Rodina: manželka Martina a syn Matyáš (18 měsíců)

A co mu přinesla ta sociologie? „Jiné vnímání webových stránek. Pro mne je Internet jen komunikační kanál. Je pro mne důležitější to, co chceme sdělit. Musíme to sdělení přetvořit tak, aby odpovídalo Internetu a mělo kýžený efekt. Vidím to víc z toho marketingového hlediska.“

Garážová firma v dětském pokoji

První dny První multimediální se začaly psát v roce 1995. Dva kamarádi z gymnázia, Matouš Havránek a Michal Kříž (momentálně ředitel firmy) se dali dohromady, protože jeden z nich přišel s nápadem udělat vlastní CD o počítačích. Vytvořili proto klasickou garážovou firmu. Na kancelář se tenkrát změnil dětský pokoj v bytě na Jižním městě. „Rok nato jsem tam vstoupil já s ideou, že bychom měli dělat internetové stránky a zabývat se Internetem. Tenkrát vznikalo podhoubí českého komerčního Internetu. A právě Internet teď firmu z větší části živí, přestože CD a multimédia byla nosným produktem až do konce 90. let.“ V první fázi vznikala vlastní cédéčka, s Albatrosem vydali „Naší přírodou krok za krokem“, „Světové dramatiky“ s Fragmentem a Národním divadlem. Možná si vzpomínáte na angličtinu s Machem a Šebestovou. „Pak trh, jak se rozšiřovaly vypalovačky, začal upadat. My jsme to navíc dělali dost draze, protože náklady na vývoj takového CD byly v řádu miliónů i víc.“ Prodej začal klesat, a tak se firma zaměřila víc na prezentační multimédia, elektronické výroční zprávy a 3D prezentace. Za ty si mohla firma také vyvěsit na stěny kanceláří spoustu cen – CHIP tip! A Best Czech Multimedia.

První webové stránky? Společnosti Albamobil. „To ale asi skoro nikdo nezná. První větší komerční klient byl ČSOB Leasing. Pak se to zlomilo, dostali jsme se do skupiny ČSOB, začali jsme dělat i banku a zároveň Allianz a začalo se to nabalovat. ČSOB leasing mimochodem také dostal cenu od Peníze.cz a později také další ocenění, přestože jsou to starší stránky.“

Momentálně si firma nemůže stěžovat. S obratem 20 miliónů korun, 18 zaměstnanci a pár externisty se teď připravuje na lepší vnitřní procesy. „Na internetovou agenturu jsme spíš větší firma.“ A také už od roku 2000 nemusejí obvolávat firmy a nabízet své služby. „Spíš si nové tendry vybíráme a dost často se rozhodneme nejít. Zadavatel nemusí splnit své zadání tendru nebo to třeba vyhrála firma kvůli cenové nabídce. Naše klienty máme většinou už dlouho a všichni jsou snad spokojení a nemají důvod měnit.“

Na stránkách ocením drobnosti

Po novinkách ve webech nebrousí. „Snažím se být Internetem zasažený co nejméně. Už z vlastní vůle nebloudím po Internetu a nehledám, co je nového. S ohledem na množství toho nového to ani nejde. Vidím ale velký návrat k funkčnosti, kvalitní navigaci, informační hodnotě, ilustracím, animacím, navádění čtenáře a tlačení do akce.“

Na stránky, které by ho úplně nadchly, si nevzpomíná. „Já spíš ocením drobnosti. Hodně sleduji stránky lidí, kteří se zabývají designem přes kaskádové styly CSS, u nás je to třeba Staníček alias Pixy a spousta dalších. Opravdu dokáží oddělit obsah od designu. Pak je web variabilní a tvůrce si může hrát s designem, aniž by přemýšlel o obsahu. Takže mne třeba oslovil css Zen Garden, kde si můžete měnit téma stránky do naprosto nepochopitelně odlišných vizuálních vjemů.“

Z projektů První multimediální se mu líbí nejvíce web pražské ZOO, což byl sponzorský projekt, který dělali za méně než náklady. „Myslím, že se nám to docela povedlo, i když i tam je co zlepšovat.“

