Dell oficiálně oznámil to, co už se nějakou dobu čekalo – za tři miliardy dolarů prodává divizi IT služeb Perot Systems. Kupujícím je japonská společnost NTT Data, jde konkrétně o jednu z částí tamního telekomunikačního obra NTT. Pro obě společnosti jde o zajímavý strategický tah.
Dell kupoval Perot Systems před sedmi lety za 3,9 miliardy dolarů. Na první pohled tak na prodeji téměř miliardu ztratil. Firma ovšem během těch let dokázala na službách Perotu vydělat a zcela jistě nekončí v minusové bilanci. Mluvit lze především o trhu ve Spojených státech, kde byla pozice poměrně silná. Perot má mezi klienty především zdravotnické a vládní organizace včetně NASA. Naopak třeba v Česku byla sekce v podstatě neviditelná.
Koupě Perotu byla z části také konkurenční reakcí na obchod, jenž se uskutečnil pár měsíců předtím. Hewlett-Packard tehdy za 13,9 miliardy dolarů koupil firmu EDS. Z toho se – podobně jako třeba z Autonomy – ale nakonec stal obří propadák a HP muselo odepsat osm miliard. Dell už tak nyní Perot tolik nepotřebuje.
HP a Dell se mimochodem trumfovaly i o zhruba rok později, kdy se přebíjely v nabídkách na firmu 3PAR. Tu nakonec získalo HP za 2,3 miliardy dolarů a Dell později koupil rovněž storage podnik Compellent, na němž rozvíjí byznys do dnes.
Japonská expanze mimo domov
Jak už jsem psal v textu na začátku tohoto roku, dalším velkým důvodem prodeje Perotu je to, že Dell shání peníze na financování obřího obchodu, kdy za 67 miliard dolarů kupuje storage společnost EMC. V rámci odprodejů některých svých částí chce získat až 10 miliard dolarů. Tato částka ale nakonec může být nižší. Dell si původně představoval, že za Perot Systems získá pět miliard. Vyjednával také s francouzským Atosem, cena ale nakonec byla sražena.
Ve hře jsou stále také prodeje dvou dalších sekcí, konkrétně bezpečnostních prvků SonicWall a softwarové divize Quest Software, která má jednu z vývojových poboček zaměřených na databáze v Ostravě. Za každou z těchto částí by Dell chtěl dvě miliardy dolarů. Obě jsou to části, které firma nutně nepotřebuje ve strategii, kterou po spojení s EMC nastavuje.
To ostatně platí i o Perotu. Dodávky IT služeb jsou spíše klesající trh, na jejich úkor se prosazuje cloud. Doba, kdy na outsourcingu a spol. šlo zásadně vydělávat, je pryč, marže klesají a klienti také.
Japonci ale nekupují mrtvá aktiva. Zákazníci z řad vlád a zdravotnictví nejsou tak pružní a byznys s nimi ještě nějakou dobu potrvá. NTT navíc získává přístup na zahraniční trhy, který firma nutně potřebuje. Trh v domovském Japonsku totiž příliš neroste a tamní IT podniky se tak v mnohem větší míře než dřív snaží zamířit také do zahraničí.
Byznys s lidmi
S Perotem chce NTT více zakořenit ve Spojených státech v sektorech jako finančnictví, pojišťovnictví či právě zdravotnictví. Otázkou je, jak se mu firmu s americkou kulturou podaří převzít. IT služby jsou z velké části byznys s lidmi a o lidech a mimo jiné bude třeba sladit přístup k práci a podobně.
Nově spojenou firmu každopádně povede současný šéf NTT Data John McCain. Vedle Spojených států NTT získá lepší přístup do Indie. Celkově nyní získá 28 tisíc nových zaměstnanců.
NTT už se nějakou dobu byznys v zahraničí daří navyšovat a na celkových číslech se podílí téměř jednou třetinou. To rozšiřování postupně investuje, podle propočtů Bloombergu firma od roku 2011 realizovala akvizice za 634 milionů dolarů. Koupě Perotu je jejím dosavadním největším obchodem.
NTT Data není jediná IT firma z Japonska, která se snaží více zakořenit zejména na západních trzích. Na domácím trhu většinou tyto podniky mají výsadní postavení a vedle cloudů či služeb nabízí také telekomunikační služby, systémy pro chytré zemědělství, servery, storage, sítě či vlastní tablety, počítače a chytré telefony. Mimo hranice se toho ale prosadí mnohem méně.
Jednou z takových japonských firem je i Fujitsu, které je doma vidět v podstatě všude, směrem na západ to ovšem má mnohem těžší. Plány na růst tu ale jsou. Jak například nedávno řekl Lupě šéf české pobočky Zdeněk Pilz, Fujitsu chce zaútočit na pozice IBM či Oraclu.