A ke kterému webu by se vůbec nechtěli přiznat? „Určitě třeba na stránky z roku 1996. Morální životnost webových stránek se taky odhaduje řádově na 2 roky, potom už zastarávají, jak technologie, tak obsah.“ Opak potvrzují třeba stránky Metrostavu . „Podařilo se nám firmu přesvědčit, aby nám dali úplnou volnost. Vymysleli jsme koncepci, Mishka tomu dala grafického ducha a ty stránky jsou pořád velmi kvalitní. Dokonce to vyhrálo Marketingovou trefu v hodnocení webů WebTop100. A to přesto, že jsou staré tři roky a celou dobu je udržujeme jen po obsahové stránce.“

Na práci do šuplíku už není čas

Kreativní být musejí, ale žádné úlety firmám nenabízejí. „Jsme tu dlouho, a tak už sami nenabízíme velké bance řešení, které je předem odsouzené do šuplíku. Naopak klienti, kteří k nám přicházejí, už vědí, co od nás mohou očekávat.“ A pokud někoho napadne něco ztřeštěného, neschovávají si to alespoň na lepší časy? „To můžete, když to děláte z nadšení a máte dost volného času. Ale schováváme si třeba nové koncepty pro internetové reklamy.“ Tak třeba reklama na Škodu Fabii, kdy se stránka portálu otočila a rozpadla. Za to dostali cenu v iReklamě.

A nelíbil se některé firmě design nebo reklama tak moc, že ji prostě zkopírovala? „Teď se nám stalo, že nám vykradli nápad na systém elektronických flashových pohlednic s možností poskládání pozadí a dalších komponent, což jsme dělali minulý rok pro Eurotel. Bylo to velmi úspěšné, mělo to statisíce uživatelů. Teď jsem viděl úplně stejnou aplikaci pro někoho jiného. Nemůžeme si to patentovat, ale ten tvůrce se minimálně hodně inspiroval. Na jednu stranu nás to těší, na druhou stranu to není zrovna čisté.“ Design webu prý kradli hlavně Mishce. Ze současnosti byl příkladem „Nokiaobchod.cz“, který okopíroval design přímo stránkám Nokie samotné a teprve pod tlakem design změnil na svůj vlastní.

ebf - tip - debata

Před třemi lety mu hrozily i tři roky vězení

S První multimediální je velmi úzce spojen server Techno.cz, především pak osobou Kafky. „Ze začátku byl součástí První multimediální, ale teď už funguje mimo firmu.“ Dokonce si na něm firma vybrala některé zaměstnance. Nejvíc „slávy“ pak Technu přinesla aféra „Lipnice“. Byla typická okurková sezóna a na jih Čech se sjelo osm tisíc lidí na technoparty (třeba zde ). Pro Dana Kafku dodnes poněkud nepochopitelně tato událost zapletla Techno.cz s policií. „Sedíme tady, najednou přišli zvláštní lidi a představili se, že jsou vyšetřovatelé z Českých Budějovic. A kde prý máme soundsystém, generátory, reprobedny. Tak jsme je provedli po firmě, viděli počítače a ptali se, jak jsme udělali tu technopárty. Nakonec z toho vyplynulo, že odhalili, že techno.cz svolalo technoparty do Lipnice, kde jsem mimochodem ani nebyl.“

A obvinění padlo. Jedním ze dvou, na které padla možnost až tříletého vězení, byl právě šéf Techno.cz Daniel Kafka. „Když to přeženu, tak předmětem obvinění bylo to, že jsem tu technoparty svolal s podlým účelem, aby se někde sešlo osm až deset tisíc lidí a poničili soukromý majetek tím, že se vykáleli na louku. Probíhal standardní vyšetřovací proces a nakonec nás zprostili obvinění, protože zjistili, že je to úplný nesmysl.“ A právě proto, že nebylo o čem psát, média se v tom vyžívala nekonečně dlouho. „Lidové noviny (zde) dokonce napsaly, že oba obvinění se ke svým činům doznali a takové věci.“ Mimochodem IP adresu toho, kdo do diskuze onu pozvánku napsal, nehledali. Nebylo třeba, policie nic takového nechtěla. „To tenkrát ani netušili, že to mohou chtít.“ Na klienty ale aféra vliv neměla. „Věděli, že je to nesmysl.“

Necháváte si navrhovat web od komerční společnosti?

Autor článku

Autorka je redaktorkou Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu pro Internet a nové technologie.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).